Air Terjun Kiansum

Assalamualaikum. Nak bersejuk-sejuk di sini. Lokasi  Di Inanam saja. Nama , Air Terjun Kiansum. Bayaran RM1.50 seorang. Mampu bay...


Assalamualaikum. Nak bersejuk-sejuk di sini.

Lokasi 

Di Inanam saja. Nama , Air Terjun Kiansum. Bayaran RM1.50 seorang. Mampu bayar kan. Jauh masuk ke dalam kampung untuk sampai ke sini.






Keistimewaan:

Ianya merupakan lokasi,air terjun yang paling hampir dengan kediaman akak di Kota Kinabalu. 

Tidaklah besar kawasan air terjun ini,tapi masih mampu menampung kehadiran pelancong yang tidak berapa ramai.

Ada juga disediakan pondok dibahagian depan laluan masuk ke air terjun,bolehlah rehat di sini.

Bilik persalinan juga ada. Selalunya ramai pengunjung anak muda terus saja naik motor tanpa bersalin pakaian pulang ke rumah.

Ada juga gerai jualan. Gerai buah-buahan dan makanan yang siap dibungkus/tapau. 

Pengunjung selalunya bawa makanan sendiri,malah ada yang mandi-mandi dan terus berlalu pulang.

Kesimpulan:

Lokasi ini agak terpencil ke penghujung jalan kampung. Hanya yang betul-betul nak bermain air saja akan sampai sini. Sesuai juga untuk kanak-kanak kerana ianya tidak dalam,tapi ibu bapa perlu pantau keselamatan sendiri anak mereka.


Marilah melawat alam Sabah.


You Might Also Like

36 rajin tulis

  1. aida memang nak sgt ke sabah, kakMah.
    lom jumpa le plak tiket kapal terbang murah ha ha ha ha :)
    byk dah baca pasal sabah ni. gerrrammm nak gi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datanglah Aida tiket murah Dan penginapan murah ketika bukan cuti perayaan atau cuti sekolah.

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Nampak jernih air nya. Ambil masa berapa lama nak sampai ke air terjun ni kak? Dah lama tak mandi sungai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 40 minit . Jalan sesak sini,laluan kampung sempit.

      Delete
  4. menarik lokasi ni. cantik dan bersih. Harap saya dapat berkunjung ke sini nanti. thanks info. salam kenal dari saya. :)

    ReplyDelete
  5. Pergi main dekat air terjun.. nampak banyak syok nya...

    I wanna plan a trip there too!

    ReplyDelete
  6. Mesti sejuk air terjun jauh dalam hutan camni kan..bagus jugak kena bayar leh dorang jaga persekitaran air terjun ni..

    ReplyDelete
  7. Tiket mampu sangat nak bayar. Perlu begini supaya kawasan air terjun dapat dipulihara. Jauh kedalam tu, berapa lama berjalan ya? Kalau dah ingin melihat, mesti sanggup punya walau jauh ke dalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat dekat tapi kena mendaki sikit.

      Delete
  8. Wah , seronok sekali sekala dapat pergi beriadah.

    ReplyDelete
  9. Bestnya time- time panas lepak kat sini..boleh mandi lama- lama kan..eh murah sangat la bayaran tu kan..maybe dari kutipan bayaran tu boleh tampung kos mencantikkan lagi kawasan riadah ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya. Ini sumbangan untuk orang kampung jaga lokasi .

      Delete
  10. Pergi Sabah tak terfikir nak g air terjun hehehehe fikir nak g mandi laut dan scuba best. tempat ni menarik juga kalau berkelah sini ngan keluarga ok juga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesuai sangat. Sabah pulau cantik dive yg seronok.

      Delete
  11. Kak dah lama tak ke Sabah, sebelum tu duk KK selama 4 tahun sbb bekerja di Kem Lok Kawi, rasa rindu plk nak tengok Sabah yg semakin membangun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bolehlah datang sini,Sabah makin maju sekarang.

      Delete
  12. Cantiknya Lokasi air terjun. Nak mandi air terjun kena Hati-hati. Kadang tak sedar dh dibawa arus. Antara air terjun dan laut. Ruby suka air terjun. Hehe

    ReplyDelete
  13. Wahhh menarik ni! Lain kali ke KK bolehlah cuba terjah. Saya pun mmg suka Sabah. Dah beberapa pergi sebab tertarik dengan keindahan alamnya. Cukup cantik dan menenangkan!

    ReplyDelete
  14. Bestnya dapat back to nature. Saya dah lama nak datang Sabah, bulan 8 baru ada peluang tu nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat datang ke Sabah..penghujung tahun hujan la

      Delete
  15. Pernah sampai dekat kundasang tapi tak pernah sampai dekat sini lagi. Tempat agak menarik. Dan sesuai kalau bawa anak2 bercuti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lokasi ini di Inanam sangat dekat dengan Kota Kinabalu

      Delete
  16. Seronoknya dah lama rasanya tak mandi air terjun.air terjun pun jauh sangat nak pergi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah sesekali bolehlah berseronok di sini

      Delete
  17. Bestnya mandi air terjun. Bayaran masuk pun murah saja

    ReplyDelete
  18. wah kecilnya air terjunnya, betulkah masuk jauh jauh untuk tengok air terjunnya, mungkin lagi banyak photos I boleh memahami pembemtukan muka bumi di situ. apa pun harga rm1.50 tu sebagai upah untuk yang menjaga kawasan di situ :)

    ReplyDelete
  19. This place looks amazing- like one of those hidden treasures many would like to explore. Plus the entry fee is extremely affordable too- it is certainly one that I would want to check out- seems so fun!

    ReplyDelete
  20. Menarikny sgt sesuai untukn aktiviti radiah. Boleh datang dengan kelUarga untuk habiskN cuti dihujung minggu. Harga pun murah.

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum akak, Allah...Akak sebut Sabah teringat onie masa ke Sabah itu hari. Sesungguhnya Sabah sangat seronok. Lagi-lagi Kundasang. InshaAllah bulan 2 ini onie akan kunjung tiba lagi, inshaAllah. Tiket flight dah siap beli. Untuk next year onie pergi dengan keluarga. Nanti ada rezeki jumpa kak mah nah. P Kundasang dulu baru ke Kota Kinabalu, hehe . Maaf akak lambat balas kunjungan dari onie. Mohon maaf dan terima kasih akak sudi singgah di www.mekonie.com ya <3

    ReplyDelete

Terima kasih,kerana sudi menulis komen positif