Assalamualaikum dari Kiulu. Salam bermalam dari hutan. Kami bermalam di sini. Nak tahu cuba lihat dalam FB mereka MONGGOLUTON CAMPSITE. Lokasi ini terletak di Kampung Poturidung, kawasan Tamparuli. Satu kawasan perkampungan yang masih terjaga dengan situasi kampung yang sangat selesa dan nyaman.



ceritaku.my

Mulanya akak dan Abe Mat tak merancang nak bermalam disini,tapi bila dah singgah sini, rasa pula selesa dan bekal makanan basah pun ada. Akhirnya kami ambil keputusan bermalam juga di sini. Harga bermalam untuk bilik rm50 saja. Rujuk gambar di bawah. Ada kelambu lagi. Memang rasa kampung-kampung sangat. Tidur dalam kelambu. Dinding pula dari belahan buluh yang dilapisi varnis,dengan kemudahan tenaga elektrik. Bolehlah caj phone dan ada kipas juga. Hanya kena sapu krim nyamuk untuk menghalau nyamuk-nyamuk kampung..hihiii.


ceritaku.my

ceritaku.my

Jangan risau,di jalan utama akan nampak papan signboard yang menunjukkan lokasi penginapan ini. Memang melalui jalan kecil kerana ianya terletak di tanah persendirian yang berada betul-betul di pinggir sungai. Malah yang bestnya,kalau waktu kemuncak aktiviti "water rafting" kita dapat melihat mereka melakukan aktiviti ini dari pangkin depan lokasi penginapan.


ceritaku.my

ceritaku.my

Kalau nak info lanjut bolehlah klik link yang akak dah letak di perenggan pertama di atas. Yang mata terang bolehlah zoom gambar yang akak beri di atas. 

ceritaku.my

Inilah pandangan sisi bilik penginapan kami. Bangunan ini ada 2 bilik berasingan yang dilengkapi katil dan diletakkan pangkin di depan bilik. Bolehlah penginap duduk santai depan bilik sambil menikmati pemandangan sungai.

ceritaku.my

Yang best lagi,ada lokasi redup yang sesuai untuk berkhemah. Ada juga surau yang berwarna hijau,untuk kemudahan penginap muslim. Bersebelahan surau pula disediakan bilik mandi dan tandas yang siap-sedia diasingkan antara pengguna lelaki dan wanita.

Sesuailah sangat kalau nak datang riadah bersama keluarga atau,cikgu-cikgu bawa murid camping di sini.

ceritaku.my

Lupa pula nak beritahu,nak BBQ ada juga disediakan pondok atau ruangan memasak. Tapi bahan mentah bawalah sendiri. Dengan bekalan sendiri lebih menjimatkan dan lebih seronok bersantai sambil bercuti ala-ala kampung...memang kampung pun.


Ok ...akak nak jalan ke lokasi lain nanti akak cerita lagi,tetapi lokasi lain lah. Bye,selamat membaca.

Assalamualaikum,salam dari kejauhan. Seperti yang akak janjikan sebelum ini,akak nak ceritakan dan kongsi beberapa lokasi menarik yang jarak orang semenanjung datang ke sini. Kebanyakan pelancong dari Korea, Taiwan dan China datang berkunjung ke sini,ada juga lah segelincir dari Eropah. 



ceritaku.my

Pukak terletak dalam Kiulu, lokasi yang terkenal sebagai water rafting. Destinasi ini merupakan tapak atau medan pertama garisan permulaan untuk water rafting. Berkaitan dengan permainan air ini,ada musim ada waktu yang sesuai untuk aktiviti ini. Bukan sepanjang tahun. Bolehlah rujuk dalam kalender pelancongan Sabah.



Scroll bawah....nampak tak atap merah tu...

ceritaku.my

Sebenarkan lokasi ini selain digunakan sebagai garisan permulaan permainan water rafting. Bumbung merah ini merupakan penginapan untuk sesiapa yang berminat bermalam disini dengan kadar harga rm5/kepala. Akak terkejut juga sebab sudah banyak kali ke sini tidak tahu pula ada lokasi penginapan ini.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Ini memang betul-betul realiti dengan tidur beralaskan buluh...ditemani dengan deretan semut. Tapi yang bestnya ada sambungan elektrik,bolehlah kamu nak caj phone jangan risau bab itu. Hanya perlu bawa bekalan makanan jika nak bermalam disini. Ada kedai runcit milik warga setempat tetapi kena keluar sikit di tepi jalan utama. Nak mudah nak senang, bawa saja beras dan mee maggi pasti boleh telan saja dalam situasi lapar.

ceritaku.my

ceritaku.my

Inilah pemandangan dari depan penginapan itu. Tandas ada,tetapi dibangunan yang berasingan. Tidak jauh,dekat tepi lokasi tidur saja. Bagi yang suka kelainan bolehlah mencuba. Datang saja sini, ada pondok depan sungai dan situlah kamu bertanya pasti kamu dilayan dengan mesra. Oklah...sekian untuk perkongsiaan kali ini. Nanti akak cerita lagi.....selamat membaca.

Assalamualaikum,salam jelajah Borneo dari akak dan Abe Mat. Tidak terlambat lagi rasanya akak sekeluarga nak ucapkan salam aidilfitri dengan ucapan "raya kamu sebulan".

Untuk cerita kali ini,akak nak kongsi sedikit pengalaman kami dengan kenderaan pacuan 4 roda (4WD) meneroka lokasi Kiulu, terus ke Sinulihan dan keluar melalui Ranau.
Jarak KK ( Kota Kinabalu ) ke Kiulu = lebih kurang 45 km
Jarak Kiulu ke Sinulihan = 38 km
Jarak Sinuluhan ke Ranau = map tak boleh kira,melalui jalan dalam yang belum digazetkan.
Kiraan perjalanan diatas akak ambil melalui map untuk mengetahui secara kasar jarak perjalanan, bila nak tahu jarak perjalan jalan Sinulihan ke Ranau iaitu jalan dalam terus map / peta pening nak buat kiraan. Ok,kita abaikan kiraan jarak ini. Jom ! baca kisah akak dan Abe Mat dibawah....scroll


ceritaku.my

Kalau kalian nak tahu terkini,gambar-gambar kami berjalan atau apa kami buat bolehlah Klik CERITAKU UNTUK MU , dalam halaman ini ada banyak album dan apa yang penting ianya TERKINI dan boleh berinteraksi terus dengan kami.
Berbalik pada cerita kami. Pergerakan kami kali ini menggunakan kenderaan 4WD,kami nak cuba jalan baru,senang cerita ...ini jalan PAN-Borneo yang hangat diperkatakan itu. Jalan ini masih dalam pembinaan. Jalan ini juga merupakan sebahagian Jalan PAN-Borneo,ianya ada banyak fasa-fasa pembinaan yang saling menghubungkan. Oleh kerana,jalan yang masih dalam pembinaan kami tidak berani nak bawa kuda besi kami tu.


ceritaku.my

Dari KK ke Kiulu inilah perjalanan kami ,tiada masalah kerana ianya jalan utama untuk ke Ranau.Untuk cabaran seterusnya ianya bermula setelah kami sampai di Kiulu...melalui Pukak dan masuk melalui jalan tanah merah ini. Kebetulan tidak hujan,jadi legalah sikit sebab tidak perlu risau jalan licin. Maklumlah 4WD kami bukan tayar lipan. Itu pun siap tanya pekerja dan penduduk setempat boleh atau tidak melalui jalan ini.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Mulut memang kena rajin bertanya,maklumlah jalan yang tiada papan tanda dan Abe Mat sememangnya dah pun kaji melalui map/peta sebelum bergerak mencuba jalan ini. Yang penting jangan segan bertanya. Hutan ni,sesat nanti kena RELA datang selamat.

ceritaku.my

ceritaku.my

Alhamdulillah,kerana tidak hujan disepanjang perjalanan. pergerakan kami lancar hinggalah sampai di Kampung Pahu. Mesti kalian pelik kenapa Abe Mat main air tu,buka saja-saja main tau. Abe Mat nak pastikan laluan boleh dilalui tanpa halangan besi,sebab ada ketikanya besi tersembol keluar,buatnya tercucuk tayar...nayalah kami nak menukar tayar. Tip ni...ingat air nampak tenang tapi ada besi,hahaaa. Lagi satu air ini bukan tenang tau!----- laju/deras , kami siap tanya penduduk ditepi sungai boleh tak kami  melintasi jalan ini. Jaga-jaga ada masanya jalan ini tidak boleh dilintasi bila air terlalu laju/deras atau air ini tenggelam hingga separuh tayar. Tip...juga ,sila tulis dalam nota.

ceritaku.my

ceritaku.my

Kami jumpa SK Pahu,boleh rujuk di FB Abe Mat gambarnya juga di halaman yang akak link di awal entry.
Ok...akak tidak mahu detail sangat cerita sebab akak berhajat nak kongsi lagi entry ini ,jalan yang sama tetapi dengan pengangkutan kuda besi pula tetapi dengan cuaca hujan hingga kami terkandas di hutan.

ceritaku.my


Tidak pelik jika berjalan di hutan Sabah jika berjumpa air sebegini,maknanya ini lokasi laluan penduduk yang mengusahakan kebun berdekatan. Air ini digunakan juga sebagai minuman jika mereka terkandas dihutan oleh faktor cuaca,tidak juga pelik jika kita tengok ada pondok-pondok ditepi jalan yang digunakan untuk bermalam oleh tuan punya kebun berdekatan.

Hanya perlu berhati-hati dengan binatang berbisa,maklumlah hutan. Seterusnya akak akan cerita dientry lain tetapi lokasi laluan yang sama yang sangat cantik untuk dijadikan sebagai lokasi riadah bersama keluarga. Hingga ketemu lagi...bye!
Hasil carian imej untuk kad ucapan selamat hari raya 2017

Assalamualaikum,salam dari negeri baba nyonya, ini memang sungguh lama gambarnya. Antara koleksi entry yang terperap yang akhirnya berjaya akak publish. Akak dan Abe Mat serta Mila ke Melaka naik skuter. Iya naik skuter ke Melaka. Kami nak enjoy dan nak beri peluang pada Mila merasa pengalaman bermotorsikal pada waktu petang,malam dan berhujan lagi.

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Inilah Mila,budak kecil tapi banyak cakap dan banyak makan hihiii... Habislah kalau Mila baca entry ini. Memang kami hujan ketika kami sudah hampir nak sampai di Bandar Hilir. Ada juga pemandu kenderaan yang kasihan melihat kami basah hingga mahu menumpang Mila naik kenderaan mereka. Tidaklah kami berani,nanti hilang si Mila ni siapa susah. Walau pun basah kami tetap enjoy,sikit saja basah kerana kami berhenti jika hujan lebat.

www.ceritaku.my

Sebenarnya akak tak tahu nak tulis apa mengenai Melaka kerana banyak juga entry rakan blogger lain yang rasanya padat info berkaitan Negeri Melaka ini. Lawatan atau ride ke Melaka ini sekadar mengisi ruang lapang hujung minggu kami. Tambahan pula Melaka ini merupakan sebahagian dari sejarah hidup akak.

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Sampai dah malam,maklumlah hujan. Banyak kali kami berhenti di RnR,berteduh dari hujan dan alas perut dengan makanan ringan. Untuk pengetahuan kalian,Bandar Hilir lebih cantik pemandangannya di waktu malam. Iyalah...pancaran lampu di bangunan klasik bersejarah ini menyerlahkan lagi keunikkan senibina tinggalan portugis. Mata terus mencari kelainan..akhirnya nampak beca yang cantik dengan pelbagai variasi bunga dan diselit pula lampu warna-warni dan dilunakkan lagi dengan alunan muzik yang dimainkan oleh pakcik-pakcik penarik beca. Bolehlah cuba kalau ada yang belum pernah naik beca.

www.ceritaku.my

Kami bermalam di Hotel Formosa,sangat hampir dengan bandar. Lagi pun malas dah nak cari lain...dah malam kan,janji boleh mandi dan tidur melepaskan lelah perjalanan jauh.

www.ceritaku.my

Esoknya,kami bawa Mila naik Melaka Cruise. Ini pengalaman baru buat Mila.


www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Selesai naik cruise,kena ronda sekitar Bandar Hilir. Melaka sekarang sudah maju. Kalau anda ke Melaka bersedia lah di Bandar Hilir saja banyak lokasi bersejarah yang boleh kita lihat secara dekat hanya dengan berjalan kaki.


Itu saja,nak tulis. Banyak lagi gambar tapi akak sengaja simpan ,sebab nak suruh kalian pergi sendiri ke Melaka. Alaaa...bukan jauh pun,cuti-cutilah dalam negara.

Ok bye hingga jumpa lagi.

Assalamualaikum,salam jelajah dari kami. Kali ini akak nak cerita kisah Bulan melawat Kiulu. Yang berlangsung pada bulan April yang lepas. Kiulu terletak di daerah Tamparuli yang jaraknya lebih kurang 42km dari Kota Kinabalu.
Untuk pengetahuan pembaca setiap minggu setiap daerah di Sabah ini ada pelbagai aktiviti yang dilakukan yang melibatkan masyarakat setempat dan ianya berfungsi sebagai daya tarik pelancong untuk datang beramai-ramai melancong ke Sabah.



Kalau pembaca nak tahu, di Kiulu lokasi yang terkenal dengan aktiviti "water rafting". Kalau nak basah dengan air sungai,boleh lah datang sini. Aktiviti water rafting ini amat digemari oleh pelancong dari Korea, China dan Taiwan.





Berbalik dengan kisah bulan melawat Kiulu,ini merupakan kali pertama diadakan di sini. Untungnya akak dapat melihat pelbagai hasil tradisi termasuk masakan tradisional,pakaian dan peralatan muzik. Memang meriah,dan ada juga dipertandingkan masakan dikalangan warga asal.





Jangan punya jalan ...jangan lupa naik jambatan gantung disini. Goyang memang bergoyang,kalau gayat harap jangan teruskan kelak terseksa diri dengan emosi sendiri.



Oklah dah tak larat nak taip panjang-panjang. Akak kongsi beberapa link untuk pembaca yang nak tahu mengenai water rafting, Water Rafting 1, Water Rafting 2, dan Water Rafting 3 harap ianya dapat membantu kalian membuat tempahan awal. dan jang lupa ada musim air pasang yang sangat BEST untuk aktiviti ini,kalau airnya tenang tak seronok juga.



Bye,hingga kita jumpa lagi.

Salam dari Raub ,Pahang. Salam angin sejuk 17-24 C. Mujur tidak beku di sini. Kalau di Pahang nak lokasi sejuk selain Genting Highland, atau Cameron Highland bolehlah memandu atau merempit ke Bukit Fraser. Kalau dari rumah akak di Gombak,tidaklah jauh sangat,tapi kalau naik motorsikal mahu lenguh juga. Kami naik bertiga motorsikal elegan dari Gombak ke Bukit Fraser.  Bergerak dengan kadar kelajuan selamat. Sampai juga kami di Bukit Fraser,

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my


Sebenarnya Bukit Fraser ini sering dikunjungi oleh pelancong tempatan untuk bermalam dan menikamati kesejukkan suasana malamnya. Kerana malam di bukit Fraser ini tiada aktiviti yang boleh dibuat,kecuali makan dan minum di kiosk atau gerai berhampiran Masjid . Mungkin siang hari bolehlah bawa anak-anak naik kuda,seperti gambar di atas. Khabarnya ada juga aktiviti memanah di lokasi yang sama tetapi ketika kami ke sana tiada pula staf.

ceritaku.my

Gambar ini diambil depan kedai,betul-betul berhadapan landmark Bukit Fraser.

ceritaku.my

Ini pula batu/ tugu penerangan mengenai Bukit Fraser yang berada di bawah ,sebelum menaiki Bukit Fraser.

ceritaku.my


Kami menginap di rumah kerajaan/rumah persekuatuan. Sempatlah ambil gambar atas sebelum letak di mana entah. Ooooo..nak tahu cara booking rumah ini. maaflah kami main terjah,mujurlah ada kosong dapatlah tidur sana,kadar rm60 semalaman. Sekali lagi jangan tiru gaya terjah kami.Tapi kalau dah tertiru jangan marah kalau terjah dan tiada bilik. Tak salah sesekali kita uji nasib dan cuba manalah tahu ada rezeki. Bak kata orang tua,tak cuba kita tak tahu. Uji nasib,uji rezeki,jika itu rezeki kita pasti kita dapat.


Info lanjut : boleh terjah di Wikipedia.blog 1, blog 2 dan sebenarnya akak letih menaip maklumlah puasa. Selamat berpuasa nanti kita jumpa lagi.
Previous PostOlder Posts Home