Assalamualaikum dari Kiulu. Salam bermalam dari hutan. Kami bermalam di sini. Nak tahu cuba lihat dalam FB mereka MONGGOLUTON CAMPSITE. Lokasi ini terletak di Kampung Poturidung, kawasan Tamparuli. Satu kawasan perkampungan yang masih terjaga dengan situasi kampung yang sangat selesa dan nyaman.



ceritaku.my

Mulanya akak dan Abe Mat tak merancang nak bermalam disini,tapi bila dah singgah sini, rasa pula selesa dan bekal makanan basah pun ada. Akhirnya kami ambil keputusan bermalam juga di sini. Harga bermalam untuk bilik rm50 saja. Rujuk gambar di bawah. Ada kelambu lagi. Memang rasa kampung-kampung sangat. Tidur dalam kelambu. Dinding pula dari belahan buluh yang dilapisi varnis,dengan kemudahan tenaga elektrik. Bolehlah caj phone dan ada kipas juga. Hanya kena sapu krim nyamuk untuk menghalau nyamuk-nyamuk kampung..hihiii.


ceritaku.my

ceritaku.my

Jangan risau,di jalan utama akan nampak papan signboard yang menunjukkan lokasi penginapan ini. Memang melalui jalan kecil kerana ianya terletak di tanah persendirian yang berada betul-betul di pinggir sungai. Malah yang bestnya,kalau waktu kemuncak aktiviti "water rafting" kita dapat melihat mereka melakukan aktiviti ini dari pangkin depan lokasi penginapan.


ceritaku.my

ceritaku.my

Kalau nak info lanjut bolehlah klik link yang akak dah letak di perenggan pertama di atas. Yang mata terang bolehlah zoom gambar yang akak beri di atas. 

ceritaku.my

Inilah pandangan sisi bilik penginapan kami. Bangunan ini ada 2 bilik berasingan yang dilengkapi katil dan diletakkan pangkin di depan bilik. Bolehlah penginap duduk santai depan bilik sambil menikmati pemandangan sungai.

ceritaku.my

Yang best lagi,ada lokasi redup yang sesuai untuk berkhemah. Ada juga surau yang berwarna hijau,untuk kemudahan penginap muslim. Bersebelahan surau pula disediakan bilik mandi dan tandas yang siap-sedia diasingkan antara pengguna lelaki dan wanita.

Sesuailah sangat kalau nak datang riadah bersama keluarga atau,cikgu-cikgu bawa murid camping di sini.

ceritaku.my

Lupa pula nak beritahu,nak BBQ ada juga disediakan pondok atau ruangan memasak. Tapi bahan mentah bawalah sendiri. Dengan bekalan sendiri lebih menjimatkan dan lebih seronok bersantai sambil bercuti ala-ala kampung...memang kampung pun.


Ok ...akak nak jalan ke lokasi lain nanti akak cerita lagi,tetapi lokasi lain lah. Bye,selamat membaca.

Assalamualaikum,salam dari kejauhan. Seperti yang akak janjikan sebelum ini,akak nak ceritakan dan kongsi beberapa lokasi menarik yang jarak orang semenanjung datang ke sini. Kebanyakan pelancong dari Korea, Taiwan dan China datang berkunjung ke sini,ada juga lah segelincir dari Eropah. 



ceritaku.my

Pukak terletak dalam Kiulu, lokasi yang terkenal sebagai water rafting. Destinasi ini merupakan tapak atau medan pertama garisan permulaan untuk water rafting. Berkaitan dengan permainan air ini,ada musim ada waktu yang sesuai untuk aktiviti ini. Bukan sepanjang tahun. Bolehlah rujuk dalam kalender pelancongan Sabah.



Scroll bawah....nampak tak atap merah tu...

ceritaku.my

Sebenarkan lokasi ini selain digunakan sebagai garisan permulaan permainan water rafting. Bumbung merah ini merupakan penginapan untuk sesiapa yang berminat bermalam disini dengan kadar harga rm5/kepala. Akak terkejut juga sebab sudah banyak kali ke sini tidak tahu pula ada lokasi penginapan ini.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Ini memang betul-betul realiti dengan tidur beralaskan buluh...ditemani dengan deretan semut. Tapi yang bestnya ada sambungan elektrik,bolehlah kamu nak caj phone jangan risau bab itu. Hanya perlu bawa bekalan makanan jika nak bermalam disini. Ada kedai runcit milik warga setempat tetapi kena keluar sikit di tepi jalan utama. Nak mudah nak senang, bawa saja beras dan mee maggi pasti boleh telan saja dalam situasi lapar.

ceritaku.my

ceritaku.my

Inilah pemandangan dari depan penginapan itu. Tandas ada,tetapi dibangunan yang berasingan. Tidak jauh,dekat tepi lokasi tidur saja. Bagi yang suka kelainan bolehlah mencuba. Datang saja sini, ada pondok depan sungai dan situlah kamu bertanya pasti kamu dilayan dengan mesra. Oklah...sekian untuk perkongsiaan kali ini. Nanti akak cerita lagi.....selamat membaca.

Assalamualaikum,salam jelajah Borneo dari akak dan Abe Mat. Tidak terlambat lagi rasanya akak sekeluarga nak ucapkan salam aidilfitri dengan ucapan "raya kamu sebulan".

Untuk cerita kali ini,akak nak kongsi sedikit pengalaman kami dengan kenderaan pacuan 4 roda (4WD) meneroka lokasi Kiulu, terus ke Sinulihan dan keluar melalui Ranau.
Jarak KK ( Kota Kinabalu ) ke Kiulu = lebih kurang 45 km
Jarak Kiulu ke Sinulihan = 38 km
Jarak Sinuluhan ke Ranau = map tak boleh kira,melalui jalan dalam yang belum digazetkan.
Kiraan perjalanan diatas akak ambil melalui map untuk mengetahui secara kasar jarak perjalanan, bila nak tahu jarak perjalan jalan Sinulihan ke Ranau iaitu jalan dalam terus map / peta pening nak buat kiraan. Ok,kita abaikan kiraan jarak ini. Jom ! baca kisah akak dan Abe Mat dibawah....scroll


ceritaku.my

Kalau kalian nak tahu terkini,gambar-gambar kami berjalan atau apa kami buat bolehlah Klik CERITAKU UNTUK MU , dalam halaman ini ada banyak album dan apa yang penting ianya TERKINI dan boleh berinteraksi terus dengan kami.
Berbalik pada cerita kami. Pergerakan kami kali ini menggunakan kenderaan 4WD,kami nak cuba jalan baru,senang cerita ...ini jalan PAN-Borneo yang hangat diperkatakan itu. Jalan ini masih dalam pembinaan. Jalan ini juga merupakan sebahagian Jalan PAN-Borneo,ianya ada banyak fasa-fasa pembinaan yang saling menghubungkan. Oleh kerana,jalan yang masih dalam pembinaan kami tidak berani nak bawa kuda besi kami tu.


ceritaku.my

Dari KK ke Kiulu inilah perjalanan kami ,tiada masalah kerana ianya jalan utama untuk ke Ranau.Untuk cabaran seterusnya ianya bermula setelah kami sampai di Kiulu...melalui Pukak dan masuk melalui jalan tanah merah ini. Kebetulan tidak hujan,jadi legalah sikit sebab tidak perlu risau jalan licin. Maklumlah 4WD kami bukan tayar lipan. Itu pun siap tanya pekerja dan penduduk setempat boleh atau tidak melalui jalan ini.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Mulut memang kena rajin bertanya,maklumlah jalan yang tiada papan tanda dan Abe Mat sememangnya dah pun kaji melalui map/peta sebelum bergerak mencuba jalan ini. Yang penting jangan segan bertanya. Hutan ni,sesat nanti kena RELA datang selamat.

ceritaku.my

ceritaku.my

Alhamdulillah,kerana tidak hujan disepanjang perjalanan. pergerakan kami lancar hinggalah sampai di Kampung Pahu. Mesti kalian pelik kenapa Abe Mat main air tu,buka saja-saja main tau. Abe Mat nak pastikan laluan boleh dilalui tanpa halangan besi,sebab ada ketikanya besi tersembol keluar,buatnya tercucuk tayar...nayalah kami nak menukar tayar. Tip ni...ingat air nampak tenang tapi ada besi,hahaaa. Lagi satu air ini bukan tenang tau!----- laju/deras , kami siap tanya penduduk ditepi sungai boleh tak kami  melintasi jalan ini. Jaga-jaga ada masanya jalan ini tidak boleh dilintasi bila air terlalu laju/deras atau air ini tenggelam hingga separuh tayar. Tip...juga ,sila tulis dalam nota.

ceritaku.my

ceritaku.my

Kami jumpa SK Pahu,boleh rujuk di FB Abe Mat gambarnya juga di halaman yang akak link di awal entry.
Ok...akak tidak mahu detail sangat cerita sebab akak berhajat nak kongsi lagi entry ini ,jalan yang sama tetapi dengan pengangkutan kuda besi pula tetapi dengan cuaca hujan hingga kami terkandas di hutan.

ceritaku.my


Tidak pelik jika berjalan di hutan Sabah jika berjumpa air sebegini,maknanya ini lokasi laluan penduduk yang mengusahakan kebun berdekatan. Air ini digunakan juga sebagai minuman jika mereka terkandas dihutan oleh faktor cuaca,tidak juga pelik jika kita tengok ada pondok-pondok ditepi jalan yang digunakan untuk bermalam oleh tuan punya kebun berdekatan.

Hanya perlu berhati-hati dengan binatang berbisa,maklumlah hutan. Seterusnya akak akan cerita dientry lain tetapi lokasi laluan yang sama yang sangat cantik untuk dijadikan sebagai lokasi riadah bersama keluarga. Hingga ketemu lagi...bye!
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home