www.ceritaku.my
Jambatan Persahabatan Brunei dan Malaysia

Assalamualaikum...dari Negara Brunei. Akak bermotor saja datang ziarah jiran kita.

Brunei

Umum sudah sedia maklum,bahawa negara ini kecil saja tetapi merupakan negara yang sangat KAYA dengan hasil petroleum. Malah dilaporkan bahawa pengeluaran atau penghasilan minyaknya melebihi dari separuh KDNK negaranya. Menurut catatan di laman sesawang Negara Brunei ini merupakan ,negara yang ketiga terbesar di Asia Tenggara bagi pengeluaran petroleum.

www.ceritaku.my
Papan tanda menuju ke Negara Brunei
Sumber ekonomi

Memang umum sedia maklum,Negara Brunei ini mendapat hasil negaranya melalui minyak,dan gas asli. Malah Negara Brunei ini menggalakan pelaburan asing ke negaranya.Bagi simpanan asing Negara Brunei yang kaya ini,ianya diuruskan oleh Agensi Pelaburan Brunei.

www.ceritaku.my
Istana Nurul Iman Brunei
Istana Nurul Iman

Istana ini merupakan kediaman rasmi Sultan Brunei. Ianya merupakan kediaman yang sangat besar dengan kapasiti 1,788 bilik dan 257 bilik mandi,serta dilengkapi dengan sebuah dewan besar yang mampu menampung 5000 tetamu.

Tahukah kalian,menurut catatan Istana Nurul Iman ini merupakan kediaman yang paling besar di dunia.
www.ceritaku.my
Maaf tak ingat nama lokasi tetapi di tepi sungai
Daerah-daerah di Brunei

Brunei dibahagikan kepada 4 buah daerah saja: Belait , Tutong , Brunei Muara dan juga Temburong.
Walaupun 4 daerah saja,akak belum sepenuhnya jelajah negara yang kaya ini. Pasti kalian terpegun jika datang sini,apa tidaknya rumah-rumah kediaman yang besar dan unik reka bentuknya.

www.ceritaku.my
Masjid di tengah bandar Seri Bengawan
Apa yang pasti,akak tidak puas dengan one day trip ke Brunei ini. Tapi disebabkan oleh faktor kekangan masa,penjelajahan di Brunei tamat di sini saja. Harapan akak ...nak jejak lagi kaki ke Negara kaya ini masa akan datang. Sekian ,hingga kita bertemu lagi.

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca. Selamat tahun baru. Untuk pertama kali tahun 2018 ini akak kongsi gambar kejadian. Mesti tengok gambar baru seronok nak baca cerita akak seterusnya.






Subuh 

Sangat mencabar ketika ini. Maklumlah pepagi buta dah dengar teriak hon keretapi yang kuat. Kejadian berlaku lebih kurang jam 5 lebih. Pagi.

Bukan setakat keretapi yang teriak hon. Yang melintasi landasan itu paling kuat suara teriak. Tahu pula takut kena langgar keretapi. 

Lokasi 

Kejadian ini berlaku di stesen keretapi Red Fort. Stesen ini merupakan stesen keretapi yang menghubungkan Agra dengan Jaipur. Jadinya sesiapa nak ke Jaipur kena naik di sini. Akak nak beritahu kalau nak ke Jaipur keretapi terawal jam 5 pagi. Jadi penumpang kena datang awal sejam dari waktu operasi. Kebetulan pula keretapi yang kami nak naik ini lewat 1 jam dari jadual asal. 


Jejantas 

Untuk pengetahuan kalian, sebenarnya ada jejantas untuk penumpang menyeberang antara satu terminal/pintu berlepas. Pihak berkenaan sudah menyediakan kemudahan jejantas bagi kemudahan pergerakan penumpang antara setiap terminal. 


Sikap 

Sikap tidak mahu susahkan diri, maksud akak mereka tidak mahu menggunakan jejantas yang tersedia untuk ke terminal di depan mereka. Tindakan mereka ini bukan saja merbahaya pada diri sendiri tetapi juga akan menyukarkan pihak berkenaan jika berlaku kecelakaan di kawasan ini. 

Tip travel

Akak kongsi tip travel,ketika berlaku di sini Red Fort Stesen. Pastikan kalian menjaga beg kalian,dan jangan sesekali tinggalkan beg tanpa pengawasan. Bawa air mineral yang secukupnya untuk minuman sepanjang perjalanan atas keretapi. Pastikan juga tiket keretapi tersimpan rapi dalam poket kalian. Jangan lupa sanitizer sepanjang pergerakan kalian di India,banyak kegunaannya. Oooo...bekalan seperti kekacang,minuman manis pun diperlukan kerana dikhuatiri kita lapar bila melihat penumpang lain membeli makanan didalam keretapi. Kalau kalian nak membeli makanan dari penjaja atas keretapi boleh saja,dipersilakan.


Sekian saja perkongsian pendek akak bagi edisi terjah India kali ke 2. Akak jelajah India kali pertama tahun 2014 dan ini merupakan video terkini 2017 yang baru sangat akak selesai. Inshaallah akak akan kongsi lagi.


www.ceritaku.my

Na......na.....na....Ganu kite! Assalamualaikum dari Trengganu akak bersiaran. Lama wei  dok mari derak aloh Ganu ni...banyok ngat pembaharuan. Mujur dop sesat. Ok...tulis bahasa melayu standard nanti ada yang minta gadis google terjemah....pilu lahhh... TIADA DALAM PERKHIDMATAN. Baca menu sedap di gambar....

www.ceritaku.my

Lokasinya akak terjah di tepi pantai Penarik,banyak deretan kedai yang ada di sepanjang pantai. Pilih saja yang menjadi rezeki perut kamu. Akak dan Abe Mat berhenti kedai ini. Kami bermotorsikal dari Kelantan ,jauh tau ke negeri jiran kami Trengganu. Panas akak redah semata-mata nak merasa kehebatan  udang celup tepung yang VIRAL itu. Iklan tertulis 45 ekor udang dengan harga rm10 /sepinggan. Jangan sesekali kalian tanya akak kira ke ,berapa ekor dalam pinggan tu! Tidaklah akak mengira...dik oiiii. 

www.ceritaku.my

Depan kedai ini ada buaian,masih boleh dicantikkan lagi dengan percikan cat yang warna terang untuk menjadi lokasi ini lebih VIRAL. Dan akak tidaklah bergambar di panas mentari itu. Nanti hitam kulitku yang sawo matang ini.

www.ceritaku.my

Ini gambar luar negeri...ialah akak duduk di Kelantan. Gambar ini diambil di Trengganu,Pantai Penarik....maknanya ia di luar negeri Kelantan....maaf lawak . Dihujung pantai atau ditanjungnya ada 2 buah rumah yang sangat cantik. Maaf tiada gambar,hak peribadi nak tahu cantik atau tidak kenalah datang sini.

www.ceritaku.my

Taraaaa....inilah uadang celup tepung yang VIRAL tu. Jangan kira dapat saja udang ini terus cicah dan kunyah serta telan. Puas hati. Datang dari jauh semata-mata nak telan udang.

www.ceritaku.my

Tak cukup dengan udang akak order pula ikan. Harga ikan bergantung pada saiz ikan itu. Ini harganya rm3 seekor. Ikan yang segar digoreng celup tepung dan makan pula dibawah pokok kelapa. Paling best Abe Mat bayar...sangat puas hati dan kenyang.





Bye ..hingga jumpa lagi.


Assalamualaikum...salam tertangguh 2015. Inilah perapan yang cukup masak dan sedia untuk dihadam dalam bacaan kawan-kawan pembaca. Akak memang suka peram entry. Maaf kekangan masa yang sibuk dengan tanggungjawab wajib menghadkan kelajuan jemari nak menulis di blog. Kali ini akak bawa kalian ke Jeju Island. Cakap Korea akak kali ini.... Untuk trip jalan kali ini akak bawa Mila,jadi kami bertiga jalan-jalan di Jeju. Dari info yang akak dapat,ketika kami ke Pulau Jeju masih belum ramai pelancong Muslim yang jalan-jalan ke sana. Mungkin atas faktor kekangan makanan halal yang agak sukar nak cari atau dapatkan.

ceritaku.my


Biasalah bawa budak,jadilah budak-budaklah kami berdua melayan Mila nak juga bergambar dengan beruang. Nasib baik patung saja,kalau bebetul langkah seribu pun belum cukup nak lari menghilangkan diri. Maaflah kalau cerita lompat-lompat katak,sebab banyak sangat idea datang dan semua nak ditaip dalam entry kali ini. Muzium beruang ini merupakan tarikan yang ditujukan buat kanak-kanak. Seronok wei! macam-macam saiz beruang boleh tengok dan bergambar.
au pun musim sejuk. Tapi berbanding negara kita memang lah sejuk juga di sini.

ceritaku.my

Nah! akak bagi sijil lagi yang membuktikan ini satu daya penarik buat pelancong datang ke Pulau Jeju. Bagi akak di Pulau Jeju ini banyak lokasi yang dibina semata-mata nak digunakan sebagai daya tarikan pelancong datang singgah dan kenal Pulau jeju ini.

ceritaku.my

ceritaku.my



Dalam banyak tempat yang kami jalan di Jeju,akak rasa sangat seronok di muzium coklat ini. Memanglah masuk sini kena bayar tetapi return pula sebab kami dapat baucher untuk beli coklat. Bila dikira secara kasar macam untung jerrrr.....

ceritaku.my


Kalau tak KPOP bukan korea tau! Tengoklah betapa seronoknya kami KPOP di sini. Gambar lain kena simpan agak peribadi dengan aksi over KPOP.

ceritaku.my

Sebelum pembaca tanya akak,akak nak beritahu kami sewa kereta di sini. Jadi bolehlah terjah mana-mana lokasi yang kami suka. Pastikan ada lesen memandu antarabangsa untuk menyewa kenderaan di sini,juga memandu di sebelah kiri dan haluan berbeza. Tapi sebenarnya bila dah memandu tidaklah kita merasa kekok pun. Sama saja memandu seperti tempat kita,walaupun driver duduk sebelah kiri. Kami sewa kereta Kia Picanto. Best juga wei...memandu kereta jenama Korea di negara Korea.

ceritaku.my

Ini pula lokasi kami beradu. Kami rebus telor yang  dibeli dekat pasar. Nasi kami beli di 7 Eleven berdekatan dan minta pekerja panaskan. Maklumlah....semua tulisan Korea huruf apa pun, akak tak kenal juga tidak faham,balik Malaysia kena belajar tulisan Korea pula. Kami juga bawa bekal serunding daging untuk Mila makan tapi semua makanan dimakan oleh Mila. Syukur ,senang bawa berjalan.

ceritaku.my


Ini sebahagian gambar kimchi dan menu makanan yang dijual di pasar berhampiran. Maaflah akak tak cuba pun membelinya. Sebab....kami jalan sendiri tiada pemandu pelancong yang boleh ditanya. Kami tanya dengan penjual...pun tiada yang faham apa yang kami tanya. Akak pun tak faham juga apa mereka cakap. Jujur akak nak beritahu,seronok mereka melayan karenah kami...mereka yakni penjual ini memang ramah ,malangnya bahasa yang membataskan jarak komunikasi kami.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Kalau di Malaysia macam perkara saja kalau tengok matahari terbenam. Tetapi bila dah menjadi pelancong di negara orang nak juga berlagak sebagai pelancong....tengok jugalah matahari terbenam di Seogwipo.

ceritaku.my

ceritaku.my

Seogwipo merupakan pelabuhan marin selatan yang popular di Jeju ini. Lokasinya yang strategik dengan pemandangan laut luas lagi cantik. Memang satu tarikan indah untuk menyaksikan keindahan alam juga merakam gambar kenangan di sini. Jangan lupa masukkan nama lokasi ini dalam list kalian. Juga klik link yang akak sertakan di dalam entry ini untuk maklumat lanjut.


ceritaku.my

Puas melihat pembangunan kami melawat juga kebun buah oren. bolehlah makan buah oren korea yang manis serta sedap.

ceritaku.my

Alamak...banyak tempat jalan...akak lupa apa nama lokasi ini. Malas nak buka jurnal yang akak tulis sepanjang berjalan di Korea.

ceritaku.my

ceritaku.my


ceritaku.my


Janji lokasi yang boleh terjah ,kami okay saja...maklumlah kami ini pelancong. Kami juga pemandu pelancong sendiri. Nampak orang bergerak ke lokasi yang agak menarik kami pun turut serta,yang penting kami tidak sesat dan masih boleh enjoy pengembaraan kami.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my


Jangan tanya apa nama makanan,akak nampak sedap. 

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Bagi kalian yang nak ke Jeju Island boleh klik SINI....SINI....SINI

ceritaku.my

Inilah nasi korea yang siap masak dan kami dah panaskan. Mila nak makan dengan telor Korea.

ceritaku.my

Ini pula ketika pemilik penginapan kami ada acara makan malam sempena tahun baru. Ini aktiviti permainan yang mereka lakukan sebelum makan malam. Bagusnya mereka menjemput kami makan bersama. Iya...kami menerima pelawaan mereka dan makan buah saja.

ceritaku.my

Okay Mila...dah sedia nak sarapan...lepas ini. Akak akan cerita lokasi lain pula.


Hingga bertemu...lagi...dan lagi...

Assalamualaikum semua...salam borneo,salam jalan-jalan negeri dibawah bayu. Kali ini akak bawa kalian kenal lokasi mandi-manda yang best sangat. Terletak di jalan atau laluan Marak -Parak iaitu jalan yang bermula dari Ranau menuju ke Kota Marudu,begitu lah sebaliknya. Taman negara sub-station Serinsim terletak di laluan ini. Lokasi ini dikawal selia oleh taman-taman Sabah. Bila dikawal oleh taman-taman Sabah,setiap pengunjung dikenakan bayaran masuk rm3 seorang. Tidaklah mahal kerananya digunakan untuk penyelenggaraan lokasi ini juga.


ceritaku.my


Lokasi ini memang terkenal juga,sebabnya selain pengunjung ke Hot Spring di Ranau ,mereka akan ke sini untuk tujuan riadah bersama keluarga. Boleh menginap di sini,tidak pula akak tanya berapa kadar harganya. Malah dibenarkan juga berkhemah atas tanggungjawab sendiri. Bila berkelah dan berkhemah sendiri bawa bekalan dari rumah dan masak bbq di sini. Untuk pengetahuan kalian kedai yang ada di sini hanya kedai runcit kampung yang tidak menjual bahan mentah untuk masakan. Akak nasihatkan jika kalian ada niat berkelah di sini bawalah siap-sedia bekalan yang sudah diperap dan nasi yang bermasak dari rumah. Sampai sini hanya bakar-bakar lauk saja. Bekalan minuman juga boleh dibeli kedai runcit kampung. Kalau yang sudah bawa sendiri lagi bagus. Ada juga penduduk menjual pisang goreng di depan pagar masuk lokasi ini. Jangan risau maggi juga ada dijual jika tidak bawa bekal.


ceritaku.my


Digalakkan datang ke sini musim panas kerana boleh bermain air,kalau musim hujan amat merbahaya kerana airnya pasang dan sangat deras.

ceritaku.my


Suasana hujung minggu di sini amat meriah kerana ramai pengunjung yang hadir dari lokasi luar daerah. Malah tidak dapat dinafikan pinggir air ini penuh dengan orang hingga sukar mencari ruang kosong untuk mencecah kaki ke air. Pastikan jika kalian ke sini dalam jadual perjalanan hanya datang sini saja untuk main air,baru puas hati datang dari jauh.


Banyak lagi gambar berkaitan lokasi ini,kalian boleh klik  SINI dan SINI.Sekian untuk kali ini ...nanti akak cerita lokasi lain pula.

www.ceritaku.my

Salam kejauhan dari Sabah,salam makan angin buat semua pembaca. Terima kasih kerana membaca kisah kami. Untuk trip berjalan kali ini akak nak cerita laluan kami berdua ke Dataran Bengkoka. Terletak di Pitas,dengan jarak perjalanan selama 3 jam dari Kota Kinabalu. Keras kaki tangan kalau naik motorsikal ke sini. Lokasi ini merupakan antara lokasi pendalaman Sabah. Oleh kerana jauh jaraknya,dengan jalan yang menggoyangkan urat saraf. Akak dan Abe Mat bermalam di Kupang. Penginapan di pinggir laut tetapi tepi jalan utama.


www.ceritaku.my

Nampak tak penginapan kami di hujung tu. Bergoyang juga bilik kami bila ombak air pasang mulai memenuhi pantai. Sangat best,sebab pertama kali tidur dalam bilik yang bergoyang macam  naik sampan dipukul ombak. Yang penting lena dan nyenyak sangat sampai ke subuh.

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Inilah landmark Dataran Bengkoka. Ianya berfungsi sebagai lokasi perayaan di kawasan ini,maknanya lokasi ini tidak ramai pengunjung kecuali yang melalui jalan ini menuju ke kampung halaman atau ketika perayaan kebudayaan yang diadakan pada waktu tertentu. Jalan ini merupakan salah satu jalan yang menuju ke Tongod iaitu titik tengah bumi Sabah. Sebenarnya kami sudah singgah sini waktu malam tapi bila bergambar tidak pula nampak gambar landmark ini.


www.ceritaku.my

Ini ialah lokasi penginapan kami,dimiliki oleh orang islam dan pemiliknya merupakan penghulu kampung ini. Sangat mesra orangnya. Malah anak-anaknya ramai yang bekerja dan bermenantu orang Pantai Timur (Trengganu- Besut).

Mesti kalian tertanya-tanya ,kenapa kami ke sini. Pertama ,sebab nak kenal lokasi Pitas ini kerana kami belum pernah melalui jalan ini. Kedua,kebetulan ketika kami ke sini tengah hangat gambar landmark Dataran Bengkoka di FB,jadinya keinginan ini turut mempengaruhi kami jelajah sini. Ketiga,lokasi ini merupakan lokasi pendalaman Sabah. Tetapi ianya masih boleh dilalui oleh kenderaan ringan dan berat. 
Bye...sikit cerita kali ini,nanti akak cerita lokasi lain pula.


Previous PostOlder Posts Home