Pasar Ranau , Unik

Assalamualaikum.Salam  kembara  dari  negeri  dibawah  bayu . Sejuk  pagi  nak  mandi  sebelum  kami  merayap  pekan  Ranau.Kami  tetap  mandi  walau  sejuk . Bukan  senang  nak  rasa  sejuk  musim  sekarang  maklumlah  panas  sangat  la  ni. 


                                  

Buktinya  sebelum  jam  7  kami  dulu  sampai  sebelum  peniaga  pasar  datang. Gigih  tak,datang awal  pasar  semata-mata  nak  ambil  gambar  sesuatu  yang  lama sudah  tidak  kelihatan  di  pasar-pasar  semenanjung. Jom! tengok  gambar  seterusnya . ...

                                             

Tengok  senarai  gambar  ☝☝ akak  sendiri  pun  ada  benda  yang  tidak  tahu  apa  yang  peniaga  ini jual . Kena  tunggu  sehingga  mereka  selesai  susun  barang  baru  boleh  mula  sesi  temuramah . Kalah  abang  Nash  Terjah  TV3  ni . ..gigih  tau  cari  info.

                                     

Akhirnya  akak  jumpa  seorang  peniaga  muda  pertengahan  umur  40-an  dah  hampir  selesai  susun  barang. Apa  lagi  akak  terjahlah...abe  Mat  dah  ke  depan . ..tak  mengapa  nanti  mesti  dia  tunggu  isteri  dia . Sesi  temuramah  bermula . Bila  nampak  serbuk  kepayang  ini,macam  tembakau  halus  yang  boleh  kita  isi  dalam  rokok  daun. Tetapi  buah  kepayang  ini  fungsi  sangat  bagus  untuk  nelayan . Kita  sedia  maklum  nelayan  kampung  dengan  perahu  yang  kecil  bawa  kotak  atau  peti  untuk  isi  tangkapan. Bagi  mereka  di  kampung  kotak  atau  peti  ini  tidak  diisi  ais  sebaliknya  jika  mendapat  hasil  tangkapan  ikan-ikan  terus  dimasukkan  dalam  kotak. Seterusnya  buah  kepayang  ini  ditabur  atas  ikan-ikan  tersebut. Menurut  kakak  peniaga, buah  kepayang  bertindak  seperti  ais  boleh  mengekalkan  kesegaran  ikan-ikan ini  sementara  nelayan  bertolak  pulang  ke  daratan . Ok

                                       

Ini  pula  kapur  makan . Semua  sedia  maklum  penggunaan  kapur  makan  ini.  Tak  perlulah  akak  cerita. Di  sini  murah  dan  ada  pelbagai  saiz  kalau  nak  beli  kapur  makan  ini. Orang  tua  di  sini  akak  lihat  masih  ramai  yang  makan  sireh,memang  senanglah  nak  dapatkan  kapur  untuk  makan  sireh. Tapi  di  pasar  Ranau  ini  ada  juga  peniaga  yang  menjual  sireh  siap,tak  perlu  beli  bahan  kalau  nak  makan  sireh  hulur  duit  dapat  sireh  kunyah-kunyah la  sireh  tu. Pssttt . .akak  tak  makan  sireh  tau!

                                    

Selesai  bab  makan  sireh.  Ini  pula  minyak  mulut  fungsinya  untuk  menghilangkan  warna  merah mulut  kerana  makan sireh. Jangan  tanya  akak  cuba  atau  tidak. Bibir  akak  merah  kerana  lipstik bukan  makan  sireh.


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 rajin tulis:

Post a Comment

Terima kasih,kerana sudi meninggalkan komen