Meneruskan perjalan ride ke Hanoi pula.Selamat tinggal Bac Ha.


Menarik juga pemandangan sepanjang perjalanan hari ini.


Tengok tu...ada rumah lah mesti best,hari-hari boleh mandi sungai.


Kayu-kayan ini bukan nak dibuang,semuanya akan digunakan untuk membuat pelbagai kraftangan kreatif mereka.


Simple je ...rumah kediaman mereka. Bukan mudah nak mendapatkan wang di sini.


Janji ada juga rumah sebagai tempat untuk berteduh dari hujan dan panas.

                                    





Setiap ruang tanah yang kosong tidak akan dibiarkan begitu saja,mereka akan menggunakannya sebaik mungkin.



Hidup yang simple berhampiran dengan lokasi kerja bagi memudahkan pergerakkan.
ceritaku.my

Dah selesai mandi,siap pakai baju merah jenama Vietnam Abe Mat kita.Biasalah kena jadi model saya untuk aktiviti bergambar di Sa Pa @ Sapa.Kami sampai di Sa Pa kalau tak silap dalam jam 4.00 petang waktu tempatan.Lepas meronda dalam 1/2jam lebih baru balik ke hotel penginapan untuk mandi.Lepas mandi dengan air panas...keluar bilik mandi ketar kesejukkan cuaca Sa Pa.


ceritaku.my

Untuk aktiviti memanaskan badan kami meronda di taman ini.

ceritaku.my

Seronok ya...mengayuh.

ceritaku.my

Sambil menikmati pemandangan indah,jangan lupa sejarah Sa Pa dulu-dulu...ianya terletak di bawah kuasa pemerintahan Perancis.Itu kisah zaman perang.


ceritaku.my

Keindahan Sa Pa ini mula diberi peluang untuk kita warga asing/antarabangsa menikmatinya pada tahun 1993.Perlu diketahui umum Sa Pa @ Sapa merupakan sebuah pekan/kini bandar gunung yang didiami oleh pelbagai etnik minoriti.


ceritaku.my

Haaa...ini buktinya kawasan gunung yang merupakan salah satu lokasi kediaman yang sempat saya ambil gambarnya dari jauh. Nak ke sana tak boleh laluan masuk satu...hanya tuan rumah saja dibenarkan..Makanan utama mereka nasi macam kita juga,tapi jagung pun merupakan ruji utama mereka.


ceritaku.my

Ini pula gambar yang saya ambil dari lokasi tanah tinggi berdekatan,dibawah sana ialah dataran Sa Pa.Tahukah anda Sa Pa beriklim sub-tropika musim panas,musim sejuk yang sederhana dan 160 hari berkabus setiap tahun. Nak tengok kabusnya....nanti saya cari dulu gambar dalam koleksi.


ceritaku.my

Abe Mat tak melepaskan gelaran modelnya...dengan bergambar di depan pejabat pelancongan Sapa.

ceritaku.my


Kalau entry sebelumnya kami berjalan sekitar Bandar Sa Pa,selepas check in barang di hotel. Kali ini,kami jalan-jalan di Sapa selepas bersiram dengan air panas dalam bilik hotel. Tak boleh mandi lama-lama sejuk.Cuba lihat gambar atas...agak-agak di Malaysia ada lagi tak kenderaan ini. Kenderaan zaman perang ni.

ceritaku.my

Ini gambar penulis yang berlatar-belakang Bandar Sa Pa.Cantik tak?...Pemandangan! penulis memang dah cantik...hihiii

ceritaku.my

Ada lagi,belakang saya ialah honda yang berjasa pada kami untuk ride ke Sapa.

ceritaku.my

Tumpang bergambar di basikal lama,tuannya tak tahu dimana??

ceritaku.my

Bersama anak-anak pewaris/generasi Sapa yang bakal menerajui Bandar Sa Pa ini kelak.


ceritaku.my

Kali ini saya pula,bergambar dengan emak serta anak-anak...macam orang Vietnam pula!

ceritaku.my

Menu...menu...menu...jangan lepaskan peluang anda jika sudah sampai di sini.  Orang Malaysia mesti nak makan nasi. Cuba kita lupakan seketika keenakkan nasi itu,dan nikmati pula kesegaran,kemanisan buah-buahan di Sa Pa @ Sapa ini.

ceritaku.my

Kami berdua memang akan mencuba...uppss bukan setakat mencuba makan dengan penuh perasaaan buah-buahan ini. Setakat mencuba makan di gerai itu cerita lain,yang dibeli cerita lain pula.

ceritaku.my

Oooo...nasi ada jual tapi nak makan dengan lauk apa? Tahukah pembaca sekali Islam mula tersebar di Vietnam ketika abad 10 dan 11 masehi melalui jemaah dari India.Tersebarnya Islam ke merata alam Vietnam seperti di Binh Tuan, Ninh Tuan,An Giang,Tay Ninh, Dong Nai dan Ho Chi Minh serta di Hanoi.Faham-fahamlah bahawa di sini  tiada lagi masyarakat Islam.


ceritaku.my

Inilah menu kami semasa berada di Sapa. Memang suka sangat.Buah-buahan terbaik dari ladang. Segar,manis....yang penting murah.Kalau nak makan roti pun ada...tapi kena cicah dengan air kopi atau teh lah....sardin tak ada pula saya jumpa di kedai Sa Pa. Puas juga mencari tiap kedai besar dan kecil saya masuk....sardin pork ada...yang HALAL tak ada.


ceritaku.my

Untuk pengetahuan pembaca sekalian,kami pun tak tahu nama sesetengah buah yang kami makan di sini.

ceritaku.my

Bila jumpa  buah-buahan yang pelik,terasa diri amat kecil sekali di bumi Allah ini.

ceritaku.my

Pelbagai rupa bentuk....rasanya memang TERBAIK SEDAP.

ceritaku.my

Jika sampai di Sa Pa @ Sapa,pastikan anda jangan lepaskan peluang untuk merasa sendiri setiap jenis buah-buahan ini. Nak cari di Malaysia? Saya tak pastilah ada atau tidak...psssttt sebab kalau di Malaysia Abe Mat yang selalu beli bawa balik ke rumah..hihiii

ceritaku.my

Akhirnya  inilah jalan terakhir menuju ke Sa Pa @ Sapa. Jejak juga kaki kami di Sapa. Seronok sangat apabila tiba di sini kerana inilah lokasi yang sering menjadi sebutan Abe Mat semenjak awal ride lagi.Sapa terletak di bahagian barat laut Vietnam dan dalam wilayah Lao Chai.


ceritaku.my

Ada beberapa etnik  minoriti yang ada di Sapa @ Sa Pa. Kami nak melihat etnik Hmong,etnik lain seperti Dao@ Yao,Bukti dan juga Pho Lu pun ada di sini.


ceritaku.my

Saya nak maklumkan pada pembaca sekalian,Sapa@ Sa Pa ini bersempadan dengan Negara Cina,dengan ketinggian 3142m dari aras laut...sejuk.!


ceritaku.my

Beriklim sedehana,bulan Mei-Ogos sering hujan. Kebetulan masa kami di sini hujan...sejuk sangat 3 lapis baju pun masih sejuk. Cuaca persekitaran masa tu memang berkabus...nanti saya upload buktinya. Untuk pengetahuan anda,,,sesekali salji akan turun juga di Sa Pa @ Sapa.


ceritaku.my

Inilah lokasi aras bawah penginapan kami di Sapa @ Sa Pa. Sabar ye....akan saya letak gambar persekitaran suasana di Sapa@ Sa Pa yang pasti anda akan teruja untuk ke SAPA @ SA PA.

ceritaku.my

Ingat bila travel jangan lupa ambil gambar papan tanda,maklumlah kadang-kala kita lupa nama lokasi jelajah kita dengan adanya papan tanda sebegini...insyaallah akan membantu memori kita.Kalau di entry yang lepas Abe Mat bergambar sambil menunggu seseorang,kali ini kita semua lihat siapa yang ditunggunya.

ceritaku.my

Wow!awek Vietnamlah...kami memang menahan gadis/wanita ini. Kalau tak buat begini mereka akan lari bila nampak warga asing. Seolah-olah kami ini boleh makan orang je....Siap tulis jalan di telapak tangan Abe Mat lagi tu..Gunakan saja persekitaran anda agar komunikasi berjalan lancar.

ceritaku.my

Terima kasih pada gadis/wanita yang kami tahan tadi ianya banyak membantu perjalanan kami menuju ke Sapa.

ceritaku.my

Memang ini pendalaman Vietnam,itulah sebabnya agak sukar nak berkomunikasi.Tetapi ianya lokasi selamat untuk dikunjungi. Tinggal lagi semangat kita perlu kuat dan hati mahu berani untuk jelajah sebegini.

ceritaku.my

Pelbagai kondisi jalan yang kami tempuhi...

ceritaku.my

Tak ketinggalan juga menikmati pemandangan indah.

ceritaku.my

Inilah antara pemandangan yang saya paling suka. Kalau dulu ketika kami berdua ke Bandung tak sempat nak snap gambar ini. Kali ini memang puas hati.


Apa macam....?Di Malaysia tak ada begini.

ceritaku.my

Alhamdulillah,akhirnya sampai juga ke papan tanda SAPA.....Yahoooo! dah nak sampai...

Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home