ceritaku.my

Assalamualaikum,salam dari kejauhan. Ini merupakan deretan entry yang tertangguh dek beberapa kekangan yang tak dapat dielakkan. Akak dan Abe Mat sudah jejak kaki di tanah yang diberi nama LONG PASIA.

Satu perjalanan jauh yang kami buat tahun lepas. Iya tahun lepas 2016,kan dah beritahu ini entry tertangguh...hihii,abaikan! Berbalik pada perjalanan ke lokasi yang diberi nama Long Pasia ini.Ianya terletak dalam daerah Sipitang. Bila bergerak dan berjalan baru lah kami tahu setiap daerah di Sabah ini sangat luas. Lokasi liputan satu daerah pula sangat besar dan diluar jangkaan kami.


ceritaku.my

Dari jalan utama di Sipitang untuk menuju ke Long Pasia mengambil masa 3 jam lebih kurang,itu kami guna kenderaan 4X4 wheel. Memang disarankan menggunakan pacuan 4 roda untuk perjalanan sebegini. Ianya lebih selamat dan paling penting pacuan 4 roda memang khusus untuk keadaan jalan raya sebegini.


ceritaku.my

Perasaan kami ? Teruja,maklumlah Long Pasia ini lokasi popular ...cuba tanya kawan-kawan,sebab lokasi ini menjadi sebutan antara lokasi jauh dan kena melalui jalan pembalakan sejauh lebih kurang 123km. Bayangkan dalam perjalanan ke Long Pasia,hutan! HUTAN. Tetapi tidaklah menakutkan berbanding HUTAN yang pernah akak terjah di KALIMANTAN beberapa tahun lepas.

ceritaku.my

Sempat singgah dibeberapa lokasi kedai runcit semasa perjalanan ke Long Pasia. Abe Mat dapatkan beberapa maklumat dari warga tempatan. Hutan disini bukan sebarang hutan rupanya. Hutan disepanjang perjalanan menuju ke Long Pasia ini berpenghuni. Menakutkan?


ceritaku.my

Takut ke nak ke Long Pasia? Hutan ada penghuni,memang akak taip hutan pembalakkan sepanjang perjalanan ke Long Pasia ini ada penghuni. Iya sepanjang jalan hingga sampai Long Pasia. Nama lagi hutan,dan lokasinya untuk kerja balak,kalau tiada manusia yang bekerja siapa nak keluarkan balak dari hutan. Dan untuk info semua,sepanjang jalan ke Long Pasia ini merupakan lokasi perkampungan warga tempatan. Kita saja tidak nampak sebabnya kita melalui jalan utama. Kampung-kampung pula kena masuk melalui jalan-jalan kecil.


ceritaku.my

Perjalanan yang menggoncangkan kepala,hingga pecah tutup kaca periuk akak. Akhirnya sampai juga akak di Long Mio. Kenapa pula tempat lain ni? Tadi kata nak ke Long Pasia. Weiii! tempat ni sebelah-menyebelah saja,jiran ni. Salam kenal dari Long Mio. Kami nama Long Mio jiran dekat Long Pasia. 


ceritaku.my

ceritaku.my


Gambar diatas merupakan antara kemudahan yang boleh dilihat di Long Pasia. Maklumat yang akak dapat pejabat kawalan imigresen juga berfungsi dengan penggiliran staf. Jangan kata ada pejabat saja,stafnya ada juga.

Malangnya akak dan Abe Mat tidak bermalam disini,kebetulan waktu kami ke sana ialah musim kemarau. Sumber air amat terhad. homestay ada ,baru dan cantik...maaf lupa ambil gambar. Tetapi awal-awal lagi pemilik homestay memaklumkan sudah 2 bulan lokasi mereka ini tidak ada bekalan air. Patutlah masa perjalanan ke sini ada akak ternampak beberapa kenderaan membawa tong biru.

ceritaku.my

Akhirnya kami keluar semula ke pekan,memang menakutkan. Kenapa? Sabah kan malam awal,dalam keadaan gelap kami terjah keluar...kabus tebal...antara nampak dengan tidak kenderaan di depan. Kelajuan kenderaan sekitar 50-60km/jam akibat kabus. Ada juga diperjalanan kami berhenti sekejab dipinggir jalan kerana langsung tidak nampak objek dihadapan,lampu tinggi kenderaan dihidupkan,begitu juga dengan lampu signal "kecemasan". Agak menakutkan...macam-macam dalam kepala terbayang,mana tahu tetiba muncul harimau... Akhirnya kami selamat sampai juga. Kalau ada rezeki nak lagi ke Long Pasia tapi kena pastikan bermalam.

Sekian,coretan Long Pasia,hingga jumpa lagi.

Assalamualaikum...salam jelajah Borneo dari kami,dan untuk menyenangkan pembaca sekalian kakak buat satu artikel ini khas mengenai lokasi menarik yang kami sudah kunjungi di Sabah pada tahun ini. Kalau nak info selanjutnya boleh baca artikel pendek di link yang kakak sertakan. Nak lihat gambar pula jangan segan cari kakak di IG.



Senarai tempat menarik di Sabah :


1. Kundasang War Memorial dan Pekan Nabalu. (Jangan lupa ambil gambar berlatarbelakang si Kinabalu)

2. Kokol Hill - lokasi indah terbenamnya sang mentari. (popular sangat dengan keindahannya, suami Stacy datang sini sehari sebelum mereka bernikah)

3. Pasar Filipina,Kota Kinabalu - semua ada di sini.    Mee Tawau

4. Tenom - lokasi kopi tersedap dan kami makan kepayas di sini.

5. Todak Waterfront - wajib bergambar di sini,tengah bandar dekat pasar filipina.    Sunset Todak Waterfront

6. Hounon Ridge Farmstay & Camping - di Bundu Tuhan,popular kerana pemandangan ala-ala NZ.

7. Ikon Kundasang - terkini dan yang lama ada lagi dalam Pekan Kundasang.

8. Budget Hotel Ranau - banyak penginapan budget ada di Ranau,tetapi pelancong lebih tertumpu di Kundasang.

9. Pasar Ranau - kakak jumpa sesuatu yang unik iaitu Gambir.    Gambir - pasar Ranau

10. Laksa Penang, di Putatan - orang semenanjung yang berniaga.

11. Nasi Lemak Restauran Ikmal di Tambunan - pemiliknya orang Kelantan berkahwin dengan warga tempatan. Tapi nasi lemak sini memang sedap!

12. Rumah Terbalik,Tamparuli - sekarang ada muzium 3D/4D maaf tidak ingat tapi lokasi sama.

13. Oceanus Waterfront Mall - sambil emak dan ayah membeli-belah anak-anak boleh bergembira.

14. Taman Banjaran Crocker , Keningau - boleh intai Bandar Keningau dari sini.

15. Sook,Keningau - laluan pendalaman yang dulu kami singgah sudah semakin maju.


ceritaku.my


Assalamualaikum,salam jelajah Borneo kembali lagi. Kali ini akak nak bawa kalian ke Tambunan. Tahukah pembaca semua bahawa selain Kundasang,Tambunan juga merupakan lokasi yang berada di tanah tinggi. Ini bermakna Tambunan juga sejuk seperti Kundasang. Dan kalau mengikuti info bacaan akak Tambunan juga merupakan lokasi awal menerima ajaran Islam sekitar tahun 1940an. Sebab itu tidak pelik jika di Tambunan ada terdapat Masjid yang besar di tengah bandarnya.



Berbalik cerita kita merujuk gambar tugu di atas. Kalau kebetulan kalian ke Tambunan jangan sesekali lipa singgah di tengah Pekan Tambunan kerana di situlah letaknya tugu gagah ini. Kisahnya tugu ini merupakan replika pahlawan Gombunan dan Tamadon. bagi memudahkan kalian akak sertakan koordinat tugu ini : 5°40'13"N   116°21'52"E



Seterusnya bila sampai Tambunan jangan lupa lokasi sejarah ini.


Setakat info ringkas ini saja akak sertakan nanti akak cerita lokasi lain pula,selamat membaca.


Assalamualaikum,salam februari 2017. Lama tak menulis,akak sibuk sikit. Kali ini nak cerita pasal akak ke Lawas. Siapa tahu dimana Lawas ini? Lokasinya ialah Utara Sarawak,dalam daerah Limbang dan ianya merupakan antara pintu masuk utama bagi rakyat Brunei untuk ke Sarawak.


Di pasar Lawas ini jualan makanan basah dan kering banyak terdapat di sini. Memang meriahlah kalau singgah sini,walau pun sekadar menjadi penonton.




Kalau ke Lawas akak suka sangat singgah makan di Pasar Besar Lawas. Mee kolok di sini merupakan antara menu kesukaan akak. Kena datang awal pagi,kalau tidak kehabisan menu mee kolok.



Lawas merupakan hentian rehat jika kita nak ke Ba'kalalan. Lokasi yang terkenal dengan penanaman epal dan pernah satu ketika dulu ianya tersiar dalam Majalah  3 TV3.


Sempat juga kami singgah dan berjumpa dengan kawan di Mengkalap. Lama tak jumpa. Jarak antara Kota Kinabalu ke Lawas ialah lebih kurang 200km. 2 ,3 atau 4 kali jugalah kalau bermotorsikal kami berhenti rehat.




Sebenarnya Lawas merupakan lokasi pesta REGATA LAWAS. Bila pesta regata ini memang tempahan hotel tidak mencukupi bagi para pengunjung. Malah kami pernah alami kejadian patah balik ke Kota Kinabalu selepas melihat pesta regata kerana hotel penuh. Homestay ada tapi ianya tidak berbaloi untuk kami berdua.




Bandar Lawas tidak besar tetapi ianya mencukupi keperluan kemudahan bagi penduduk di situ. Ada hotel Seri Malaysia begitu juga hotel budget yang lain. Kedai 1 Malaysia juga ada. Kegemaran ramai Kedai KFC juga bersebelahan Pasar Besar Lawas. Yang lainnya ialah gedung-gedung pakaian dan barangan.Dan menurut kawan jika dia nak makan ikan segar mereka akan memandu ke Kota Kinabalu,kerana bekalan makanan basah seperti ikan,sotong dan sebagainya diperolehi dari bandar Kota Kinabalu.


Oklah ...sikit saja cerita Lawas,nak cari gambar Regata pula,kalau ada kita boleh pakat tengok..(slanga kelate dah tubik)...bye.
ceritaku.my


Salam dari puncak Kinabalu.

ceritaku.my


Perjalanan memang mencabar bagi pendaki,jika bawa bebanan juga risiko tinggi berlaku kemalangan. Ingat kita mendaki makin naik makin tinggi juga makin menipis oksigen. Kena lebih fokus dan stabil emosi dan fizikal.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Sedikit lagi tips yang boleh membantu kalian. Bawa sepersalinan bersih baru kita selesa. Akak bawa satu juga,hari ini naik tidur di Laban Rata. Selesai mendaki esoknya terus turun. Ada juga yang bermalam lagi di Laban Rata. Pakej semua ditangan kita  untuk memilih. Bukan senang nak mendaki kena buat tempahan awal. Apa-apa pun kalian boleh lihat di PAKEJ MENDAKI KINABALU. Untuk info lain boleh juga baca di SINI.

Laman rasmi SABAH PARKS sini.



Itu saja perkongsiaan kali ini,maaf kurang coretan masih tidak sihat. Nanti kita sambung cerita lain akan datang.

Assalamualaikum,salam pendakian puncak tertinggi di Asia Tenggara,dengan ketinggiannya  4,905.2 meter (13,455 kaki) dari aras laut. Akak memang sudah lama mengidam nak juga naik si Kinabalu. Mungkin ini lah dikatakan rezeki,dapat mencari rezeki di bumi Borneo dan pada masa sama diberi peluang mendaki bersama anak didik. 

Jika kita berada di Timpohon Gate suhu semasa adalah sekitar 14͒.

Timpohon Gate merupakan pintu utama untuk masuk/menuju pendakian Gunung Kinabalu dan ianya juga pintu keluar dari pendakian,kecuali jika ada laluan lain yang dibenarkan oleh Pihak Taman-taman Sabah. Laluan ini sememangnya sudah ditetapkan oleh pihak berkuasa,ianya perlu dipatuhi bagi menjamin keselamatan para pendakian. 

Berbalik pada pengalaman mendaki akak,nanti akak akan berikan beberapa tips sebagai panduan untuk kalian yang berminat jadikan rujukan.

ceritaku.my

Oleh kerana kita mendaki puncak tertinggi di Asia Tenggara,akak mulakan latihan bersama rakan sekerja seawal 4 bulan sebelum pendakian. Ini sangat lewat jika dianggap sebagai latihan. 


Tips: 1. Jika sudah tetapkan niat untuk mendaki jangan tangguhkan latihan. Paling pendek latihan akak ini 4 bulan sebelum mendaki,sebaiknya lebih dari itu untuk stamina badan dan kuatkan otot kaki.

Lihat saja gambar atas,setiap laluan kecil dan memerlukan kaki yang kuat.


ceritaku.my

Tips ke 2 : Bukan mudah untuk sampai pada KM 0.5 ini. Sebab itu sebelum mendaki,pastikan kalian tidak PANIK dengan pergerakan rakan pendaki yang lain. Biarkan saja mereka melintas dan melepasi kamu.Kita bergerak mengikut cara atau rentak kita (ini ilmu yang akak dapat dari porter/guide akak). 

ceritaku.my

Tips ke 3,akak berlatih sendiri dengan hanya berjalan,berjalan dan berjalan setiap hari. Bagi kalian yang boleh berlari itu lebih baik. Jangan lupa catat atau ingat jarak latihan yang dibuat. Sebagai contoh jika latihan pertama 0.5km kalian berjalan dalam masa 45 minit. Pastikan latihan hari seterusnya target masa itu dikurangkan dari 45minit untuk 0.5km kepada 40minit. Jangan terlalu paksa diri,janji ada pengurangan dan fokus dalam latihan.



Tips ke 4,akak buat latihan naik dan turun tangga sebelum latihan berjalan. Lihat gambar atas 👆👆. Akak dapat info latihan ini dari rakan yang pernah mendaki. Latihan naik turun tangga memang memeritkan. Tapi apa nak buat dah nak mendaki,naik jugalah.


ceritaku.my

ceritaku.my


Setiap 1km/perhentian ada disediakan wakaf rehat. Kita boleh rehat dan tandas juga disediakan. 


Tips ke 5,pastikan setiap hentian tidak terlalu lama berehat. Akak hanya berhenti paling minima 3 minit saja. 5 minit jika ke tandas dan Paling lama akak berhenti 20 minit itu pun disebabkan hujan lebat dan tidak dibenarkan oleh guide untuk bergerak. Kenapa tidak boleh berhenti lama? Ini disebabkan kita mendaki semakin naik dan cuaca semakin sejuk. Keadaan ini secara tidak langsung boleh menyebabkan kekejangan/cramp pada kaki. Sebab itu ada pendaki yang hanya berhenti dengan berdiri tidak duduk,ada juga yang buat latihan jalan setempat. 



Tips ke 6,akak bawa air minum. Pikul atas belakang dan sedikit snek untuk tambah tenaga. Ada juga dikalangan pendaki yang lain bawa roti dan biskut. Terserah pada diri sendiri nak bawa apa. Apa yang penting kena bawa minuman dan makanan ringan untuk pulihkan badan yang tenaga tenaga sepanjang mendaki ini.

Semakin lama mendaki semakin menipis kadar oksigen,jangan panik. Lihat gambar atas. Lokasi gambar itu merupakan lokasi tragedi gegeran yang berlaku pada tahun 2015. Ketika akak mendaki pihak berkenaan sedang merakam/lakonan semula kejadian gegaran itu dan khabarnya ianya telah pun disiarkan dalamsiaran TV majalah 3 tahun 2016.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Tips ke 7: akak hanya minum seteguk saja air jika penat semasa perjalanan mendaki. Cukup ke seteguk,bagi akak ianya cukup dan tidak mengganggu pergerakan akak. Sebabnya ketika latihan awal sebelum mendaki,akak minum secawan air dan teruskan latihan. Akibatnya akak rasa terlalu senak perut dan tidak selesa nak melakukan latihan. Rupanya cara akak ini salah,kalau terlalu dahaga pun rakan akak nasihatkan minum dulu seteguk air dan teruskan mendaki dan jika dahaga lagi baru minum lagi. Memang betul cara yang kawan akak ajar ini.


ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my


Tips yang ke 8 , akak guna kasut yang bertapak. Kalau yang bagus gunalah kasut hiking,itu yang terbaik. Kasut mendaki akak dan kasut latihan mendaki adalah kasut yang sama. Kenapa? Ianya bagus untuk keselesaan kita. Jika berlatih kasut lain dan mendaki kasut lain,agak kekok juga kita nak sesuaikan. Tak kisah lah nak guna kasut banyak pun,tapi pastikan kasut itu tapaknya boleh mencengkam tanah. Lihat saja gambar yang akak sertakan. Tapak kasut yang mencengkam boleh mengelakkan kita tergelincir/jatuh.



ceritaku.my

Tips yang ke 9.pastikan bawa payung atau baju hujan. Mula-mula akak pelik juga bila disuruh bawa payung atau baju hujan. Apa hal pula nak bawa benda ni,terlupa seketika. Cuaca di gunung akan sentiasa berubah dalam setiap minit. Sekejab panas,mendung dan tiba-tiba turun hujan.Pengalaman berhujan ketika turun dari pendakian memang memeritkan bagi akak. Apa taknya akak kena kekejangan kaki,sebab kasut dan setokin dah basah dek hujan. Lagilah cepat kaki kejang. Itu antara pengalaman manis mendaki Si Kinabalu. Jangan terkejut jika akak katakan akak mendaki dengan sebelah tangan kiri memegang payung dan tangan kanan memegang tongkat. Akak sendiri tidak percaya akak mampu buat begitu 😊.


ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Tips ke 10 , jaga kesihatan. Kenapa akak letak tips yang penting ini paling akhir sebabnya,akak tahu kadang-kadang ada dikalangan pembaca scroll skrin dan baca yang terakhir. Pastikan anda sihat tubuh badan sebelum mendaki. Dapatkan nasihat doktor sebelum mula mendaki. Jangan terlalu yakin untuk mendaki jika tidak buat latihan. Ada kisah kawan akak yang pada zaman mudanya pernah mendaki,tetapi bila sampai masa nak mendaki tarikh yang sama dengan akak dia tidak boleh mandaki atas faktor kesihatan diri.


Rasanya akak berhenti dulu untuk kisah Si Kinabalu ini,insyaallah akak nak buat bahagian kedua Gunung Kinabalu. Sebarang pertanyaan boleh ke ruang kontak akak.

Assalamualaikum...apa khabar semua? Kali ini akak nak bawa kalian ke Kota belud,khususnya ke Kampung Rampayan Laut. Selalunya amat jarang pelancung tempatan yang singgah lokasi ini. Kenapa dan mengapa tidak pula akak tahu. Kampung ini terletak di pinggir pantai.



ceritaku.my

Untuk pengetahuan sekalian,Kampung Rampayan ini hanya lebih kurang 77 km dari bandar Kota Kinabalu. Dalam sejam juga perjalanan memandu,tapi kami ke sini dengan motorsikal saja. Untuk sampai ke sini,kami menggunakan laluan ke Kudat...menuju utara Borneo,tidaklah sampai Bandar Kudat. Bandar yang hampir dengan Kampung Rampayan Laut ialah Kota Marudu dan Kudat serta Pitas.


ceritaku.my

Menurut sejarah Kampung ini merupakan lokasi perkampungan tertua bagi kaum Iranun. Kampung ini dibawah Dewan Undangan Tempasuk... Sumber ekonomi masyarakat di kampung ini ialah pertanian dan pelancongan. 


Khabarnya,hasil dari perbualan kami dengan warga tempatan terdapat serangga kelip-kelip yang mengeluarkan warna kuning (kelipannya) menjadi tarikan kepada pelancong. Serangga tuntung namanya dalam bahasa tempatan,mengeluarkan cahaya kuning diperutnya. Inilah antara tarikan terbaru kepada pelancong untuk terus singgah sini.


ceritaku.my


Ketika kami sampai,suasana agak panas maklumlah dah hampir tengahari dan matahari menegak di tengah kepala. Kami lihat banyak deretan perahu/sampan nelayan yang tersusun di pinggir pantai,agaknya sudah pulang dengan hasil tangkapan mewah dari laut.


ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my


Untuk mendapatkan pendidikan menengah,anak-anak warga tempatan akan dihantar ke SMK Narinang. Sekolah ini berasrama dan mereka akan menetap di asrama,kerana jarak Kampung Rampayan Laut dengan sekolah agak jauh. Tambahan pula tiada pengangkutan awam selain kereta sapu yang digunakan sebagai medan pengangkutan utama antara lokasi.


ceritaku.my

ceritaku.my

Pulau yang terdekat dengan kampung ini ialah Pulau Mantanani. Antara berita hangat mengenai lokasi ini KLIK SINI.


ceritaku.my

ceritaku.my

Tips untuk ke sini:
1. Kena bergerak awal pagi,bagi mengelakkan anda panas. Maklumlah ianya terletak di tepi pantai.
2. Bawa bekal minuman dan makanan ringan untuk alas perut,kerana hanya ada gerai kecil saja.
3. Pakai topi bagi menggelakkan panas.
4. Jika anda datang dengan pakej,semua yang di atas sudah disediakan mengikut dalam jadual .
5. Pakai pakaian yang bersesuaian.
6, Pakai kasut yang sesuai juga,maklumlah lokasi berair.

ceritaku.my

Itu saja untu entry kali ini...akak tinggalkan kalian dengan rakaman pendek yang sempat akak buat. Kita jumpa lagi di entry lain akan datang.
Previous PostOlder Posts Home