www.ceritaku.my

Cat Ba Island....mesti ramai tertanya-tanya lokasinya di mana? Terletak di pinggir tenggara Halong Bay, iaitu utara Vietnam. Ianya  dari 366 pulau yang merangkumi 260km2 daripada Cat Ba kepulauan yang membentuk Halong Bay. untuk pengetahuan anda Cat Ba Island selalunya disinggah semalaman oleh para pelancong yang ingin ke Halong Bay.Cat Ba Island terletak dalam Bandar Haiphong. Kami bertolak dari Hanoi dan bermalam di Bandar Haiphong yang dikenal sebagai bandar industri di Vietnam.Kami merupakan pasangan Melayu Islam pertama sampai di Cat Ba Island,menurut seorang rakyat Vietnam yang kami temui di Cat Ba,dan beliau begitu teruja bila bertemu kami kerana beliau ingin bercakap Bahasa Melayu.Pernah menetap bekerja di Malaysia beberapa tahun sebelum kembali ke Vietnam untuk berumahtangga dan menetap di Cat Ba Island.
www.veritaku.my

Udang galah kami dah habis makan,sekarang masa nak pekena pencuci mulut pula.Di kampung tak perlu pergi jauh,atau masak kuih-muih nak dibuat pencuci mulut...cukuplah dengan buah-buahan di sekitar rumah.

www.ceritaku.my

Operasi....memetik,mengupas dan makan buah-buah rambutan yang segar ini.

www.ceritaku.my

Uppsss....Abe Mat! sabar....

www.ceritaku.my

Rupanya...bukan kami yang muda ini saja yang dah 26 tahun tak bertemu...mak-mak/makcik ini pun dah lama tak bertemu. Macam episod jejak kasih di awal pertemuan kami,nasib baik tak siapa yang rakam.

www.ceritaku.my

Perkenalkan ini kawan saya,26 tahun dulu dan kini...perancang utama operasi jejak kasih kawan lama ini.Seorang pensyarah di Unikl,Micet.

www.ceritaku.my

Sekali lagi ini juga kawan saya....seorang usahawan yang berjaya. Kami bertemu setelah 26 tahun berpisah tanpa sebarang berita,sama ada melalui surat bersetem,email dan talian talipon.Hinggalah kami bertemu secara tidak langsung di facebook .Terima kasih kawan....kerana masih ingat nama penuh tanpa kesalahan ejaan...hebat! Hanya rakan yang rapat saja dapat mengeja nama saya dengan betul.Moga ikatan persahabatan ini berkekalan hendaknya.Mungkin kita dapat bertemu lagi dengan beberapa kawan lain yang sudah kita jumpa juga melalui internet.
www.ceritaku.my

Perjalanan pulang dari Pengkalan Balak, Masjid Tanah Melaka. Kami melalui jalan ini ....oooo ada ALAM disini. Kami tak mahu berlengah lagi dalam minda dah terbayang udang galah dah ni.  Jom! ikut kami lunch udang galah.

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Kami mengikut jalan lain pula untuk menuju ke Lubuk China.Nampak pula kapal ini. Lokasi...maaflah tak berapa tahu.

www.ceritaku.my

Menurut maklumat kawan saya ini pula ialah medan ikan bakar. Sungguh banyak perubahan.Sesat di lokasi nampak gayanya,maklumlah semuanya baru dan berubah.

www.ceritaku.my

Ok...menuju kita ke Kampung Sungai Timun,Negeri Sembilan Itulah lokasi udang galah lunch.

www.ceritaku.my

Akhirnya sampai juga kami di lokasi makan tengahari.Menu utamanya ialah udang galah Kampung Sungai Timun.

www.ceritaku.my

Terima kasih Sad...kerana sempat lagi ambil gambar udang galah yang di atas dapur ni.


www.ceritaku.my

Dua rasa hidangan istimewa udang galah yang disediakan oleh kawan lama saya. Satu udang galah masak kicap....sedap! Udang galah masak lemak cili api...menu wajib Negeri Sembilan...terbaik,rindu sungguh nak rasa masakan kampung. Kami tanpa segan-silu menambah nasi,maaf ye tuan rumah termakan banyak pula.

www.ceritaku.my

Hasilnya ini yang tinggal.Kulit....udang galah boleh buat kraftangan tangan tak?....Bukan saya makan seorang,ada lagi kawan saya tu...si Akmar pun letak sini sama si Sad.

www.ceritaku.my

Ini ada lagi baki,disuruhnya meratah udang galah ...mulanya kami (Abe Mat,saya dan Akmar) segan tapi mahu. Memang habis...sedap insyaallah di masa akan datang kita pakat buat lagi dengan beberapa ahli baru (kawan lama yang baru jumpa di FB)....Alhamdulillah..rehat sekejab kenyang dah ni.
www.ceritaku.my

Kalau zaman saya kecil dulu (remaja),kami selalu juga ke Ramuan China Kechil atau Besar. Semata-mata nak menikmati minum petang sekeluarga. Sekarang amat ketara perubahan yang berlaku di sini,dah semakin pesat membangun.Kami bercadang nak ke Pengkalan Balak ni. Kenalah baca signboard,saya dah tak ingat laluan ini.

www.ceritaku.my

Tanjung Bidara pun tempat berkelah,tapi kami ambil keputusan nak ke Pengkalan Balak lokasinya tetapi di Masjid Tanah.

www.ceritaku.my

Cantik....dulu mana ada.


Sampai juga akhirnya kami di Pengkalan Balak,Masjid Tanah. Ada medan ikan bakar ...lagi,memang bestlah. Nampak gayanya kena buat perancangan lain kalau nak makan ikan bakar ni.

www.ceritaku.my

Ada juga chalet penginapan.


Pilihan ditangan anda,nak menginap dimana? Kami hanya meninjau lokasi,insyaallah ada peluang dan ruang masa lapang kami kembali lagi disini.

www.ceritaku.my

Kelihatan anak-anak muda sedang rehat di tepi pantai. Maklumlah hari minggu,rehat melepaskan lelah bekerja sepanjang minggu.

www.ceritaku.my

Ada juga wakaf disediakan,mungkin sesuai buat menikmati hidangan makanan bersama keluarga.


Masih ada lagi chalet hingga di penghujung jalan.

www.ceritaku.my

Sampan nelayan yang mungkin baru pulang dari laut,sebab saya ternampak beberapa orang pakcik nelayan yang membawa hasil tangkapan ke daratan.


Best..juga dapat mandi-manda sambil si ibu meninjau dari bawah pokok anak-anak bermain air pantai.

www.ceritaku.my

Ada juga sekumpulan para pelajar yang buat aktiviti ko-kurikulum di sini,bagusnya...suasana luar sekolah pun boleh berlaku pembelajaran.


Main...dik pasir tu...ayah tak marah pun!

www.ceritaku.my

Apa! nak pinjam sampan ni...? Boleh,silalah datang ke Pengkalan Balak,Masjid Tanah.  Anda boleh makan ikan bakar,tidur tepi pantai serta mandi pantai. Mesti seronok.
www.ceritaku.my

Lubuk Cina,letaknya di Melaka.Kalau orang Melaka,tak sampai lagi di Lubuk Cina...tak tahulah.Satu lokasi yang amat terkenal 26 tahun lampau dengan kelarisan jualan udang galahnya. Walau pun udang galah dipancing di Kampung Sungai Timun,Negeri Sembilan atau di Kampung Telok Berembang, Melaka.

www.ceritaku.my

Inilah buktinya...Lubuk Cina merupakan sempadan negeri Melaka dan Negeri Sembilan.26 tahun lepas tak ada susur jalan selepas jambatan ini.

www.ceritaku.my

Kalau dari Negeri Sembilan kita mesti terpandang papan tanda ini di sebelah kiri jalan sebelum menuju ke bulatan di depan Balai Polis Lubuk China.

www.ceritaku.my

Dulu....26 tahun lepas,ianya hanya bulatan semata-mata tiada pokok bunga ni.Lapang je boleh terus nampak Balai Polis Lubuk China ni. Sekarang dah lawa,ada pokok bunga dan papan tanda petunjuk arah jalan.

www.ceritaku.my

Maaflah...gambar sisi pula yang terambil,laju Abe Mat bawa motor. Inilah lokasi kediaman saya 26 tahun dulu. Jalan kaki ke sekolah. Ada basikal simpan,takut tayar basikal botak.Kalau nak ke SMK Lubuk China praktis bola jaring baru naik basikal,sebab jauh sikit dari rumah.

www.ceritaku.my

Pejabat pos masih dalam keadaan yang dulu. Kekal di lokasi yang sama seperti 26 tahun lepas.

www.ceritaku.my

Inilah sekolah saya dan kawan-kawan ( Saadiah,Sharifah Mashila dan Maizatul Akmar...sekadar mencatat beberapa nama) pernah menuntut ilmu hingga kami berjaya kini. Alhamdulillah,terima kasih kepada semua guru yang berusaha gigih ....mendidik kami tanpa jemu,semoga jasamu guru Allah saja yang membalasnya.
www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Kali ini saya paparkan gambar makam Raja Melewar lebih dekat lagi.Tetapi tak masuk dalam kawasan berpagar hanya di luar saja,kalau nak tengok lebih jelas boleh lihat pada link kawan-kawan blogger saya ini. 
Selesai di sini sesi ziarah,kami nak ke lokasi lain pula. Al-fatihah kami baca buat insan ini.
www.ceritaku.my

Mesti ramai tertanya-tanya Lubuk Cina letaknya di mana? Lokasi Lubuk Cina merupakan sempadan antara Melaka dan Negeri Sembilan,pastinya ia terletak di Melaka. Senang cerita umpama Besut di Terengganu yang bersempadan dengan Kelantan tetapi Besut terletak dalam Terengganu.Lokasi pertemuan kami ialah di Negeri Sembilan.Biasalah bila dah awal sampai mulalah nak mencari beberapa lokasi tarikan pelancongan lantas ternampak pula papan tanda Makam Raja Melewar. Pembaca sedia maklum bahawa Negeri Sembilan ini amat kaya dengan adat perpatihnya.

www.ceritaku.my

Akhirnya sampai juga di Makam Raja Melewar ini.Terletak di daerah Rembau,kalau yang berminat nak mengetahui lagi sila baca dalam blog Awangsulung. Oh...ya! bagi pembaca baru pasti nak tahu dan melihat uniknya reka bentuk Istana Pagar Ruyung ini. Kalian boleh baca dan lihat dalam paparan Lubang Jepang ini.Kami mencari sejarah hingga ke Pulau Sumatera.

www.ceritaku.my

Sebenarnya ramai juga kawan-kawan yang telah sampai di sini,jadi pembaca boleh baca lebih lanjut dalam blog UjangKutik, Suprizal (pun ke sana menaiki motorsikal). Selesai melawat,kami nak ke lokasi lain pun..nak ikut tak?
www.ceritaku.my

Seawal pagi jam tujuh lebih lagi kami sudah bertolak dari rumah ke Lubuk Cina. Sengaja turun awal memandangkan hari-hari sebelumnya hujan sentiasa turun awal pagi.Jadi kami tidak mahu lewat sampai di lokasi pertemuan yang dijadualkan jam 12.00-12..30 tengahari,lunch time.

www.ceritaku.my

Oleh kerana kami sampai awal,secara tak sengaja kami melawat Kampung Sungai Timun ini. Maklumlah dah lama sangat tak ke sini. Memang banyak sangat perubahan yang tak saya jangka. Malah saya pun sendiri tak pasti...??? Mana rumah kawan saya ni?? Apa yang saya ingat 26 tahun yang lalu rumahnya terletak berhampiran sungai dan boleh berjalan kaki ke sekolah. Itu 26 tahun lalu...sekarang !perubahan yang telah mengganggu memori silam saya untuk mengingati semula lokasi rumahnya..

www.ceritaku.my

Rupanya di pengkalan Sungai Timun ini siap ada rumah penginapan yang boleh disewa. Makluman awal yang saya perolehi,kadar sewanya memang murah iaitu rm50 semalaman. Memang berbaloi untuk keluarga yang ingin merasai suasana damai kampung di sini. Tepi sungai tu,siap boleh tengok para nelayan membawa bekalan tangkapan ke daratan.
www.ceritaku.my

Kali ini kami memulakan misi jelajah udang galah. Semua orang tahu kelazatan udang galah ini. Sama ada  dimasak kari atau nak umpph sikit masak lemak cili api. Ya! jelajah atau ride udang galah kali ini ialah bukan semata-mata nak makan udang galah saja,tetapi ianya umpama misi jejak kasih dengan rakan lama puan blogger yang sudah lama sangat berpisah. Lebih kurang 26 tahun puan blogger tidak bertemu mata dan berutusan surat apa tah lagi untuk bertanya khabar di talian talipon. Maklumlah dulu,kalau terpisah memang susah ....talipon bimbit mana ada,sekarang dunia yang semakin canggih dan perhubungan pasti tidak renggang dengan pelbagai alat komunikasi. Misi ride udang galah ini menuju ke Negeri Sembilan,jom! kami nak pekena udang galah.Apa lagi masak lemak cili apilah.

www.ceritaku.my

Kalau dulu-dulu,masa saya kecil udang galah ini memang murah sungguh,lebih kurang rm15/kg. Itu 26 tahun lepas.Sekarang jangan terkejut ,harganya ialah rm50/kg.  Tapi iyalah makanan sedap ....mahal pun masih orang ramai beli.Lokasi terjah makan kami ialah di Kampung Sungai Timun....hahaaa...kalau nak tahu sila terjah google map sebelum saya sambung entry ini.
www.ceritaku.my

Bagi pembaca yang baru membaca entry ini,anda boleh membaca mengenai Masjid Cina@Masjid Beijing di sini. Ada juga beberapa maklumat yang boleh dibaca dalam blog myadha dan beberapa kawan yang lain.Pasti pembaca ingin mengetahui berapa kos pembinaanya. Mengikut maklumat pembacaan saya kosnya menelan belanja hampir 9 juta. Lihat saja pada paparan saya yang sebelum ini. Memang cantik rekebentuknya.Dan paling saya suka keadaan persekitaran Masjid Cina@ Masjid Beijing ini bersih dan selesa. Tiada halangan bagi pelancong untuk berkunjung dan bergambar di Masjid Cina ini. Malah anak saudara saya,beriya-iya ingin mengambil gambar di ruang imam....(lihat gambar di atas).

www.ceritaku.my

Ini pula pembahagi ruang solat wanita dengan lelaki. Tahukah anda,bahawa cetusan idea pembinaan Masjid Bejing@Masjid Cina ini adalah dari Menteri Besar Kelantan iaitu Tuan Guru Nik Abdul Aziz.Dari pembacaan saya,pada peringkat awal pembukaan masjid ini khabarnya solat terawih diimamkan oleh Imam jemputan dari China...yang kebetulan ketika pembukaan ini jatuh pula pada bulan Ramadhan.Tahniah!pihak yang bertanggungjawab satu inovasi dalam menyebarkan syiar islam.Bagi anda yang berada di luar Kelantan,dan datang berkunjung ke Rantau Panjang jangan lepaskan peluang berkunjung dan bersolat di Masjid Cina@Masjid Beijing ini. Kita akhiri kisah Masjid Cina/Beijing di sini....Kami dah melawat anda bila lagi?....(Entry baru bakal menyusul,sedang fikir)
www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Mari kita lihat apa yang ada di persekitaran Masjid Cina aka Masjid Beijing ini. Ooooo...waktu atau masa,jam menunjukkan waktu lokasi tertentu.Saya suka ini,kerana kita sebagai manusia sememang asyik berkejar dengan masa untuk melakukan pelbagai aktiviti harian.Satu paparan kreatif kerana pelawat atau pelancong dapat mengetahui waktu lokasi yang dilawati. Malah ada juga disidai jubah labuh untuk disarung ke tubuh bagi pelawat yang bukan islam. Bagus ..juga sebagai satu cara menghormati lokasi ibadat bagi pelancong bukan islam.

www.ceritaku.my

Ooooo...inilah pelancong kecil yang saya bawa. Inilah laluan utama menuju ke dewan solat.Jom! kita lihat persekitaran masjid.

www.ceritaku.my

Ini pula ruang bilik atau dewan yang boleh dilihat dari laluan utama.Rasanya ruang ini juga boleh digunakan sebagai ruang rehat atau untuk bersolat kerana tempatnya bersih.Walau pun terdedah tidak beratap tetapi kalau pengunjung ramai,mungkin untuk bersolat pun boleh digunakan.Kalau saya lelaki...saya akan gunakan ruang ini untuk bersolat.

Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home