www.ceritaku.my

Assalamualaikum,salam sejuk dar Hokkaido / Sapporo ,Jepun. Kali ini akak sambut dan beri sokongan padu kepada Penerbangan Antarabangsa Negara kita iaitu AirAsia dengan membeli tiket penerbangan pertama pelancaran Syarikat Penerbangan AA ke Hokkaido, Jepun. Ini merupakan julung kalinya penerbangan terus dari Kuala Lumpur ke Hokkaido, Jepun.  Kebetulan pula ketika itu Jepun khususnya Hokkaido ,musim sejuk.

www.ceritaku.my
Otoru

Hokkaido


Seperti yang kalian sedia maklum, Hokkaido ini merupakan Pulau yang paling utara di Jepun. Ianya juga merupakan pulau kedua terbesar tapi kurang dibangunkan berbanding dengan 4 pulau yang lain. Nama lain bagi Hokkaido ialah : Ezo , Yezo , Yeso , atau Yesso Hokkaido


www.ceritaku.my

Geografi

Kalau dari segi kedudukan geografi/ dalam peta dunia. Hokkaido ini sangat hampir dengan Negara Rusia. Bandar-bandar utama termasuk Sapporo dan Asahikawa di rantau tengah dan pelabuhan Hakodate menghadap Honshu .


www.ceritaku.my
Otoru

Cuaca / Iklim


Kalau kita nak berjalan ke negara orang,kita perlu peka dengan keadaan sekeliling dan cuaca/iklam semasa kita berada di sana.Kebetulan pula kami jejak kali di Sapporo ini cuacanya sejuk. Tahukah anda lokasi ini mengalami 6 bulan cuaca sejuk. Hokkaido tidak terjejas dengan musim hujan.


Paling penting dan menjadi kegilaan serata dunia ...tarikan Hokkaido ialah Festival Salji Sapporo.


www.ceritaku.my
Otoru
Senarai bandar utama di Hokkaido 




www.ceritaku.my
Bandar utama - Hokkaido
Trip Kakmahh dan Abe Mat


Kami ke Sapporo pada November 2015. Perjalanan terus dari Kuala Lumpur ke Sapporo. Kiranya ini family trip & friend trip. Penerbangan kami ketika itu D7550 macam plate Kelantan pula. Waktu bertolak dari Kuala Lumpur ialah jam 11.00 malam dan kami tiba di Sapporo jam 8.00 pagi (waktu tempatan). Lama juga kami atas kapal 7 1/2 jam. 

Beza masa


Antara Malaysia dan Sappora beza masanya hanya 1 jam saja. Jangan mengada-ngada nak menambah masa. Bila beza masa tak lama ,senang nak kira dan agak waktu solat.



www.ceritaku.my

www.ceritaku.my
Sapporo

www.ceritaku.my
Sapporo

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Hotel 


Kami menginap di Toyoko Inn,berhampiran dengan Universiti. Kami terpisah dengan group kawan yang satu lagi,tetapi tetap bergerak melawat lokasi seperti Odari Park dan Otoru. Tidak banyak lokasi kami...melawat. 

Apa yang menariknya ,setibanya kami di Sapporo terus kami ditemu-ramah oleh sebuah televisyen tempatan - tajuknya mengenai penerbangan secara langsung KL- Sapporo buat pertama kalinya. Nasib baiklah kawan kami itu mahir bertutur berbahasa jepun. 


Suhu pula ketika itu mencecah -3 ,tetapi masih tidak ada salji lagi. 


Makanan

Selalunya kalau bab makanan ini ,akak tidak kisah sangat. Maksud akak kiranya ada roti atau buah-buahan dah cukup untuk alas perut.Kebetulan pula ketika trip kali ini akak bawa si Mila,jadinya akak bawa nasi segera yang perlu dipanaskan saja. Sekadar untuk si kecil alas perut. Selebihnya kami makan roti dan buah-buahan.


Tips travel dan kesihatan

1. Pastikan bawa pakaian yang sesuai dengan cuaca tempatan.
2. Bawa secukupnya makanan segera dari negara kita bagi alas perut si kecil.
3.Bawa sarung tangan kerana ketika musim sejuk tangan terdedah kepada pelbagai kegunaan untuk semua aktiviti.
4.Bawa setokin lebih dari 2 helai,kalau masih tidak cukup bolah dibeli di pasaraya tempatan.
5.Yang bertudung ,bawa lebih sehelai tudung,jangan lupa bawa mafla untuk lilit leher. Sebab angin sejuk akan tembus menikam muka,dan leher serta tangan yang terdedah.




Oklah cukuplah entry Jepun,dah terlalu panjang,nanti ada yang tengok gambar saja ni. Yang nak detail pm akak tau!
ceritaku.my

Pusat Kebudayaan Murut

Hello semua,akak sekarang di Tenom. Kami jalan-jalan mengenali sejarah dan kehidupan masyarakat suku kaum Murut. Lokasinya di Tenom. Untuk pengetahuan kalian penubuhan pusat ini adalah dari cetusan idea mantan Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri Sabah ketika itu YB. Datuk Kadoh Agundong.


Projek pembinaan lokasi ini dibiayai oleh Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri Sabah. Tahniah buat pihak berkenaan kerana sangat positif dalam menjaga dan memperkenalkan sejarah dan bangsa murut. 


ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Kebudayaan

Kalau kalian sampai di Tenom,pasti kagum dengan variasi kebudayan unik di sini. Majoriti masyarakat sini adalah dari suku murut. Di Tenom terdapat beberapa suku Kaum Murut iaitu suku Murut Tagol yang menetap dan tinggal di kawasan Kemabong, Tomani dan Rundum manakala suku Kaum Murut Timugon tinggal atau menetap berhampiran dengan kawasan pekan dan di Mukim Melalap, Mandalom Entabuan. 

Pelbagai kebudayaan suku kaum kita dapat lihat disini. Antaranya Tarian Lumigo dan Ansayau kebiasaannya ditarikan ketika menyambut tetamu. Selain daripada itu, terdapat juga tarian daripada suku kaum yang lain seperti Kadazan/Dusun, Lundayeh Cina. Pelawat seperti kami akan berpeluang untuk menyaksikan tarian-tarian ini terutamanya sekali pada musim Perayaan Pesta Kaamatan.Sayangnya ketika Keamatan ini kami selalunya pulang ke semenanjung bercuti. 


ceritaku.my


Kami untung,sebab sebelum mengakhir lawatan di pusat ini. Kami dipelawa melihat secara dekat tarian kebudayaan yang dipersempahkan di sini. 

Seronok wei...live . Nasib baik akak tak turut menari sama atas pentas. Ok lah...akak tinggalkan kalian santai-santai membaca di sini. Nanti akak cerita pengalaman jalan lokasi lain pula.


Assalamualaikum..
www.ceritaku.my
Jambatan Persahabatan Brunei dan Malaysia

Assalamualaikum...dari Negara Brunei. Akak bermotor saja datang ziarah jiran kita.

Brunei

Umum sudah sedia maklum,bahawa negara ini kecil saja tetapi merupakan negara yang sangat KAYA dengan hasil petroleum. Malah dilaporkan bahawa pengeluaran atau penghasilan minyaknya melebihi dari separuh KDNK negaranya. Menurut catatan di laman sesawang Negara Brunei ini merupakan ,negara yang ketiga terbesar di Asia Tenggara bagi pengeluaran petroleum.

www.ceritaku.my
Papan tanda menuju ke Negara Brunei
Sumber ekonomi


Memang umum sedia maklum,Negara Brunei ini mendapat hasil negaranya melalui minyak,dan gas asli. Malah Negara Brunei ini menggalakan pelaburan asing ke negaranya.Bagi simpanan asing Negara Brunei yang kaya ini,ianya diuruskan oleh Agensi Pelaburan Brunei.

www.ceritaku.my
Istana Nurul Iman Brunei
Istana Nurul Iman

Istana ini merupakan kediaman rasmi Sultan Brunei. Ianya merupakan kediaman yang sangat besar dengan kapasiti 1,788 bilik dan 257 bilik mandi,serta dilengkapi dengan sebuah dewan besar yang mampu menampung 5000 tetamu.

Tahukah kalian,menurut catatan Istana Nurul Iman ini merupakan kediaman yang paling besar di dunia.
www.ceritaku.my
Maaf tak ingat nama lokasi tetapi di tepi sungai
Daerah-daerah di Brunei


Brunei dibahagikan kepada 4 buah daerah saja: Belait , Tutong , Brunei Muara dan juga Temburong.
Walaupun 4 daerah saja,akak belum sepenuhnya jelajah negara yang kaya ini. Pasti kalian terpegun jika datang sini,apa tidaknya rumah-rumah kediaman yang besar dan unik reka bentuknya.

www.ceritaku.my
Masjid di tengah bandar Seri Bengawan
Apa yang pasti,akak tidak puas dengan one day trip ke Brunei ini. Tapi disebabkan oleh faktor kekangan masa,penjelajahan di Brunei tamat di sini saja. Harapan akak ...nak jejak lagi kaki ke Negara kaya ini masa akan datang. Sekian ,hingga kita bertemu lagi.

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca. Selamat tahun baru. Untuk pertama kali tahun 2018 ini akak kongsi gambar kejadian. Mesti tengok gambar baru seronok nak baca cerita akak seterusnya.






Subuh 

Sangat mencabar ketika ini. Maklumlah pepagi buta dah dengar teriak hon keretapi yang kuat. Kejadian berlaku lebih kurang jam 5 lebih. Pagi.

Bukan setakat keretapi yang teriak hon. Yang melintasi landasan itu paling kuat suara teriak. Tahu pula takut kena langgar keretapi. 

Lokasi 

Kejadian ini berlaku di stesen keretapi Red Fort. Stesen ini merupakan stesen keretapi yang menghubungkan Agra dengan Jaipur. Jadinya sesiapa nak ke Jaipur kena naik di sini. Akak nak beritahu kalau nak ke Jaipur keretapi terawal jam 5 pagi. Jadi penumpang kena datang awal sejam dari waktu operasi. Kebetulan pula keretapi yang kami nak naik ini lewat 1 jam dari jadual asal. 


Jejantas 

Untuk pengetahuan kalian, sebenarnya ada jejantas untuk penumpang menyeberang antara satu terminal/pintu berlepas. Pihak berkenaan sudah menyediakan kemudahan jejantas bagi kemudahan pergerakan penumpang antara setiap terminal. 


Sikap 

Sikap tidak mahu susahkan diri, maksud akak mereka tidak mahu menggunakan jejantas yang tersedia untuk ke terminal di depan mereka. Tindakan mereka ini bukan saja merbahaya pada diri sendiri tetapi juga akan menyukarkan pihak berkenaan jika berlaku kecelakaan di kawasan ini. 

Tip travel

Akak kongsi tip travel,ketika berlaku di sini Red Fort Stesen. Pastikan kalian menjaga beg kalian,dan jangan sesekali tinggalkan beg tanpa pengawasan. Bawa air mineral yang secukupnya untuk minuman sepanjang perjalanan atas keretapi. Pastikan juga tiket keretapi tersimpan rapi dalam poket kalian. Jangan lupa sanitizer sepanjang pergerakan kalian di India,banyak kegunaannya. Oooo...bekalan seperti kekacang,minuman manis pun diperlukan kerana dikhuatiri kita lapar bila melihat penumpang lain membeli makanan didalam keretapi. Kalau kalian nak membeli makanan dari penjaja atas keretapi boleh saja,dipersilakan.


Sekian saja perkongsian pendek akak bagi edisi terjah India kali ke 2. Akak jelajah India kali pertama tahun 2014 dan ini merupakan video terkini 2017 yang baru sangat akak selesai. Inshaallah akak akan kongsi lagi.


Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home