Bayan Residency, Kota Bharu, Kelantan untuk dijual RM350,0000

  • Keluasan 934kp
  • 3 bilik tidur 2 bilik air.
  • End lot
  • Freehold





www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my


  • Lokasi Bayan Residency terletak di Kampung Cherang, Jalan Hospital Kota Bharu. 
  • 8 minit berkereta ke Bandar Kota Bharu.
  • 5 minit berkereta ke Kubang Kerian, sangat hampir dengan Hospital USM (HUSM).
  • 8 km ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.
  • Kemudahan lain : taman mini permainan untuk kanak-kanak, dewan , musalla dan tandas lelaki serta perempuan di aras bawah bersebelahan dewan.
  • 2 unit lift penduduk di pintu masuk utama.
  • Security guard di pintu pagar masuk.
  • Bebas banjir 2014.
Boleh rujuk di MUDAH. Berminat ,whatasapp di talian 019 981 3930

Assalamualaikum...salam jelajah Borneo dari kami,dan untuk menyenangkan pembaca sekalian kakak buat satu artikel ini khas mengenai lokasi menarik yang kami sudah kunjungi di Sabah pada tahun ini. Kalau nak info selanjutnya boleh baca artikel pendek di link yang kakak sertakan. Nak lihat gambar pula jangan segan cari kakak di IG.



Senarai tempat menarik di Sabah :


1. Kundasang War Memorial dan Pekan Nabalu. (Jangan lupa ambil gambar berlatarbelakang si Kinabalu)


2. Kokol Hill - lokasi indah terbenamnya sang mentari. (popular sangat dengan keindahannya, suami Stacy datang sini sehari sebelum mereka bernikah)


3. Pasar Filipina,Kota Kinabalu - semua ada di sini.    Mee Tawau


4. Tenom - lokasi kopi tersedap dan kami makan kepayas di sini.


5. Todak Waterfront - wajib bergambar di sini,tengah bandar dekat pasar filipina.    Sunset Todak Waterfront


6. Hounon Ridge Farmstay & Camping - di Bundu Tuhan,popular kerana pemandangan ala-ala NZ.


7. Ikon Kundasang - terkini dan yang lama ada lagi dalam Pekan Kundasang.


8. Budget Hotel Ranau - banyak penginapan budget ada di Ranau,tetapi pelancong lebih tertumpu di Kundasang.


9. Pasar Ranau - kakak jumpa sesuatu yang unik iaitu Gambir.    Gambir - pasar Ranau


10. Laksa Penang, di Putatan - orang semenanjung yang berniaga.


11. Nasi Lemak Restauran Ikmal di Tambunan - pemiliknya orang Kelantan berkahwin dengan warga tempatan. Tapi nasi lemak sini memang sedap!


12. Rumah Terbalik,Tamparuli - sekarang ada muzium 3D/4D maaf tidak ingat tapi lokasi sama.


13. Oceanus Waterfront Mall - sambil emak dan ayah membeli-belah anak-anak boleh bergembira.


14. Taman Banjaran Crocker , Keningau - boleh intai Bandar Keningau dari sini.


15. Sook,Keningau - laluan pendalaman yang dulu kami singgah sudah semakin maju.

ceritaku.my


Assalamualaikum...salam meneroka dunia silam di Ranau. Sesuatu yang lama atau silam itu patut kita terokai untuk mengetahui kisah di sebalik nama lokasi gah ini. Trip yang lama kakak perap dalam simpanan. Sebenarnya bulan februari lepas lagi kami sudah sampai di Lombong Tembaga Mamut. Lombong tembaga terdedah terbesar di dunia dan amat tersohor suatu ketika dulu. Lokasinya di Ranau saja...perlu guna google map seterusnya sedikit ilmu keberanian menerjah lokasi yang agak seram tapi tidaklah seram juga kerana ianya bukan laluan utama. Tidak jauh dari bandar Ranau. Melalui perkampungan selepas itu barulah mendaki sekurang-kurangnya 8km ke atas...signal map akan hilang. Anda ikut saja laluan hingga jumpa laluan berpalang besi. Masih belum sampai sebenarnya perlu melepasi laluan berpalang itu dengan bayaran rm20 satu kereta dan percuma jika berjalan kaki. Kenapa perlu bayar,kerana ada beberapa lokasi ke lombong tembaga ini merupakan tanah persendirian. uhhhh...panjang intro akak.


ceritaku.my

Kami singgah buat temujanji dengan penjaga pagar untuk datang keesokkan harinya. Maklumlah petang gelap...kabus dan menyukarkan jarak penglihatan. Maka esoknya pagi lagi kami naik dan sempat juga memetik picu kamera telepon ambil gambar si kinabalu. Memang cantik...udaranya segar,sejuk pula.

ceritaku.my

Beginilah rupa kesan tinggalan lombong yang dibina sejak tahun 1975,dan menurut bekas pekerja lombong ini yang turut serta dengan kami,dulunya lokasi ini lengkap dengan kediaman kelamin dan kediaman bujang. Begitu juga dengan pengangkutan bas yang disediakan untuk kemudahan pekerja lombong. Sekarang inilah kesannya, untungnya kami kerana dapat berjumpa dengan 2 orang bekas pekerja lombong....pelbagai kisah kami kongsi bersama.


ceritaku.my

Menurut sejarah hasil lombong tembaga Mamut yang diperolehi sekitar tahun 1975 ialah 21613.8 metrik ton yang bernilai sejumlah 11.5 juta yang dieksport ke luar negara. Amat bernilai tembaga kerana ianya berguna dalam pelbagai industri kita.



ceritaku.my

Malangnya lombong tembaga Mamut ini ditutup. Atas faktor keselamatan sejagat. Menurut kisahnya berlaku limpahan campuran air tembaga hingga ke lokasi kampung berdekatan. akibatnya binatang ternakan dan hasil pertanian musnah,paling teruk ianya merosakkan sistem pengaliran hingga berlaku mencemarkan. Pihak lombong ini terpaksa membayar pampasan kepada penduduk terlibat dan dikatakan juga ianya muflis kerana kejadian ini. Itulah sejarahnya...


ceritaku.my

Lombong tembaga Mamut kini berstatus tanah negeri setelah pajakan lombong seluas 1,942 hektar kepada Syarikat Mamut Copper Mine Sdn Bhd (MCM) tamat tempoh pada 15 Feb 2003.
Read more: BorneoPost


Apa yang merisaukan ialah kesan akibat gegaran 2015 di Gunung Kinabalu ini sedikit-sebanyak mempengaruhi masyarakat sekitar ini. Dikatakan berlaku retakan di dinding lombong tembaga Mamut ini. Yang merisaukan masyarakat setempat ialah jika berlaku gegaran yang lebih kuat lagi dikhuatiri retakan itu pecah dan mampu memusnahkan hampir 40 kampung di persekitaran yang melibatkan seramai 20 ribu penduduk.

ceritaku.my

Tapi mampukah kerajaan tempatan menimbus hampir 20.6 juta meter padu air yang mengandungi AMD. Read more : Sabah


ceritaku.my


Sebenarnya lokasi ini amat cantik. Sesuai sangat bagi sang pengantin yang mahu mengambil gambar kenangan di sini. Tetapi bila ditenung dalamnya air hijau lombong ini dan direnung pula kesannya jika berlaku gegaran kuat yang memecahkan dinding lombong pula. Amat menakutkan. Setenang hijau lombong tembaga Mamut ini tidak mampu menahan gegaran. Tambahan pula airnya yang dikatakan masih beracun dikhuatiri juga hujan lebat yang boleh melimpahi Sungai Mesilau juga Sungai Liwagu. Kita di luar lokasi Ranau hanya mampu berdoa yang terbaik untuk keselamatan sejagat.


Sekian....penat menaip entry sejarah kali ini. Selamat berpuasa hingga bertemu lagi.
Assalamualaikum 
Salam  selera  borneo. Kenapa  selera  borneo  kerana  kakak  mencuba  sayuran  kampung  yang  tiada  di  semenanjung. Warga  tempatan  menamakan  menu  ini  sebagai  'sayur  campur'.

Jangan  tanya  nama  sayurnya  kerana  mereka  memaklumkan  akak  ini  sayur  kampung.
Janji  ianya  boleh  makan  dan tidak memudaratkan.
Bahan-bahan  yang  kakak  guna  untuk menu ini  :
1. Bawang  merah - ikut  kuantiti  sayur 
2. Bawang  putih  - ikut  sikit  banyak  sayuran 
3. Ikan  bilis  - anggaran  berdasarkan  banyak sayur
4. Cili  padi  - ikut  daya  tahan  pedasnya  lidah  kalian 
5. Garam  - secukup  rasa 
6. Gula  - akak  tak  guna  serbuk  perasa  / ajinomoto

*semua  bahan  diatas  ☝kakak  tumbuk  guna  lesung batu,maklumlah  orang  kampung  lebih  tradisional  guna  lesung. (Tidak  perlu  terlalu  hancur)  


Siap . ..lupa  pula  jangan  pula  kalian  tumbuk  sekali  garam  dan  gula. Garam  dan  gula  guna  dalam  masakan  nanti.


Peringatan  mesra  : garam  jangan  terlalu  banyak  sebab  kita  dah  tumbuk  bilis...nanti  masin  bilis  bergaul  garam ,ke  tong  sampahlah  sayuran  itu  nanti . 


Berbalik  pada  masakan  kita  tadi,kalian  hanya  perlu  tumis  bahan  yang  ditumbuk  hingga  naik  baunya .
*ikan  bilis  untuk pengetahuan  kalian  masyarakat sini terus  masuk  begitu  saja  tanpa  tumbuk. Akak  saja  rajin  tumbuk  untuk  lebih  wangi  dan  sedap bila ditumis. 
*udang  basah  boleh  juga  diguna  selain  bilis .
*udang  kering  juga  kalian  boleh  guna.

Dah  naik  baunya  masuklah  sayuran  kampung  dan  garam  serta  gula.
Bila  siap  bolehlah  makan,kalian  kalau  cuba  di  rumah bolehlah kongsi  gambar  dengan kami.

Sekian . ..sesi  makan  kami  - hingga  jumpa lagi.

Akak  balik  bercuti  di  Kelantan. Assalamualaikum  waris-waris  Kelate  sihat, segar  ko  belako ? Cuti  pendek  seminggu  sambil  menjaga  keluarga  yang  kurang  sihat.
Sambil-sambil  tu  sempat  juga  akak  meronda  sekitar  kampung. Ternampak  kumpulan  berbasikal dan  terfikir  juga  mereka  kayuh  dimana ?
Apa  lagi  petangnya  jam  4  panas-panas  merondalah  kami  ke  lokasi  Bukit  Mok  Lipoh. Oooò . .baru  akak  tahu  ini  lokasi  kegemaran  geng  gerek  atau  geng  basikal.
Tetiba . ..idea  masuk  dalam  kepala,cuti  akan  datang  nak  kayuh  jugalah. Kita  rancang  dulu  tapi  basikal  belum  beli  lagi. Kena  menabung  dalam  buluh  dulu  untuk  beli  basikal.
Oklah  akak  belanja  kalian  gambar  lokasi  kayuh-kayuh  ini. Bye  hingga  jumpa  lagi.
Selamat  tengahari  akak  balik  bercuti  di  kampung. Kami  asal  dari  Kelantan  ic  03. Panda  lah  kecek  kelate . Kalu  jupo  kelate  tegurlah  kami  sekelamin.
Sambungan  dari  entry  sebelumnya . ...

Salam  sejahtera dan  salam  muhibbah. Cerita  bersambung bila  selesai  kami  minum  kopi  di  restauran  Taman  Banjaran  Crocker. Kami  pun  bergerak  turun  dari  lokasi  tersebut. Maaflah  gambar  ambil  tapi  tak  dapat  pamerkan  sebab  phone  murah  kurang  cantik. Nak  lihat  kecantikan  Keningau  marilah  melawat  Sabah.

Pusing  bandar  sekejab  cari  bank  harimau. Nak  masuk  hutan  kena  cari  rimau  hihiiii . ..
Selesai  kami  pun  bergerak  ke  Sook.

Dari  penginapan  kami  maksudnya rumah  sewa  kami  ke  Sook  ini  jaraknya  135km. Tidak  jauh  tapi  kena  ingat  Sabah  jalan  rayanya  bergunung  atau  berbukit. Naik  bukit  dan  turun  bukit  jalan  raya. Itu  antara  faktor  yang  mempengaruhi  masa  perjalanan  kalian. Tambahan  pula  akak  bawa  dengan  sopan  dan  tertib . ...hihiiii 

Dulu-dulu  untuk  sampai  Sook  ini  memang  sangat  memeritkan. Sebab  akak  dah  sampai  sini  ketika  kami  berdua  travel  dengan  motorsikal. Kematu  juga  duduk  belakang  motor  tu, tapi  ianya  pengalaman  yang  cukup  menggembirakan  kami.

Untungnya  pendalaman  Sabah  ini  setiap  lokasi  penempatan  ada  kemudahan  tersendiri. Jadi  senanglah  penduduk  untuk  pelbagai  urusan  harian.

Oleh  kerana  perjalanan  ini  luar  jangka. Kami  bergerak  mengikut  mata . ..haa  macam  mana  tu?  Mata  kami  melilau  mencari  apa  menarik  di  Sook  tiba-tiba  kami  nampak  ikon  Sook  di  pejabat  urusetia  Sook.
Tanpa  segan  kami  minta  izin  penjaga  pejabat  berpagar  tersebut  membuka  pagar...sebabnya  nak  bergambar  di  ikon  Sook. Nanti  kita  sambung  lagi . ..

Previous PostOlder Posts Home