Keretapi Sabah

Assalamualaikum,salam menjejak bumi Tenom melalui laluan darat. Perjalanan tanpa dirancang,selesai menghadiri kenduri di Kampung Brunei,Kimanis terus kami bergerak ke Beufort.

Beufort

Terletak lebih kurang 92 km dari Kota Kinabalu. Maknanya lebih kurang 100 km dari rumah akak menuju ke Beufort,hanya tidak terasa perjalanan jauh kerana kami singgah makan di tempat kenduri.

Kampung Brunei ,Kimanis
Inilah lokasi kami makan kenduri kawin,dengan daging kambing yang sedap,acar timunnya dilengkapi pula dengan sambal belacan. Dicurahi pula gulai kuning umbut kelapa. Nasib baik tengah jaga makan tidaklah menambah nasi.
Menurut kawan akak,kampung ini merupakan menempatan awal penduduk asalnya yang berhijrah dari Brunei ketika zaman dulu. Tidak menjadi pelik malah ianya manjadi kebiasaan jika kenduri penduduk kampung ini menu yang dihidangkan merupakan masakan masyarakat Brunei.
Tinggalkan kisah makan kenduri ini.

Part 1 di Beufort
Kami sampai di Beufort jam 12.20 tengahari. Tanpa dirancang terus saja Abe Mat masuk park kereta depan stesen keretapi dan tanya kaunter.
Kebetulan nasib kami baik keretapi dijangka bertolak jam satu. Bayangkan kami tiada persiapan lengkap dengan kadar segera ambil saja beg pakaian yang sedia ada dalam kereta. Kelengkapan mandi tiada,tak mengapa Tenom pasti ada kedai boleh beli di sana.
Usai membeli beratur membeli tiket dengan kadar rm2.70 seorang dari Beufort ke Tenom. Naik gerabak penumpang,dan pemandu keretapi suruh duduk di kerusi bersebelahan tempatnya.
Satu lagi gerabak tapi ini agak usang,ada beberapa kerusi dan ruang kosong yang memang dikhaskan untuk barang-barang penduduk seperti tong gas,bakul jualan atau sayuran yang untuk dijual di tamu pagi. Walau pun usang akak suka duduk di sini,sebab kita dapat lihat realiti masyarakat dalam gerabak ini. Bagaimana susah payah mereka bergerak dengan anak kecil untuk melariskan jualan di Tamu. Bagaimana hati seoarang ibu menghantar anak kecil usia  7 tahun menginap di asrama desa sekolah yang jauh dari kediaman. Insaf seketika. Mereka kuat fizikal,mental dan kuat emosi.

Apa menarik sepanjang perjalanan keretapi
·       Melihat kawasan kampung-kampung
·       Melihat tanaman penduduk,kerana melalui pertanian mereka menyara hidup
·       Melihat laluan pergerakan keretapi pinggir sungai dan melintasi anak sungai
·       Melalui kawasan sekolah pedalaman : SK BIAH
·       Melihat kawasan rekreasi Riverbug Padas
·       Paling penting dapat merasa sendiri pengalaman menaiki keretapi Sabah yang merupakan salah satu pengangkutan utama dari dulu hingga kini.

Hologilat
Merupakan satu kawasan transit pertukaran keretapi untuk menuju ke Tenom. Mulanya akak ingat terus saja keretapi ini ke Tenom. Rupanya kami berhenti di Hologilat dan turun naik pula keretapi yang dari Tenom.

Masa perjalanan

Dari Beufort ke Hologilat memakan masa hamper 1 jam 30 minit. Memang lama perjalanan ini kerana keretapi akan berhenti di setiap kampong yang sememangnya ada tempat menunggu atau stesen kecil. Nanti kalian tengok gambar dalam HALAMAN FACEBOOK.

Dari Hologilat ke Tenom pula perjalanan hanya 1 jam saja tidak banyak hentian atau penumpang berhenti di stesen-stesen kampong.
Jam 4.30 petang kami selamat sampai di Stesen  Keretapi Tenom.

Tenom
Kami bermalam di orkid hotel, kadar sewa rm70. Katil saiz queen,ada penghawa dingin ada juga paip air panas serta sejuk yang tidak berapa berfungsi. Tak kisahlah kebetulan sekarang panas nak mandi air sejuk itu yang best!. Ada juga TV tetapi tidak dapat siaran. Lagi pun sekarang waktu terbaik kami nak rehat dan tidur.
Memang kami tak keluar malam,kebetulan sebelum check
in hotel dan singgah di Watson beli toiletries. Singgah pula di KFC makan terus,kiranya macam makan malam la. Kenyang masuk bilik terus mandi dan selamat malam Tenom.

Lokasi menarik di Tenom
·       Bulatan kopi Tenom-boleh bergambar di sini,hati-hati dengan anjing . Tidak juga ia menggigit.
·       Taman Pertanian Sabah Lagud Seberang
·       Pusat Kebudayaan Murut
Part 2 di Tenom
Keesokannya,kami nak pulang ke Beufort pula. Jadual asal keretapi ialah jam 7 pagi,dan bertolak jam 7.30 pagi. Ini jadual asal. Tetapi terlambat pula.
Jam 8.30 baru bertolak dari Tenom menuju ke Beufort. Untuk kali ini kami tukar keretapi di Royah pula untuk meneruskan perjalanan ke Beufort.
Alhamdulillah...selamat sampai di Beufort pukul 12.30 tengahari.
Sebelum pulang ,singgah pula kedai satay brunei berhampiran. Selesai makan kami bergerak pulang ke KK. Alhamdulillah ,pengalaman yang menarik dan seronok buat kami berdua.

Bagi yang berminat nak mencuba boleh lah naik keretapi Sabah,rancang percutian hebat kalian di bumi Borneo ini.

Sekian ,hingga jumpa lagi.