ceritaku.my

Assalamualaikum,salam jalan-jalan cari pengalaman dari kami. Untuk trip kali ini ,akak perkenalkan lokasi latihan kuat kaki. Untuk pengetahuan kalian di Sabah, banyak lokasi yang menarik dan baru dibuka untuk peminat hiking. Ada bukit tinggi,ada yang rendah,jadi pilih saja mana-mana lokasi hiking yang kalian suka untuk mendaki di sini.

Kali ini akak bawa kalian ke Sosodikon Hill.berhampiran lokasi dengan Desa Dairy Farm masih lagi di kawasan Kundasang. Waktu yang sesuai untuk pendakian di lokasi ini ialah pada awal pagi.  Boleh lah merasa kesejukan angin dari Gunung Kinabalu. Dan paling istimewanya kalian disajikan dengan pemandangan indah Gunung Kinabalu. Dengan jujurnya kalian pasti tidak menyesal mendaki disini.

ceritaku.my

Kami ke Sosodikon Hill,pada awal tahun (rujuk gambar atas). Ketika ini lokasi Sosodikon masih dalam pembinaan. boleh rujuk gambar seterusnya di bawah. Bayangkan awal pagi kami ke sini,tiada pemandu arah dan kami sendiri yang bawa diri ke sini.Sendiri nak mendaki sendiri jujur bayar sendiri.

ceritaku.my

Mengah juga nak sampai ke puncak,walau pun puncak kecil. Tetapi puas hati dengan sajian pemandangan Gunung Kinabalu. Masa kami mendaki Sosodikon ini,tapak bangsal atau pondok rehat ini masih belum siap. Mungkin sekarang sudah cantik dan selesa berehat di sini. Memang sangat indah pemandangan sini,paling cun kalau mendaki sini bawa bersama bekal sandwich....ngam-ngam sampai terus telan makanan.....



Oklah...jom turun bukit ,kita kembali ke pangkal jalan. Hingga bertemu lagi.

Hari Unesco Malaysia 2017, salam sejahtera dan salam jalan-jalan golek tayar dari akak. Kali ini memang akak golek tayar kebal besi akak menuju ke Kundasang. Rupanya setiap tahun dan dijadikan acara tahunan untuk Hari Unesco Malaysia ini.. Rezeki dan peluang kami jalan-jalan dan singgah lihat apa ada sekitar lokasi ekspo ini.





Wah! Rupanya pameran disini semuanya berkaitan dengan Unesco.
# Apa itu UNESCO.
#Kepentingan menjaga identiti Unesco ini.
#Jabatan yang berkaitan dengan aktiviti sambutan Unesco.
#Ada juga persembahan dari Artis jemputan di pentas terbuka dan booth.
 


                                        

Apa lagi sangat seronok para pengunjung dan pelancong yang kebetulan sambutan ini berlangsung pada 9 dan 10 september yang lepas.
Nampak juga kelibat anak-anak muda yang seronok menjawab soalan kuiz yang dianjurkan oleh booth-booth yang ada di situ.



Bagus juga Hari Unesco ini,keluarga dapat menghabiskan hujung minggu dengan aktiviti berilmu sebegini.


Untuk pengetahuan semua lokasi sambutan hari Unesco ini dibuat di Pekan Kundasang ,bahagian kawasan lapang berdekatan dengan landmark sayur kobis. Jadi sesiapa yang singgah ke pameran ini boleh bergambar di landmark sayur kobis. Kalau rajin sikit jalan mendaki sikit di bulatan landmark lembu pula. Landamark ini melambangkan Kundasang ada lokasi pelancongan DesaDairy Farm.


Ada 3 landmark besar yang boleh bergambar diluar kawasan pekan Kundasang. Kalau masuk dalam pekan Kundasang itu sendiri ada lagi beberapa landmark yang terdapat ditengah pekan. Jangan lupa didinding kedai Kundasang ianya dipenuhi dengan mural hasil tangan dari pelajar IPTA UNIMAS.


  Jangan segera beredar dari pekan Kundasang...terokailah pekan kecil ini yang jarang sekali diterjah oleh pelancong. Nikmati roti canai mamak di pekan ini. Bila selesai jalan dan bergambar barulah bergerak ke lokasi lain.
 Ok,itu saja cerita ringkas akak,kalau datang Kota Kinabalu boleh berjumpa a
kak. Assalamualikum...hingga jumpa lagi


www.ceritaku.my

Assalamualaikum,salam jelajah pendalaman Sabah. Lokasinya lebih kurang 100km dari Bandar Kota Kinabalu.Letaknya sepanjang Lebuhraya Pan Borneo yang sedang dalam pembinaan.


www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Sebenarnya menurut maklumat yang akak perolehi di Weston ini. Terkenal dengan produk ko-nelayan seperti udang kering,udang segar dan ikan yang pelbagai jenis.


www.ceritaku.my

Malah di penghujung kampung kami turut jumpa bangunan yang dijadikan ruang kedai untuk jualan hasil kraftangan penduduk tempatan ke pelancong dalam dan luar negara. Terdapat juga restauran yang dikendalikan oleh penduduk tempatan yang menjual menu "makanan laut" kepada pengunjung.

www.ceritaku.my

Sebenarnya untuk melihat sendiri nelayan yang pulang dari laut dengan hasil bekalan tangkapan bukan waktu tengahari. Ianya kerap berlaku di awal pagi atau kala senja menjelang. Masa ini bukan saja pemborong yang berebut untuk membeli produk segar dari laut tetapi pembeli perseorangan juga turut boleh membeli jika bekalan banyak dan mencukupi.



Kebanyakan pendudukan disini beragama islam dan berketurunan melayu-brunei. Dari segi slanga percakapan pula lebih kurang sama cara bercakap orang "semenanjung".


Itu saja buat tatapan kalian. Inshaallah akak akan tulis lagi banyak entry yang tertangguh untuk dijadikan sebagai bacaan ringan kalian. Bye!
ceritaku.my

Assalamualaikum, salam jelajah dari akak. Lama menyepi bukan sengaja. Almaklumlah sibuk dengan kwajipan kerja semasa. Tetapi jalan tetap akak jalan serata alam.Untuk kali ini akak nak cerita lokasi percutian menarik,nyaman dan sejuk mata memandang. Bukan kali pertama kami ke sini . ini merupakan kali ketiga kami jalan sini dan ini adalah kali pertama kami menginap dengan kadar rm50 semalaman.Dari penginapan kami boleh nampak jelas Gunung Nungkok yang sekarang sangat popular sebagai lokasi hiking kawasan Kota Belud kini.Untuk link lanjut klik Tambatuon.


ceritaku.my

Ini pemandangan dari depan lokasi kami bermalam. Seronok boleh bermain kejar-kejar,masak-memasak dan paling penting menginap dalam lokasi kampung yang nyaman dan jauh dari kebisingan bandaraya.

ceritaku.my


Jangan terkejut walau jauh ke dalam kampung ,mereka tetap menerima pendikan formal. Bagi meneruskan pendidikan ke sekolah menengah, anak-anak kampung ini akan ke Sekolah Menengah Nanaring dan menginap di asrama .

ceritaku.my


Memang sungguh tenang dan sedap memandangkan. Aliran air yang mengalir masuk ke dalam bendang. Bukan senang nak lihat pemandangan sebegini.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

3 lampiran di atas akak pamerkan untuk kalian teliti dan sekiranya berminat bolehlah hubungi yang berkenaan. Akak bukannya agen,akak bantu promosi untuk sama-sama rasa seronok melancong di dalam negara.

ceritaku.my


Ini pemandangan cahaya keemasan Gunung Kinabalu pada petang kami di sana. Menurut penduduk tempatan amat susah pemandangan cahaya keemasan sebegini dapat dilihat..patutlah ramai dikalangan penduduk yang turut sama mengambil gambar bersama kami.

ceritaku.my

ceritaku.my

Kalau dah sampai kampung orang,kenalah jalan dan beramah mesra dengan penduduk setempat. Bila berjalan barulah kita dapat ambil gambar pelbagai variasi menarik,unik dan sukar dilihat masa kini.

ceritaku.my


Kena cukup berani untuk melintasi jambatan gantung ini.

ceritaku.my

Pondok kebun yang kami jumpa dihujung kampung. Lengkap ada paip air ,boleh melepaskan lelah untuk melelapkan mata di kebun. Malangnya kami tidak jumpa pemilik kebun dan pemilik pondok ini.

ceritaku.my


Ini satu lagi keunikkan yang kami jumpa. Kenal tak apa ini? Inilah benih padi atau anak padi yang disemai setempat sebelum dialihkan ke bendang teres atau bendang bertingkat.


Jangan takut ,jangan risau penduduk di sini semuanya baik dan ramah. Kami ke kebun mereka pun tanpa bantuan guide. Jalan sendiri saja,sambil bersapa dengan pekebun. Sambil mengambil mengambil gambar pelbagai lokasi menarik disini, dapat juga berkenalan dengan penduduk sini.


Jangan lupa singgah sini kalau datang ke Sabah.




Assalamualaikum dari Kiulu. Salam bermalam dari hutan. Kami bermalam di sini. Nak tahu cuba lihat dalam FB mereka MONGGOLUTON CAMPSITE. Lokasi ini terletak di Kampung Poturidung, kawasan Tamparuli. Satu kawasan perkampungan yang masih terjaga dengan situasi kampung yang sangat selesa dan nyaman.



ceritaku.my

Mulanya akak dan Abe Mat tak merancang nak bermalam disini,tapi bila dah singgah sini, rasa pula selesa dan bekal makanan basah pun ada. Akhirnya kami ambil keputusan bermalam juga di sini. Harga bermalam untuk bilik rm50 saja. Rujuk gambar di bawah. Ada kelambu lagi. Memang rasa kampung-kampung sangat. Tidur dalam kelambu. Dinding pula dari belahan buluh yang dilapisi varnis,dengan kemudahan tenaga elektrik. Bolehlah caj phone dan ada kipas juga. Hanya kena sapu krim nyamuk untuk menghalau nyamuk-nyamuk kampung..hihiii.


ceritaku.my

ceritaku.my

Jangan risau,di jalan utama akan nampak papan signboard yang menunjukkan lokasi penginapan ini. Memang melalui jalan kecil kerana ianya terletak di tanah persendirian yang berada betul-betul di pinggir sungai. Malah yang bestnya,kalau waktu kemuncak aktiviti "water rafting" kita dapat melihat mereka melakukan aktiviti ini dari pangkin depan lokasi penginapan.


ceritaku.my

ceritaku.my

Kalau nak info lanjut bolehlah klik link yang akak dah letak di perenggan pertama di atas. Yang mata terang bolehlah zoom gambar yang akak beri di atas. 

ceritaku.my

Inilah pandangan sisi bilik penginapan kami. Bangunan ini ada 2 bilik berasingan yang dilengkapi katil dan diletakkan pangkin di depan bilik. Bolehlah penginap duduk santai depan bilik sambil menikmati pemandangan sungai.

ceritaku.my

Yang best lagi,ada lokasi redup yang sesuai untuk berkhemah. Ada juga surau yang berwarna hijau,untuk kemudahan penginap muslim. Bersebelahan surau pula disediakan bilik mandi dan tandas yang siap-sedia diasingkan antara pengguna lelaki dan wanita.

Sesuailah sangat kalau nak datang riadah bersama keluarga atau,cikgu-cikgu bawa murid camping di sini.

ceritaku.my

Lupa pula nak beritahu,nak BBQ ada juga disediakan pondok atau ruangan memasak. Tapi bahan mentah bawalah sendiri. Dengan bekalan sendiri lebih menjimatkan dan lebih seronok bersantai sambil bercuti ala-ala kampung...memang kampung pun.


Ok ...akak nak jalan ke lokasi lain nanti akak cerita lagi,tetapi lokasi lain lah. Bye,selamat membaca.

Assalamualaikum,salam dari kejauhan. Seperti yang akak janjikan sebelum ini,akak nak ceritakan dan kongsi beberapa lokasi menarik yang jarak orang semenanjung datang ke sini. Kebanyakan pelancong dari Korea, Taiwan dan China datang berkunjung ke sini,ada juga lah segelincir dari Eropah. 



ceritaku.my

Pukak terletak dalam Kiulu, lokasi yang terkenal sebagai water rafting. Destinasi ini merupakan tapak atau medan pertama garisan permulaan untuk water rafting. Berkaitan dengan permainan air ini,ada musim ada waktu yang sesuai untuk aktiviti ini. Bukan sepanjang tahun. Bolehlah rujuk dalam kalender pelancongan Sabah.



Scroll bawah....nampak tak atap merah tu...

ceritaku.my

Sebenarkan lokasi ini selain digunakan sebagai garisan permulaan permainan water rafting. Bumbung merah ini merupakan penginapan untuk sesiapa yang berminat bermalam disini dengan kadar harga rm5/kepala. Akak terkejut juga sebab sudah banyak kali ke sini tidak tahu pula ada lokasi penginapan ini.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Ini memang betul-betul realiti dengan tidur beralaskan buluh...ditemani dengan deretan semut. Tapi yang bestnya ada sambungan elektrik,bolehlah kamu nak caj phone jangan risau bab itu. Hanya perlu bawa bekalan makanan jika nak bermalam disini. Ada kedai runcit milik warga setempat tetapi kena keluar sikit di tepi jalan utama. Nak mudah nak senang, bawa saja beras dan mee maggi pasti boleh telan saja dalam situasi lapar.

ceritaku.my

ceritaku.my

Inilah pemandangan dari depan penginapan itu. Tandas ada,tetapi dibangunan yang berasingan. Tidak jauh,dekat tepi lokasi tidur saja. Bagi yang suka kelainan bolehlah mencuba. Datang saja sini, ada pondok depan sungai dan situlah kamu bertanya pasti kamu dilayan dengan mesra. Oklah...sekian untuk perkongsiaan kali ini. Nanti akak cerita lagi.....selamat membaca.

Assalamualaikum,salam jelajah Borneo dari akak dan Abe Mat. Tidak terlambat lagi rasanya akak sekeluarga nak ucapkan salam aidilfitri dengan ucapan "raya kamu sebulan".

Untuk cerita kali ini,akak nak kongsi sedikit pengalaman kami dengan kenderaan pacuan 4 roda (4WD) meneroka lokasi Kiulu, terus ke Sinulihan dan keluar melalui Ranau.
Jarak KK ( Kota Kinabalu ) ke Kiulu = lebih kurang 45 km
Jarak Kiulu ke Sinulihan = 38 km
Jarak Sinuluhan ke Ranau = map tak boleh kira,melalui jalan dalam yang belum digazetkan.
Kiraan perjalanan diatas akak ambil melalui map untuk mengetahui secara kasar jarak perjalanan, bila nak tahu jarak perjalan jalan Sinulihan ke Ranau iaitu jalan dalam terus map / peta pening nak buat kiraan. Ok,kita abaikan kiraan jarak ini. Jom ! baca kisah akak dan Abe Mat dibawah....scroll


ceritaku.my

Kalau kalian nak tahu terkini,gambar-gambar kami berjalan atau apa kami buat bolehlah Klik CERITAKU UNTUK MU , dalam halaman ini ada banyak album dan apa yang penting ianya TERKINI dan boleh berinteraksi terus dengan kami.
Berbalik pada cerita kami. Pergerakan kami kali ini menggunakan kenderaan 4WD,kami nak cuba jalan baru,senang cerita ...ini jalan PAN-Borneo yang hangat diperkatakan itu. Jalan ini masih dalam pembinaan. Jalan ini juga merupakan sebahagian Jalan PAN-Borneo,ianya ada banyak fasa-fasa pembinaan yang saling menghubungkan. Oleh kerana,jalan yang masih dalam pembinaan kami tidak berani nak bawa kuda besi kami tu.


ceritaku.my

Dari KK ke Kiulu inilah perjalanan kami ,tiada masalah kerana ianya jalan utama untuk ke Ranau.Untuk cabaran seterusnya ianya bermula setelah kami sampai di Kiulu...melalui Pukak dan masuk melalui jalan tanah merah ini. Kebetulan tidak hujan,jadi legalah sikit sebab tidak perlu risau jalan licin. Maklumlah 4WD kami bukan tayar lipan. Itu pun siap tanya pekerja dan penduduk setempat boleh atau tidak melalui jalan ini.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Mulut memang kena rajin bertanya,maklumlah jalan yang tiada papan tanda dan Abe Mat sememangnya dah pun kaji melalui map/peta sebelum bergerak mencuba jalan ini. Yang penting jangan segan bertanya. Hutan ni,sesat nanti kena RELA datang selamat.

ceritaku.my

ceritaku.my

Alhamdulillah,kerana tidak hujan disepanjang perjalanan. pergerakan kami lancar hinggalah sampai di Kampung Pahu. Mesti kalian pelik kenapa Abe Mat main air tu,buka saja-saja main tau. Abe Mat nak pastikan laluan boleh dilalui tanpa halangan besi,sebab ada ketikanya besi tersembol keluar,buatnya tercucuk tayar...nayalah kami nak menukar tayar. Tip ni...ingat air nampak tenang tapi ada besi,hahaaa. Lagi satu air ini bukan tenang tau!----- laju/deras , kami siap tanya penduduk ditepi sungai boleh tak kami  melintasi jalan ini. Jaga-jaga ada masanya jalan ini tidak boleh dilintasi bila air terlalu laju/deras atau air ini tenggelam hingga separuh tayar. Tip...juga ,sila tulis dalam nota.

ceritaku.my

ceritaku.my

Kami jumpa SK Pahu,boleh rujuk di FB Abe Mat gambarnya juga di halaman yang akak link di awal entry.
Ok...akak tidak mahu detail sangat cerita sebab akak berhajat nak kongsi lagi entry ini ,jalan yang sama tetapi dengan pengangkutan kuda besi pula tetapi dengan cuaca hujan hingga kami terkandas di hutan.

ceritaku.my


Tidak pelik jika berjalan di hutan Sabah jika berjumpa air sebegini,maknanya ini lokasi laluan penduduk yang mengusahakan kebun berdekatan. Air ini digunakan juga sebagai minuman jika mereka terkandas dihutan oleh faktor cuaca,tidak juga pelik jika kita tengok ada pondok-pondok ditepi jalan yang digunakan untuk bermalam oleh tuan punya kebun berdekatan.

Hanya perlu berhati-hati dengan binatang berbisa,maklumlah hutan. Seterusnya akak akan cerita dientry lain tetapi lokasi laluan yang sama yang sangat cantik untuk dijadikan sebagai lokasi riadah bersama keluarga. Hingga ketemu lagi...bye!
Previous PostOlder Posts Home