Assalamualaikum,dah habis buat kerja? Bolehlah baca pelbagai kisah benar pergerakan menjelajah kami dalam blog ini. Apa yang akak tulis berdasarkan pengalaman kami di situasi semasa. Terima kasih kepada pembaca yang  sudi membaca. 

Kali ini akak nak cerita pengalaman bermalam kami di Ranau. Kami berdua bukanlah menginap di lokasi yang mewah,nak budget nak jimat nak jalan banyak lokasi yang belum sampai di Sabah. Jadi kena bermalam di lokasi yang sesuai dan budget.

Pilihan kami kali ini ialah di Lodge 37. Jangan tanya kenapa dan mengapa nama Lodge 37,tak sempat nak temuramah tuan miliknya. Sampai malam jam 8,kalau di Ranau pukul 8 malam gelap gelita. Kebetulan pula tak bawa peralatan khemah,jadi kami menginap di sini. LODGE 37.


ceritaku.my

Inilah bilik penginapan kami pada malam tersebut,depan bilik kami ialah kaunter utama. Kami memang memilih bilik di tingkat 1,malas nak mendaki ke aras yang lebih tinggi. Tapi rupanya ada lif  - hotel budget. Hebat kan ,hotel budget ada lif. Mana nak dapat begini.

ceritaku.my

Lodge 37 ini merupakan antara pilihan ramai,hotel budget yang ada di Ranau. Terletak di jalan utama menuju ke Pekan Ranau,bersebelahan pula dengan Petronas. Aras bawah Lodge 37 ada,kedai runcit dan kedai makan dihujung bangunan. Dilengkapi dengan kemudahan CCTV yang memantau keselamatan kenderaan. Kami letak kenderaan kami betul-betul di zoom kamera CCTV.

ceritaku.my

Ini merupakan ruang utama depan kaunter pendaftaran check in bilik. Bagi yang berminat nak cuba bermalam di Lodge 37 boleh layari laman sesawang.
1. Agoda.com
2. Booking.com
3. Tripadvisor-boleh baca review Lodge ini.
4. Facebook-boleh direct booking.
5. Hotel.com

ceritaku.my

Kalau anda nak cepat boleh saja call talian ini. Apa-apa pun pilihan ditangan kalian,kena rajin buat bacaan dan rajin online untuk mendapat pilihan harga yang menetapi budget sendiri. 


Jangan risau,Lodge 37 ada wifi. Nak ke pekan Ranau sangat dekat berjalan pun sampai,nak ke Kinabalu park agak jauh sikit dalam 19km. Boleh saja naik bas tempatan kalau nak rasa pengalaman menaiki kenderaan awam di Sabah.


Selamat bercuti,dan selamat menjelajah dengan budget sendiri. Hingga kita jumpa lagi. Salam jelajah dunia dari akak dan Abe Mat.
ceritaku.my

ceritaku.my
Kunefe/kadaif

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Assalamualaikum. Salam rasa sedap dari benua Eropah dan Asia. Rasa enak,dan sedap yang pasti kalian tidak dapat lupa ialah manisan yang sedap mata memandang tetapi sedap lagi lidah merasa,kenyang perut terisi.


Kalau ke Turki,jangan lepaskan peluang membeli dan merasa pelbagai manisan popular mereka yang sedap dan enak ini.

Kalau lihat di laman sesawang MUDAH.Com Baklava ,boleh pembaca  booking online saja. Senang kan.


Oklah entry kali ini ringkas saja,belanja gambar sedap . Kita jumpa di entry akan datang.

ceritaku.my

Assalamualaikum, salam dari Pulau terbesar di Malaysia. Pulau terbesar di Malaysia ialah Pulau Banggi,mungkin ramai yang tidak tahu mengenai pulau ini.Malah pulau ini juga kurang menjadi sebutan ramai. Atau senang cerita pulau ini kurang didedahkan pada umum mengenai kewujudannya.Luas pulau ini ialah 440.7km persegi,sahlah pulau ini yang terbesar di Malaysia tempat kedua diikuti oleh Pulau Langkawi seterusnya Pulau Pinang.

ceritaku.my

Sebenarnya pelancong lebih fokus ke TIP OF BORNEO,terletak di Kudat juga. Pusat pentadbiran Pulau Banggi ialah Karakit. Disitulah ada sekolah. Sekolah rendah dan menengah di lokasi berdekatan,ada balai polis dan pelbagai lagi. Tapi kalau nak ATM kenalah turun ke Kudat dengan menaiki feri.Pulau Banggi ini kedudukan geografinya ialah Utara Sabah,dan ianya berdekatan dengan Teluk Marudu. Suku kaum yang menjadi warga penduduk ialah dari suku bajau ubian,dusun bonggi,kagayan dan juga suluk,mungkin juga ada kaum lain yang ada tidak dikategorikan disini. Maklumlah Sabah ini juga semakin maju,dan ramai dikalangan warga Sabah sudah hidup harmoni dalam perkahwinan campur antara kaum.


ceritaku.my

Sebenarnya akak dan suami tidak merancang untuk ke Pulau Banggi ini. Kebetulan kami jalan ke Kudat lantas terfikir untuk ke Pulau Banggi. Dalam kepala kami tiada info penuh mengenai Pulau Banggi ini. Kami dapatkan maklumat mengenai feri dengan warga tempatan di jeti feri,lantas membeli tiket untuk ke Pulau Banggi. Sebenarnya Pulau Banggi ini popular dengan hasil hidupan lautnya seperti udang,dan ketam. Masyarakat disini boleh dikatakan makan sedap dengan hidangan udang dan ketam. Malah maklumat yang kami dapat menyatakan ketam jika musimnya harga pasaran disini sangat murah dan kalau dijual goreng dikedai makan sini hanya rm1 untuk seekor ketam. Kena percaya,sebab kami makan rm1/ekor ketam goreng.

ceritaku.my

Gambar yang akak ambil ini semuanya disekitar Karakit,lokasi pentadbiran utama Pulau Banggi. 

ceritaku.my

Ini pula antara penginapan yang boleh kalian bermalam jika sampai di sini. Tak perlu risau dengan berjalan kaki dari jeti feri boleh sampai ke sini. Faktor keselamatan juga jangan risau. Turun saja di jeti feri berjalan saja hingga ke daratan sudah nampak Balai Polis.

ceritaku.my

ceritaku.my

Gambar diatas merupakan beberapa lokasi utama di Karakit, sekolah dan juga pusat pentadbiran pendidikan yang berdekatan dan boleh bergerak dengan berjalan saja.

ceritaku.my

Ini juga penginapan yang boleh kalian bermalam harga rm50/semalaman. Kami tidur disini mengadap ke laut,malam-malam sunyi hanya kedengaran bunyi deruan ombak saja.

ceritaku.my

Ada pusat komuniti bersebelahan tempat penginapan kami. Dan untuk pengetahuan kalian,kami hanya di Karakit saja tidak masuk ke pendalaman Pulau Banggi kerana tiada pengangkutan,ada kereta tambang tetapi agak mahal. Kami tangguhkan penjelajahan ke bahagian lain Pulau Banggi dengan harapan rezeki berpihak pada kami untuk menjelajah pulau ini dimasa depan.


ceritaku.my

ceritaku.my

Pemandangan yang cantik,kerana pulau ini masih dalam proses pembangunan. Untuk masa sekarang pastinya hotel budget yang mengadap jeti sudah beroperasi sepenuhnya. Pasti meriah dengan kedatangan pelancong kelak. Pulau Banggi ini unik kerana ianya kurang mendapat sambutan pelancong,mungkin dimasa akan datang pelancong akan ke sini untuk melihat beberapa keunikan disini,khabarnya disini ada rumah jendela LOVe, akak pun tak sampai lagi.


ceritaku,my

Hidupan laut yang menjadi jualan warga disini. Untuk hidupan ini akak belum cuba makan lagi. Tunggulah...

ceritaku.my

ceritaku,my

Ini harga tiket kami ke Pulau Banggi tahun2016. Iya tahun 2016,tahun 2017 kami belum ke sana,nantilah jika ke sana akak update lagi gambar baru. Hingga bertemu lagi di entry akan datang bye!
ceritaku.my


Assalamualaikum...salam rasa dari Pitas. Kali ini akak nak kongsi rasa Borneo dengan pembaca,jika anda ada masa dan peluang serta ada bahan boleh saja buat resepi mudah ini dirumah. Akak tulis resepi diatas berdasarkan rasa lidah yang akak makan di kedai berlokasi di Pitas.

Bahan-bahannya:

Ikan bilis- digoreng garing ,jangan hangit tau!
Bawang merah dimayang halus.(tiada bawang putih-sebab lidah akak tidak rasa pun bawang putih)
Serai - juga dimayang halus.
Bawang besar -dimayang halus juga.
Kacang panjang- dipotong halus ,nipis seperti dalam gambar.
Garam dan gula secukup rasa.
Perahan air limau juga secukup rasa. (mujur mereka tidak guna cuka)


Semua bahan diatas digaul sebati dan mesra rasa dan sedia untuk dihidangkan.


#Resepi yang akak beri ini berdasarkan apa yang akak makan disitu,mungkin pembaca mempunyai resepi yang lebih sedap lagi bolehlah berkongsi di sini.


Selamat mencuba,.
www.ceritaku.my

Assalamualaikum salam dari Borneo. Entry kali ini akak nak cerita mengenai Mikhail.Untuk pengetahuan kalian inilah anak saudara lelaki kakak. Mikhail dah pun sampai Sabah,kalian bila lagi nak jejak kaki sini. entry kali ini akak belanja pelbagai gambar reaksi Mikhail ketika berada / bercuti di Sabah. Gambar di ambil tahun 2016,nampak sangat banyak entry yang jadi peksam.
Silalah layan gambar Mikhail.

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my


www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Bagi kalian yang masih mencari destinasi menarik di Sabah boleh KLIK LINK INI. Carilah di link yang akak sertakan ini,mengikut kesesuain masa kalian datang bercuti di Sabah. Untuk sebarang pertanyaan boleh saja kalian email kakak di kak.zmah@yahoo.com atau di CERITAKU UNTUK MU. Mesej saja di sana inshaallah,kalau akak dan abe Mat tidak didalam hutam kami akan segera menjawab pertanyaan kalian.

Terima kasih kerana menyokong kami di blog. Sudi-sudilah terjah pelbagai entry kami. Bye...hingga jumpa lagi.
ceritaku.my

3 V Merangkumi Villa, Villey dan View,lalu dinamakan lokasi ini 3V Kampung Nahaba. Assalamualaikum pembaca sekalian akak sekarang bawa kalian ke Kota Belud,lokasi perkelahan yang semakin popular dan sering mendapat tarikan pelanggan/pelancong hujung minggu di Kota Belud ini. Kampung Nahaba ini terletaK HANYA lebih kurang 13km dari Bandar Kota Belud.Untuk pengetahuan kalian ianya hampir juga dengan kem tentera iaitu Kem Paradise.Dan majoriti penduduk di sini beragama Islam. Info lain boleh klik di 3 V KAMPUNG NAHABA.
Gambar di atas akak ambil dengan izin tau!  semua gambar diambil dengan izin petugas disitu.

ceritaku.my

Ini merupakan pondok atau surau yang dibina khusus buat muslim menunaikan WAKTU. WAKTU ini merujuk pada solat bagi golongan muslim. Surau diletakkan bahagian hujung selepas kaunter pendaftaran dan sesuai bagi akak,sebab tiada gangguan suara asing untuk solat. Ada lagi akak lihat kesan-kesan di bahagian akhir selepas surau ini yang bagi tanggapan akak mereka akan bina lagi pondok rehat. Kebanyakkan lokasi pelancongan yang wujud di Sabah ini,diusahakan oleh koperasi penduduk kampung bagi meningkatkan sumber ekonomi selain pertanian. Tahniah! ianya sangat bagus kerana hidup kita perlu menghargai alam ciptaan Allah.

ceritaku.my

Ini pula lokasi untuk terjun ke dalam air dengan gaya bebas pengunjung. Sangat popular lokasi ini. Ramai yang bergambar di sini. Tak percaya rujuk di 3V FB.

ceritaku.my

Ini pula merupakan pondok rehat yang dikenakan bayaran. Dan menurut petugas disini,di masa akan datang pondok ini juga akan dibenarkan untuk pelanggannya sewa dan berkhemah didalamnya.

ceritaku.my

Untuk sampai ke 3V ini ,nak mandi dan main air kena parking kereta di atas dan turun berjalan kaki ke bawah melalui tangga tayar yang disediakan. Iya,lokasinya menuruni tanah tinggi untuk park kenderaan. Bermandi dan main air di sungai bahagian bawah...tidak jauh dekat saja. Dan jangan risau tidak juga terlalu tinggi. 

Kami berdua sekadar menjenguh saja,main air pun tidak. Hanya jadi penonton kepada orang yang main air. Kami makan nenas disini. Mana dapat nenas? Ada di kaunter pendaftaran yang dijual. Mungkin di masa akan datang kami datang berkhemah disini.

Bye...hingga jumpa dientry lain pula.

Assalamualaikum,salam kejauhan dari Ranau. Jarak dari Kota Kinabalu ke Ranau lebih kurang sekitar 100km. Tidak jauh tetapi kalian perlu maklum jalan menuju ke sini ialah mendaki bukit maklumlah kena melepasi kaki Gunung Kinabalu di Kinabalu Park. Ranau kena maju ke depan lagi. Sampai saja di Ranau,tidak perlu masuk ke Pekan Ranau. Kalian terus saja menuju ke jalan Pusat Sukan atau Poring Hot Spring,tetapi tidaklah sampai ke sana. Kilimu terletak di pinggir jalan utama. Hanya perlu masuk kiri jalan selepas petronas Ranau,ada tersergam tinggi gerbang utama laluan ke Kampung Kilimu.

ceritaku.my


Masuk saja ke kampung Kilimu,tidak akan sesat. Kampungnya bersih,tersusun dan memudahkan kita menuju ke lokasi. Masuk terus menuju ke dewan orang ramai. Disitulah lokasi Inap Desa ini beroperasi. Penginapan ini diusahakan oleh Koperasi Penduduk Kampung Kilimu. Tahniah,ini usaha mencari sumber ekonomi bagi penduduk kampung.

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

ceritaku.my

Dah tengok gambarnya? Akak nak cerita apa yang best di sini, tapi sebelum tu akak nak beritahu,kami pun belum pernah menginap disini.Bukan tidak mahu menginap tetapi lokasi ini "hot",sering penuh tempahan biliknya. Uniknya penginapan disini didirikan dengan dinding dan lantai yang berasaskan buluh. Sejuknya kaki bila pijak lantai,bila tangan sentuh dinding. Best sangat...macam dalam filem dulu-dulu pula.


Jangan pelik,gambar yang akak ambil ini sudah minta izin dari staf koperasi. Jadi kalau ada dikalangan pembaca blog akak nak merasa tidur di sini. Bolehlah kalian tempah di INAP DESA KILIMU . Kena tempah,wajib tempah sebab nanti tidur tepi jalanlah kamu.

ceritaku.my

Inilah pintu gerbang masuk ke Inap Desa. Pasti kalian tidak akan tersesat jika ke Ranau. Kalau tidak yakin gunalah teknologi Waze atau ringankan mulut kalian bertanya pada warga setempat. Bonus menginap di sini ialah kalian dapat bermain dengan ikan-ikan yang ditagal di belakang lokasi penginapan ini. Pasti seronok....


Ok ,itu saja nanti akak bele-belek gambar lain untuk kita kongsi cerita.
ceritaku.my

Salam angin pantai sabandar,Tuaran. Assalamualaikum semua.Apa khabar? Sihat kah kalian,jom ikut akak berkhemah di Tuaran. Tuaran ini ada beberapa lokasi menarik yang boleh kita kunjungi antaranya Cowboy Town...(nanti akak cerita),Pantai Dalit-kononnya terkenal dengan pemandangan pantai yang cantik,maaflah akak tak boleh nak cerita dah sampai lokasi tetapi tak turun dekat sebab cuaca panas,akak takut hitam kulit hihiii....Nanti-nanti akan diceritakan kelak. Kali ini akan nak cerita mengenai Campsite yang terletak di Pantai Sabandar,Tuaran.Kalau ada yang mahu info Cowboy Town klik SINI.Lokasinya di Pantai Sabandar,hujung jalan pantai sebelum lokasi kaki pancing lepak-lepak pancing ikan. Jangan risau sampai saja di pantai ,ringan mulut tanya pada warga tempatan,kalian akan ketemu lokasi campsite ini.

ceritaku.my


Khemah ini mahal kadar sewanya iaitu rm60 tetapi jika nak selesa boleh tambah rm sedikit dan pihak campsite akan sediakan tilam saiz queen,dengan cadar yang lengkap diberi juga bantal dan tuala mandi. Bila dah lengkap macam hotel kadarnya ialah rm140,jangan risau ada bekalan sambungan elektrik dan kipas mini untuk setiap khemah. Tidaklah kepanasan dalam khemah ini. Ciri berkhemah dikekalkan dan dilengkapkan dengan eleman moden bekalan elektrik bolehlah nak caj phone dan sebagainya.


ceritaku.my

Awal tadi akak dah tulis di campsite elemen moden,inilah tandas dan bilik mandi. Bila menyewa khemah sini kita boleh mandi pantai di depan campsite dan boleh bilas mandian air paip di campsite.

ceritaku.my


Ini pula ruang dewan terbuka yang boleh digunakan untuk pelbagai aktiviti,selalunya jika pihak pelajar IPTA sewa lokasi ini mereka gunakan sebagai ruang pertandingan karaoke atau pembentangan hasil pembelajaran atau sebagai dewan makan terbuka sambil mereka BBQ. Pihak campsite ada menyediakan tempat BBQ,dapur dan beberapa peralatan mudah dan ringkas sesuai untuk peralatan berkhemah. Jangan tanya akak,dalam kenderaan akak semua ada hingga gula dan garam ada akak bekalkan. syhhhh,jangan beritahu orang.


ceritaku.my

Ini pula lokasi kedua khemah di bahagian depan yang betul-betul mengadap pantai sabandar. Kadar sewanya lebih murah tetapi sangat berbaloi. Apa tidaknya dengan harga rm40 satu khemah siap pasang,disediakan juga sambungan elektrik dan kipas. Bantal dan toto kami bawa sendirila....Inilah tempat tidur kami sambil santai kami rebus makan lokan. Baru akak dan Abe Mat tahu rupanya Lokan diambil dari kampung ini dan dijual secara komersial kepada pelancong di Salut.


Satu lagi tarikan di lokasi campsite ini ialah melihat secara Live "kelip-kelip" di waktu malam. Untungkan sambil berkhemah boleh menikmati alam,dan pihak campsite ini juga ada menyediakan perkhidmatan berkenu.Kadarnya...maaf tak ingat pula. Oklah...nak tahu nak rasa pengalaman berkhemah datang lah ke Campsite Pantai Sabandar,insyaallah ada kelainan pengalaman yang kita boleh kongsi bersama....assalamualaikum hingga bertemu lagi.

Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home