Manusia Perak

www.ceritaku.my

Assalamualaikum...salam akhir penghujung Syabban menuju Ramadhan. Apa khabar semua rakan-rakan? Sihatkah kalian.Kali ini saya memaparkan kisah perjalanan kami berdua ke Perak.Kami sememangnya amat jarang ke Perak. Kenalan ada di beberapa lokasi di Negeri Perak tapi...entah mengapa jarang singgah di Perak. Pernah dengar tak kisah Perak Man. Kalau menurut sejarah lalu ianya merupakan kisah penemuan rangka manusia tertua yang ditemui di Lenggong, Hulu Perak.Anda nak tahu selanjutnya boleh baca dalam wikipedia ini.

www.ceritaku.my

Seronok meneroka Galeri Arkeologi ini,pelbagai kisah silam kita tahu dan seolah berada di zaman tersebut.

www.ceritaku.my

Ini beberapa kepingan gambar yang saya ambil dalam galeri.

www.ceritaku.my

Susah-payah pakar Arkeologi mencari dan menkaji sejarah lampau.

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Alhamdulillah,kita menuju ke arah Negara Maju. Kalau tidak,adakah kita masak, berpakaian...sebegini?Saya lepaskan rakan pembaca melihat sendiri gambar yang saya ambil....scroll ke bawah.

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Ala...ada ic juga?

www.ceritaku.my

Sekarang kita dah berubah...

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Peralatan yang sering digunakan untuk aktiviti harian.

www.ceritaku.my

Ini rangka manusia yang ditemui di Kelantan,begitu juga gambar dibawah.

www.ceritaku.my

Bila datang ke galeri ini,barulah saya tahu bahawa Perak wujud sejak zaman pra-sejarah lagi...iaitu 400,000-800,000 sebelum masihi,manusia sudah menduduki atau membuat penempatan di negeri ini.

www.ceritaku.my

Kami dah selesai melihat sejarah negara. Bagi yang ingin ke sini bolehlah layari Galeri Arkeologi Lenggong. Jangan risau jika perjalanan anda melalui kawasan kampung dan ladang sawit kerana lokasinya unik. Ingat sejarah lalu bermula di lokasi yang di luar jangkaan kita...lagi menuju pendalaman lagi unik kegemilangan sejarah itu.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

8 comments:

  1. salam kak mah.. hihihi takut jugak saya tgk gamba ic tengkorak tu :D

    ReplyDelete
  2. Salam daripada Zalora Malaysia,

    Kami sangat meminati blog anda dan cara penulisan anda menarik perhatian kami.

    Kami ingin bertanya adakah anda pernah membeli-belah di www.zalora.com.my ? Kami berminat untuk menjalinkan kerjasama bersama anda.

    Email kepada kami di zalorateam@zalora.com.my :)

    ReplyDelete
  3. Menariknya.....

    Tapi memang seksi heheheh

    ReplyDelete
  4. Sejarah kewujudan Manusia di Nusantara..Allah tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia melainkan menyuruh kita berfikir

    ReplyDelete
  5. tak sangka moyang kita dulu macam tu kan..hehe

    ReplyDelete
  6. Welcome to Afrika cik gu Mat Lasim Deraman....

    ReplyDelete

Terima kasih,kerana sudi meninggalkan komen