Sambungan  dari  entry  sebelumnya . ...

Salam  sejahtera dan  salam  muhibbah. Cerita  bersambung bila  selesai  kami  minum  kopi  di  restauran  Taman  Banjaran  Crocker. Kami  pun  bergerak  turun  dari  lokasi  tersebut. Maaflah  gambar  ambil  tapi  tak  dapat  pamerkan  sebab  phone  murah  kurang  cantik. Nak  lihat  kecantikan  Keningau  marilah  melawat  Sabah.

Pusing  bandar  sekejab  cari  bank  harimau. Nak  masuk  hutan  kena  cari  rimau  hihiiii . ..
Selesai  kami  pun  bergerak  ke  Sook.

Dari  penginapan  kami  maksudnya rumah  sewa  kami  ke  Sook  ini  jaraknya  135km. Tidak  jauh  tapi  kena  ingat  Sabah  jalan  rayanya  bergunung  atau  berbukit. Naik  bukit  dan  turun  bukit  jalan  raya. Itu  antara  faktor  yang  mempengaruhi  masa  perjalanan  kalian. Tambahan  pula  akak  bawa  dengan  sopan  dan  tertib . ...hihiiii 

Dulu-dulu  untuk  sampai  Sook  ini  memang  sangat  memeritkan. Sebab  akak  dah  sampai  sini  ketika  kami  berdua  travel  dengan  motorsikal. Kematu  juga  duduk  belakang  motor  tu, tapi  ianya  pengalaman  yang  cukup  menggembirakan  kami.

Untungnya  pendalaman  Sabah  ini  setiap  lokasi  penempatan  ada  kemudahan  tersendiri. Jadi  senanglah  penduduk  untuk  pelbagai  urusan  harian.

Oleh  kerana  perjalanan  ini  luar  jangka. Kami  bergerak  mengikut  mata . ..haa  macam  mana  tu?  Mata  kami  melilau  mencari  apa  menarik  di  Sook  tiba-tiba  kami  nampak  ikon  Sook  di  pejabat  urusetia  Sook.
Tanpa  segan  kami  minta  izin  penjaga  pejabat  berpagar  tersebut  membuka  pagar...sebabnya  nak  bergambar  di  ikon  Sook. Nanti  kita  sambung  lagi . ..

Assalamualaikum. Salam  hujung  minggu. Tiap  minggu  jalan  tiap  hari  jalan dan  tiap  hari  juga  sibuk. Hingga  nak  tulis  blog tertangguh.
Bila  berjalan  dekat  atau  jauh  pastikan  bekalan  makanan  dibawa  bersama. Paling  penting  air  masak  atau  air  kosong. Buat  isi  dan  basahkan  tekak  dikala  kekeringan.
Kali  ini  akak  bungkus  sekali  nasi  goreng  yang  berbaki  dari  rumah. Dan  seliter  air  nescafe  yang  panas. Kami  sempat  minum  secawan  saja  di  rumah. Selesai  tapau  bergeraklah  kami.
Akak  jadi  pemandu  kali  ini. Ingat  bila  memandu  di  Borneo  terutama  Sabah  kena  fokus. Jalan  sini  amat  berbeza  dengan  jalan  semenanjung. Arah  tuju  asal  nak  ke  Pulau  Labuan  kononnya  nak  kejar  feri  di  menumbok  jam  4  petang.
Ermmmm . ..malangnya  plan  bertukar  di  pertengahan  jalan  atau  lebih  tepat  di  persimpangan  Kimanis  - Keningau. Pemanduan  akak  bertukar  ke  lokasi  Keningau.
Seterusnya  perjalanan  masih  fokus  ke  Keningau  dan  kami  singgah  di  Taman  Banjaran  Crocker. Bila  masuk  taman-taman  Sabah  anda  akan  dikenakan  bayaran  sebanyak  rm3/orang.
Jangan  ketawa  kami  masuk  bayar  rm3  seorang  dan  minum  kopi  tenom  rm3.50 sambil  menikmati  pemandangan. Lepas  minum  kami  turn ke  lokasi  lain.....nanti  kita  sambung. ..
Salam  sejahtera . ..apa  khabar  semua. Harap  semua  sihat  jaga  kesihatan,minum  banyak  air  musim  panas  sekarang.
Bercakap  mengenai  cuaca  panas  seluruh  negara,akak  nak  beritahu  satu  lokasi  permainan  kanak-kanak. Sesuai  sangat  kerana  ianya  terkenal  di  tengah  bandar  Kota  Kinabalu. Emak  bolehlah  membeli  barangan  dapur  manakala  ayah  pula  boleh  lah  bertindak  sebagai  supervisor  anak  di  indoor  games  ini.
Sedikit  bayaran  masuk  dikenakan   (maaflah  akak  tak  tanya-berlalu  pantas  kerana  ada  urusan  penting), walaupun  berbayar  ianya  memang  berbaloi. Terlindung  dari  panas  dan  hujan  sambil-sambil  penjaga  boleh  bersosial  di  fb.
Lokasi  di  Oceanus  Waterfront  Mall,terus  turun  bahagian  bawah/basement  dekat  escolator  dan  juga  tandas  percuma. Parking  pula  di  tingkat  3  bangunan  ini. Oleh  kerana  ianya  baru  dibuka  pada  umum  pihak  pengurusan  berbesar  hati  memberi  3  jam  percuma  parking. Apa  macam?  Lama  3  jam  ni, seronoklah  anak-anak  main. Okay . ..itu  saja  nak  cerita  kali  ini,hingga  berjumpa  lagi.
Salam  kembara , salam  jelajah  borneo. Untuk  kali  ini  akak  jadi  pemandu  pelancong  pada  dua  pupu  akak. Kalau  di  Sabah  mereka  panggil  atau  gelar  2  kali  sepupu. Mereka  datang  kebetulan  ada  urusan  kerja. Jadi  akak  pun  kerja  juga. Untuk  memudahkan  pergerakan,  kami  rancang  aktiviti  short  trip  vacation  ini  pada  sebelah  petang.
Nak  dijadikan  cerita  akak  pun  bukannya  mahir  sangat  jalan  di  sekitar  Kota  Kinabalu. Tapi  buat  pandai  dan  sedikit  berani  nak  juga  bawa  waris  akak  berjalan.
Sebelum  keluar  dari  rumah  lagi  dah  plan  dalam  kepala  nak  bawa  mereka  ke  rumah  terbalik. Tawakal  saja  sambil  pandu  kenderaan  sambil  mulut  meriah  bak  murai  cerita  hal  sanak-saudara.
Alhamdulillah  akak  berjaya  sampai  ke  lokasi. Sebenarnya  akak  dah  masuk  kali  ke  3  main-main  di  rumah  terbalik  ini.  Banyak  perubahan  juga  kerana  pihak  pengurusan  telah  membina  bangunan  tambahan  bagi  muzium  3D. Kami  tidak  masuk  muzium. Hanya   sempat  main  terbalik  kepala  dalam  rumah  terbalik  saja.
Harga  masuk  jangan  tanya , akak  tak  tahu. Dua  pupu  belanja. Setakat  ini  entry  pendek  buat  bacaan  ringan  kalian. Sehingga  jumpa  lagi.




Assalamualaikum... Salam dari Tambunan. Kami tersasar lokasi ke Tambunan pula. Kami tidur dalam kenderaan saja memang menjimatkan dan tak perlu nak booking hotel. Kenapa?  Sebenarnya ini perjalanan yang dirancang saat akhir dan bagi memudahkan segalanya baiklah tidur dalam kenderaan, lena juga hingga ke subuh. Bangun subuh mencari masjid yang terletak di tengah bandar Tambunan. Tidaklah besar mana masjid Tambunan ini, kerana majoriti kebanyakan penduduk disini penganut Kristian.
Selesai di masjid kami meronda mencari sarapan. Terjumpa beberapa kedai makan, kami pusing lagi dan akhirnya rezeki berpihak pada Restoran Ikmal.
Rupanya pemilik restoran ini seorang guru yang masih lagi berkhidmat dan berasal dari Kelantan. Manakala isterinya merupakan seorang mualaf,penduduk tempatan. Restoran ini diusahakan oleh anak keduanya.
Pertama kalinya akak makan nasi lemak yang sedap di restorannya.  Boleh bagi 5* kerana rasanya yang cukup serba~serba kononnya nak makan sebungkus lagi tapi dah ditapau oleh pelanggan lain. Mujurlah ada rezeki makan sedap walau sebungkus.... Alhamdulillah.
Assalamualaikum . ..salam  kejauhan  dari  Malaysia  Timur. Sibuk  dengan  tugasan  wajib  hingga  lalai  menyampaikan  cerita  pada  rakan  pembaca.  Kali ini  akak  jumpa  ikan  putih. Sejak  di  Borneo  menu  ikan  putih  masak  kari  memang  selalu  menjadi  santapan  kami  berdua. Akak  belum  cuba  masak  asam  pedas  lagi. Khabarnya  masak  sup  pun  sedap  terutama  ikan  putih  batik. Cantik ! Dah  dinamakan  batik  memang  cantik  coraknya. Sesuailah  dengan  namanya. Harganya  lebih  mahal  berbanding  ikan  putih  biasa, rm25/kg. Kami  jumpa  ikan  putih  batik  yang  beratnya  3kg. A duh. ..lama  nak  perabis  ikan  3kg. Akhirnya  kami  lihat  saja.


Assalamualaikum  dan  selamat  berhujung  minggu.
Entry  ini  delay  sehari  tak  lepas  nak  update.
Bagi  followers  IG  akak  pasti  sudah  dapat  melihat  beberapa  keping  gambar  secara  LIVE.
Betapa  gigih  akak  suami  isteri  sesudah  subuh  di   Masjid  Jamek  Kundasang,menapak  menuruni  bukit  dan  menanti  detik  sesuai  untuk  merakamkan  gambar  si  'kinabalu'.
Biarlah  beribu  kali  pun  menatap  dan  mengejar  si  'kinabalu',akak  dan  suami  sangat  teruja  detik  munculnya  bersama  usai  syuruk  pagi.
Sesuatu  indah  ciptaan  Allah  bila  menatap  kemunculan  si  'kinabalu'.
Sekian  hingga  kita  bertemu  lagi .
Previous PostOlder Posts Home