www.ceritaku.my

Na......na.....na....Ganu kite! Assalamualaikum dari Trengganu akak bersiaran. Lama wei  dok mari derak aloh Ganu ni...banyok ngat pembaharuan. Mujur dop sesat. Ok...tulis bahasa melayu standard nanti ada yang minta gadis google terjemah....pilu lahhh... TIADA DALAM PERKHIDMATAN. Baca menu sedap di gambar....

www.ceritaku.my

Lokasinya akak terjah di tepi pantai Penarik,banyak deretan kedai yang ada di sepanjang pantai. Pilih saja yang menjadi rezeki perut kamu. Akak dan Abe Mat berhenti kedai ini. Kami bermotorsikal dari Kelantan ,jauh tau ke negeri jiran kami Trengganu. Panas akak redah semata-mata nak merasa kehebatan  udang celup tepung yang VIRAL itu. Iklan tertulis 45 ekor udang dengan harga rm10 /sepinggan. Jangan sesekali kalian tanya akak kira ke ,berapa ekor dalam pinggan tu! Tidaklah akak mengira...dik oiiii. 

www.ceritaku.my

Depan kedai ini ada buaian,masih boleh dicantikkan lagi dengan percikan cat yang warna terang untuk menjadi lokasi ini lebih VIRAL. Dan akak tidaklah bergambar di panas mentari itu. Nanti hitam kulitku yang sawo matang ini.

www.ceritaku.my

Ini gambar luar negeri...ialah akak duduk di Kelantan. Gambar ini diambil di Trengganu,Pantai Penarik....maknanya ia di luar negeri Kelantan....maaf lawak . Dihujung pantai atau ditanjungnya ada 2 buah rumah yang sangat cantik. Maaf tiada gambar,hak peribadi nak tahu cantik atau tidak kenalah datang sini.

www.ceritaku.my

Taraaaa....inilah uadang celup tepung yang VIRAL tu. Jangan kira dapat saja udang ini terus cicah dan kunyah serta telan. Puas hati. Datang dari jauh semata-mata nak telan udang.

www.ceritaku.my

Tak cukup dengan udang akak order pula ikan. Harga ikan bergantung pada saiz ikan itu. Ini harganya rm3 seekor. Ikan yang segar digoreng celup tepung dan makan pula dibawah pokok kelapa. Paling best Abe Mat bayar...sangat puas hati dan kenyang.





Bye ..hingga jumpa lagi.


Assalamualaikum...salam tertangguh 2015. Inilah perapan yang cukup masak dan sedia untuk dihadam dalam bacaan kawan-kawan pembaca. Akak memang suka peram entry. Maaf kekangan masa yang sibuk dengan tanggungjawab wajib menghadkan kelajuan jemari nak menulis di blog. Kali ini akak bawa kalian ke Jeju Island. Cakap Korea akak kali ini.... Untuk trip jalan kali ini akak bawa Mila,jadi kami bertiga jalan-jalan di Jeju. Dari info yang akak dapat,ketika kami ke Pulau Jeju masih belum ramai pelancong Muslim yang jalan-jalan ke sana. Mungkin atas faktor kekangan makanan halal yang agak sukar nak cari atau dapatkan.

ceritaku.my


Biasalah bawa budak,jadilah budak-budaklah kami berdua melayan Mila nak juga bergambar dengan beruang. Nasib baik patung saja,kalau bebetul langkah seribu pun belum cukup nak lari menghilangkan diri. Maaflah kalau cerita lompat-lompat katak,sebab banyak sangat idea datang dan semua nak ditaip dalam entry kali ini. Muzium beruang ini merupakan tarikan yang ditujukan buat kanak-kanak. Seronok wei! macam-macam saiz beruang boleh tengok dan bergambar.
au pun musim sejuk. Tapi berbanding negara kita memang lah sejuk juga di sini.

ceritaku.my

Nah! akak bagi sijil lagi yang membuktikan ini satu daya penarik buat pelancong datang ke Pulau Jeju. Bagi akak di Pulau Jeju ini banyak lokasi yang dibina semata-mata nak digunakan sebagai daya tarikan pelancong datang singgah dan kenal Pulau jeju ini.

ceritaku.my

ceritaku.my



Dalam banyak tempat yang kami jalan di Jeju,akak rasa sangat seronok di muzium coklat ini. Memanglah masuk sini kena bayar tetapi return pula sebab kami dapat baucher untuk beli coklat. Bila dikira secara kasar macam untung jerrrr.....

ceritaku.my


Kalau tak KPOP bukan korea tau! Tengoklah betapa seronoknya kami KPOP di sini. Gambar lain kena simpan agak peribadi dengan aksi over KPOP.

ceritaku.my

Sebelum pembaca tanya akak,akak nak beritahu kami sewa kereta di sini. Jadi bolehlah terjah mana-mana lokasi yang kami suka. Pastikan ada lesen memandu antarabangsa untuk menyewa kenderaan di sini,juga memandu di sebelah kiri dan haluan berbeza. Tapi sebenarnya bila dah memandu tidaklah kita merasa kekok pun. Sama saja memandu seperti tempat kita,walaupun driver duduk sebelah kiri. Kami sewa kereta Kia Picanto. Best juga wei...memandu kereta jenama Korea di negara Korea.

ceritaku.my

Ini pula lokasi kami beradu. Kami rebus telor yang  dibeli dekat pasar. Nasi kami beli di 7 Eleven berdekatan dan minta pekerja panaskan. Maklumlah....semua tulisan Korea huruf apa pun, akak tak kenal juga tidak faham,balik Malaysia kena belajar tulisan Korea pula. Kami juga bawa bekal serunding daging untuk Mila makan tapi semua makanan dimakan oleh Mila. Syukur ,senang bawa berjalan.

ceritaku.my


Ini sebahagian gambar kimchi dan menu makanan yang dijual di pasar berhampiran. Maaflah akak tak cuba pun membelinya. Sebab....kami jalan sendiri tiada pemandu pelancong yang boleh ditanya. Kami tanya dengan penjual...pun tiada yang faham apa yang kami tanya. Akak pun tak faham juga apa mereka cakap. Jujur akak nak beritahu,seronok mereka melayan karenah kami...mereka yakni penjual ini memang ramah ,malangnya bahasa yang membataskan jarak komunikasi kami.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Kalau di Malaysia macam perkara saja kalau tengok matahari terbenam. Tetapi bila dah menjadi pelancong di negara orang nak juga berlagak sebagai pelancong....tengok jugalah matahari terbenam di Seogwipo.

ceritaku.my

ceritaku.my

Seogwipo merupakan pelabuhan marin selatan yang popular di Jeju ini. Lokasinya yang strategik dengan pemandangan laut luas lagi cantik. Memang satu tarikan indah untuk menyaksikan keindahan alam juga merakam gambar kenangan di sini. Jangan lupa masukkan nama lokasi ini dalam list kalian. Juga klik link yang akak sertakan di dalam entry ini untuk maklumat lanjut.


ceritaku.my

Puas melihat pembangunan kami melawat juga kebun buah oren. bolehlah makan buah oren korea yang manis serta sedap.

ceritaku.my

Alamak...banyak tempat jalan...akak lupa apa nama lokasi ini. Malas nak buka jurnal yang akak tulis sepanjang berjalan di Korea.

ceritaku.my

ceritaku.my


ceritaku.my


Janji lokasi yang boleh terjah ,kami okay saja...maklumlah kami ini pelancong. Kami juga pemandu pelancong sendiri. Nampak orang bergerak ke lokasi yang agak menarik kami pun turut serta,yang penting kami tidak sesat dan masih boleh enjoy pengembaraan kami.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my


Jangan tanya apa nama makanan,akak nampak sedap. 

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Bagi kalian yang nak ke Jeju Island boleh klik SINI....SINI....SINI

ceritaku.my

Inilah nasi korea yang siap masak dan kami dah panaskan. Mila nak makan dengan telor Korea.

ceritaku.my

Ini pula ketika pemilik penginapan kami ada acara makan malam sempena tahun baru. Ini aktiviti permainan yang mereka lakukan sebelum makan malam. Bagusnya mereka menjemput kami makan bersama. Iya...kami menerima pelawaan mereka dan makan buah saja.

ceritaku.my

Okay Mila...dah sedia nak sarapan...lepas ini. Akak akan cerita lokasi lain pula.


Hingga bertemu...lagi...dan lagi...

Assalamualaikum semua...salam borneo,salam jalan-jalan negeri dibawah bayu. Kali ini akak bawa kalian kenal lokasi mandi-manda yang best sangat. Terletak di jalan atau laluan Marak -Parak iaitu jalan yang bermula dari Ranau menuju ke Kota Marudu,begitu lah sebaliknya. Taman negara sub-station Serinsim terletak di laluan ini. Lokasi ini dikawal selia oleh taman-taman Sabah. Bila dikawal oleh taman-taman Sabah,setiap pengunjung dikenakan bayaran masuk rm3 seorang. Tidaklah mahal kerananya digunakan untuk penyelenggaraan lokasi ini juga.


ceritaku.my


Lokasi ini memang terkenal juga,sebabnya selain pengunjung ke Hot Spring di Ranau ,mereka akan ke sini untuk tujuan riadah bersama keluarga. Boleh menginap di sini,tidak pula akak tanya berapa kadar harganya. Malah dibenarkan juga berkhemah atas tanggungjawab sendiri. Bila berkelah dan berkhemah sendiri bawa bekalan dari rumah dan masak bbq di sini. Untuk pengetahuan kalian kedai yang ada di sini hanya kedai runcit kampung yang tidak menjual bahan mentah untuk masakan. Akak nasihatkan jika kalian ada niat berkelah di sini bawalah siap-sedia bekalan yang sudah diperap dan nasi yang bermasak dari rumah. Sampai sini hanya bakar-bakar lauk saja. Bekalan minuman juga boleh dibeli kedai runcit kampung. Kalau yang sudah bawa sendiri lagi bagus. Ada juga penduduk menjual pisang goreng di depan pagar masuk lokasi ini. Jangan risau maggi juga ada dijual jika tidak bawa bekal.


ceritaku.my


Digalakkan datang ke sini musim panas kerana boleh bermain air,kalau musim hujan amat merbahaya kerana airnya pasang dan sangat deras.

ceritaku.my


Suasana hujung minggu di sini amat meriah kerana ramai pengunjung yang hadir dari lokasi luar daerah. Malah tidak dapat dinafikan pinggir air ini penuh dengan orang hingga sukar mencari ruang kosong untuk mencecah kaki ke air. Pastikan jika kalian ke sini dalam jadual perjalanan hanya datang sini saja untuk main air,baru puas hati datang dari jauh.


Banyak lagi gambar berkaitan lokasi ini,kalian boleh klik  SINI dan SINI.Sekian untuk kali ini ...nanti akak cerita lokasi lain pula.

www.ceritaku.my

Salam kejauhan dari Sabah,salam makan angin buat semua pembaca. Terima kasih kerana membaca kisah kami. Untuk trip berjalan kali ini akak nak cerita laluan kami berdua ke Dataran Bengkoka. Terletak di Pitas,dengan jarak perjalanan selama 3 jam dari Kota Kinabalu. Keras kaki tangan kalau naik motorsikal ke sini. Lokasi ini merupakan antara lokasi pendalaman Sabah. Oleh kerana jauh jaraknya,dengan jalan yang menggoyangkan urat saraf. Akak dan Abe Mat bermalam di Kupang. Penginapan di pinggir laut tetapi tepi jalan utama.


www.ceritaku.my

Nampak tak penginapan kami di hujung tu. Bergoyang juga bilik kami bila ombak air pasang mulai memenuhi pantai. Sangat best,sebab pertama kali tidur dalam bilik yang bergoyang macam  naik sampan dipukul ombak. Yang penting lena dan nyenyak sangat sampai ke subuh.

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Inilah landmark Dataran Bengkoka. Ianya berfungsi sebagai lokasi perayaan di kawasan ini,maknanya lokasi ini tidak ramai pengunjung kecuali yang melalui jalan ini menuju ke kampung halaman atau ketika perayaan kebudayaan yang diadakan pada waktu tertentu. Jalan ini merupakan salah satu jalan yang menuju ke Tongod iaitu titik tengah bumi Sabah. Sebenarnya kami sudah singgah sini waktu malam tapi bila bergambar tidak pula nampak gambar landmark ini.


www.ceritaku.my

Ini ialah lokasi penginapan kami,dimiliki oleh orang islam dan pemiliknya merupakan penghulu kampung ini. Sangat mesra orangnya. Malah anak-anaknya ramai yang bekerja dan bermenantu orang Pantai Timur (Trengganu- Besut).

Mesti kalian tertanya-tanya ,kenapa kami ke sini. Pertama ,sebab nak kenal lokasi Pitas ini kerana kami belum pernah melalui jalan ini. Kedua,kebetulan ketika kami ke sini tengah hangat gambar landmark Dataran Bengkoka di FB,jadinya keinginan ini turut mempengaruhi kami jelajah sini. Ketiga,lokasi ini merupakan lokasi pendalaman Sabah. Tetapi ianya masih boleh dilalui oleh kenderaan ringan dan berat. 
Bye...sikit cerita kali ini,nanti akak cerita lokasi lain pula.


ceritaku.my

Assalamualaikum,salam jalan-jalan cari pengalaman dari kami. Untuk trip kali ini ,akak perkenalkan lokasi latihan kuat kaki. Untuk pengetahuan kalian di Sabah, banyak lokasi yang menarik dan baru dibuka untuk peminat hiking. Ada bukit tinggi,ada yang rendah,jadi pilih saja mana-mana lokasi hiking yang kalian suka untuk mendaki di sini.

Kali ini akak bawa kalian ke Sosodikon Hill.berhampiran lokasi dengan Desa Dairy Farm masih lagi di kawasan Kundasang. Waktu yang sesuai untuk pendakian di lokasi ini ialah pada awal pagi.  Boleh lah merasa kesejukan angin dari Gunung Kinabalu. Dan paling istimewanya kalian disajikan dengan pemandangan indah Gunung Kinabalu. Dengan jujurnya kalian pasti tidak menyesal mendaki disini.

ceritaku.my

Kami ke Sosodikon Hill,pada awal tahun (rujuk gambar atas). Ketika ini lokasi Sosodikon masih dalam pembinaan. boleh rujuk gambar seterusnya di bawah. Bayangkan awal pagi kami ke sini,tiada pemandu arah dan kami sendiri yang bawa diri ke sini.Sendiri nak mendaki sendiri jujur bayar sendiri.

ceritaku.my

Mengah juga nak sampai ke puncak,walau pun puncak kecil. Tetapi puas hati dengan sajian pemandangan Gunung Kinabalu. Masa kami mendaki Sosodikon ini,tapak bangsal atau pondok rehat ini masih belum siap. Mungkin sekarang sudah cantik dan selesa berehat di sini. Memang sangat indah pemandangan sini,paling cun kalau mendaki sini bawa bersama bekal sandwich....ngam-ngam sampai terus telan makanan.....



Oklah...jom turun bukit ,kita kembali ke pangkal jalan. Hingga bertemu lagi.

Hari Unesco Malaysia 2017, salam sejahtera dan salam jalan-jalan golek tayar dari akak. Kali ini memang akak golek tayar kebal besi akak menuju ke Kundasang. Rupanya setiap tahun dan dijadikan acara tahunan untuk Hari Unesco Malaysia ini.. Rezeki dan peluang kami jalan-jalan dan singgah lihat apa ada sekitar lokasi ekspo ini.





Wah! Rupanya pameran disini semuanya berkaitan dengan Unesco.
# Apa itu UNESCO.
#Kepentingan menjaga identiti Unesco ini.
#Jabatan yang berkaitan dengan aktiviti sambutan Unesco.
#Ada juga persembahan dari Artis jemputan di pentas terbuka dan booth.
 


                                        

Apa lagi sangat seronok para pengunjung dan pelancong yang kebetulan sambutan ini berlangsung pada 9 dan 10 september yang lepas.
Nampak juga kelibat anak-anak muda yang seronok menjawab soalan kuiz yang dianjurkan oleh booth-booth yang ada di situ.



Bagus juga Hari Unesco ini,keluarga dapat menghabiskan hujung minggu dengan aktiviti berilmu sebegini.


Untuk pengetahuan semua lokasi sambutan hari Unesco ini dibuat di Pekan Kundasang ,bahagian kawasan lapang berdekatan dengan landmark sayur kobis. Jadi sesiapa yang singgah ke pameran ini boleh bergambar di landmark sayur kobis. Kalau rajin sikit jalan mendaki sikit di bulatan landmark lembu pula. Landamark ini melambangkan Kundasang ada lokasi pelancongan DesaDairy Farm.


Ada 3 landmark besar yang boleh bergambar diluar kawasan pekan Kundasang. Kalau masuk dalam pekan Kundasang itu sendiri ada lagi beberapa landmark yang terdapat ditengah pekan. Jangan lupa didinding kedai Kundasang ianya dipenuhi dengan mural hasil tangan dari pelajar IPTA UNIMAS.


  Jangan segera beredar dari pekan Kundasang...terokailah pekan kecil ini yang jarang sekali diterjah oleh pelancong. Nikmati roti canai mamak di pekan ini. Bila selesai jalan dan bergambar barulah bergerak ke lokasi lain.
 Ok,itu saja cerita ringkas akak,kalau datang Kota Kinabalu boleh berjumpa a
kak. Assalamualikum...hingga jumpa lagi


Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home