Assalamualaikum  dunia.Jaga  diri  cuaca  panas  amalkan  minum  air  dan  kekalkan  dalam  rumah  jika  tiada  keperluan  berada  di  luar  rumah. Kali  ini  akak  nak  cerita  mengenai  daun  gambir. Akak  jumpa  di  pasar  Ranau.

                                   


Sebenarnya akak tak sempat nak korek maklumat mengenai daun gambir ini dari peniaga di pasar Ranau,kerana tergesa-gesa hendak ke lokasi tamu pula. Jangan risau akak dah pun dapatkan beberapa maklumat mengenai khasiat ini melalui bacaan di beberapa laman sesawang. Antaranya ialah :

  1. Batang dan daun daun gambir ini jika dikuyah bersama dapat menguatkan gigi. Wah!sesuatu yang hebatkan.
  2. Daun ini juga berfungsi untuk menyamak kulit contohnya menyamak daging kulit ular,ikan atau buaya. Bolehlah pembaca cuba buat.
  3. Ianya juga digunakan sebagai pewarna merah bagi kain yang terdiri dari bahan kapas.
  4. Berfungsi juga sebagai ubat mulut,seperti bibir kering atau luka gusi...tapi tetap kena ke klinik tau!
  5. Boleh juga mengubati luka akibat terbakar - kena tumbuk halus dan tampal pada bahagian luka tersebut. (jangan pula ada yang culas jumpa doktor).
  6. Paling best bagi semua yang ada jerawat bolehlah amalkan ia sebagai masker pada wajah. 2 X seminggu...kalian cubalah,kalau berkesan nanti beritahu akak.
  7. Bagi yang mempunyai bintik pada wajah,kulit kusam jangan risau boleh dapatkan bedak sejuk yang mempunyai ekstrak ini,selalunya diperolehi dalam bedak beras putih. (Jangan tanya akak mana nak beli...)
Sekian ,laporan khasiat daun untuk manafaat semua.


Assalamualaikum.Salam  kembara  dari  negeri  dibawah  bayu . Sejuk  pagi  nak  mandi  sebelum  kami  merayap  pekan  Ranau.Kami  tetap  mandi  walau  sejuk . Bukan  senang  nak  rasa  sejuk  musim  sekarang  maklumlah  panas  sangat  la  ni. 


                                  

Buktinya  sebelum  jam  7  kami  dulu  sampai  sebelum  peniaga  pasar  datang. Gigih  tak,datang awal  pasar  semata-mata  nak  ambil  gambar  sesuatu  yang  lama sudah  tidak  kelihatan  di  pasar-pasar  semenanjung. Jom! tengok  gambar  seterusnya . ...

                                             

Tengok  senarai  gambar  ☝☝ akak  sendiri  pun  ada  benda  yang  tidak  tahu  apa  yang  peniaga  ini jual . Kena  tunggu  sehingga  mereka  selesai  susun  barang  baru  boleh  mula  sesi  temuramah . Kalah  abang  Nash  Terjah  TV3  ni . ..gigih  tau  cari  info.

                                     

Akhirnya  akak  jumpa  seorang  peniaga  muda  pertengahan  umur  40-an  dah  hampir  selesai  susun  barang. Apa  lagi  akak  terjahlah...abe  Mat  dah  ke  depan . ..tak  mengapa  nanti  mesti  dia  tunggu  isteri  dia . Sesi  temuramah  bermula . Bila  nampak  serbuk  kepayang  ini,macam  tembakau  halus  yang  boleh  kita  isi  dalam  rokok  daun. Tetapi  buah  kepayang  ini  fungsi  sangat  bagus  untuk  nelayan . Kita  sedia  maklum  nelayan  kampung  dengan  perahu  yang  kecil  bawa  kotak  atau  peti  untuk  isi  tangkapan. Bagi  mereka  di  kampung  kotak  atau  peti  ini  tidak  diisi  ais  sebaliknya  jika  mendapat  hasil  tangkapan  ikan-ikan  terus  dimasukkan  dalam  kotak. Seterusnya  buah  kepayang  ini  ditabur  atas  ikan-ikan  tersebut. Menurut  kakak  peniaga, buah  kepayang  bertindak  seperti  ais  boleh  mengekalkan  kesegaran  ikan-ikan ini  sementara  nelayan  bertolak  pulang  ke  daratan . Ok

                                       

Ini  pula  kapur  makan . Semua  sedia  maklum  penggunaan  kapur  makan  ini.  Tak  perlulah  akak  cerita. Di  sini  murah  dan  ada  pelbagai  saiz  kalau  nak  beli  kapur  makan  ini. Orang  tua  di  sini  akak  lihat  masih  ramai  yang  makan  sireh,memang  senanglah  nak  dapatkan  kapur  untuk  makan  sireh. Tapi  di  pasar  Ranau  ini  ada  juga  peniaga  yang  menjual  sireh  siap,tak  perlu  beli  bahan  kalau  nak  makan  sireh  hulur  duit  dapat  sireh  kunyah-kunyah la  sireh  tu. Pssttt . .akak  tak  makan  sireh  tau!

                                    

Selesai  bab  makan  sireh.  Ini  pula  minyak  mulut  fungsinya  untuk  menghilangkan  warna  merah mulut  kerana  makan sireh. Jangan  tanya  akak  cuba  atau  tidak. Bibir  akak  merah  kerana  lipstik bukan  makan  sireh.


Apa  khabar  pembaca  sekalian,untuk  pengetahuan kalian  ketika  entry  ini  ditaip  akak  berada  di  Semporna . Tapi  di entry  ini  nak  tulis  mengenai  hotel  budget  yang  kami  temui  di  Ranau. Sudah  2..3  kali  datang  Ranau  tapi  tak  berpeluang  bermalam  di  sini . 



Liwagu  Lodges  ini  terletak  di  tepi  sungai  menghala  ke Kampung  Luanti  / Kampung  Marakau  yang  terdekat . Dekat  saja  dengan  pekan  Ranau . Jalan  kaki  saja  kalau  dari  KFC  Ranau.

Depan  Liwagu  Lodges  ini  khabarnya  ada  tamu  setiap  hari  Rabu  dan  Ahad. Dan  Tamu besar  Ranau  sebulan  sekali,itu  pun  bergilir  lokasi  dengan lokasi  tamu  di  seberang  jalannya . 

Berikut  maklumat  mengenai  Liwagu  Lodges  manalah  tahu  kalian  nak  datang  tidur  di  Ranau . 





Sekian . Akak  harap  info  atas  boleh  membantu  kalian  travel . Sehingga  jumpa  lagi .
Assalamualaikum , Salam jauh  dari  angin  borneo . Ingat  tak  kisah  sebelum  ini  akak  ke  Kundasang  dengan gigihnya  Abe  Mat  ambil  gambar  ikon  sambil  main  hujan. Kami  tak  balik  Kota  Kinabalu  malam  tersebut  tetapi  menerjah  kabus  menuju  ke  pekan  Ranau .



Sedap  tidur  tak  sedar  dah  pagi . Subuh  di  masjid  pekan  Ranau . Eemmmm . .pulas  tombol  pintu  semua  berkunci,maklumlah  kami  lewat  sikit  sebab  perlu  bersihkan  diri  sebelum  solat . Rupanya  masjid  ini  dalam  proses  baik-pulih  ada  satu  pintu  terbuka  untuk  bersolat . Usai  menyelesaikan  fardu  pertama . Kami  ambil  keputusan  untuk  isi  tangki  perut . tangki  berisi  baru  sedap  jalan . 



Gambar  atas . Itulah  kedai  yang kami  selalu  singgah  makan  jika  kami  sampai  Ranau. Kalau  tidak  kami  akan  ke  lokasi  tamu  Ranau  jika  berkebetulan . Jam  7  lebih  pagi  dah jadi pelanggan  kedai. Kami  belum  rancang  destinasi  seterusnya . Hajat  hati  nak  masuk  kampung  Marakau. Khabarnya  mereka  sibuk  menuai  sekarang . Apa-apa  pun kena  selesai  makan  baru  jelas  apa  berlaku  seterusnya. Bye . ..nanti  akak  update  entry  seterusnya . 
Assalamualaikum . ...seronoklah  cuti  sekolah  bergembira dan  bercuti  dengan  keluarga . 


Beberapa  bulan  lepas  mercu  tanda  ini  siap  dibina . Viral  sudah  dalam  laman  sosial  kobis  kundasang  yang  segar  di  tengah  bulatan  Pekan  Kundasang.



Sekarang...akak  pamer  secara  langsung satu  lagi  ikon  Kundasang  yang  letaknya  berhampiran  ikon  atau  mercu  tanda  pertama . Gigih  tak . ..malam  ambil  gambar . Terima  kasih  pada  abe  Mat  yang  memberi  kerjasama  sebagai  fotografer  sambilan  untuk  gambar  kobis  yang  terbaru  ini .

Sekian  laporan  trip  jelajah  hari  ini , jumpa  lagi .


                                         

Assalamualaikum . ...Salam jelajah  borneo  dari  kami . Biasalah  kami  melepaskan  lelah  dengan  berjalan  ke  tempat  baru . Kali  ini  kami  bawa  pembaca  ke  Ranau . Lebih  tepat  lagi  kita  jelajah  Bundu  Tuhan , Kampung  Himbaan . Rujuk  peta  di  atas .


                                        


Gambar  di  atas  kalian  boleh  rujuk  untuk  masukkan  lokasi  ini  dalam  diari  travel .

                                      

Harga  sudah  ditetapkan . Boleh  call  untuk  sebarang  tempahan. Bukan  sebarang  lokasi  ini tempat . ...dah  terViral  sebagai  ala-ala  New  Zealand  pemandangan  di  sini .


                                     

Boleh  sewa  dorm . Bestnya  ada  dorm  lelaki  dan  wanita  dan  tandas  serta  bilik  mandi  yang  berasingan . Jangan  risau  memang  selamat , selesa . ....dan  sejuk . Tak  perlu  penghawa  dingin .

                                   

Ini  bilik  yang  terdepan  di  sini . Gambar  di atas diambil dari  FB  Hounon .



Boleh  BBQ . ..jangan  risau  tuan  punya  telah  meletakkan  syarat  dengan  tidak  membenarkan  makanan  halal  untuk  aktiviti  BBQ . Okay. ...insyaallah  pengguna  muslim  boleh  guna  peralatan  di  sini  tanpa  was-was .


                                       

Tak  perlu berebut dapur  kerana  ada  2  bahagian  ruangan  untuk  memasak  dengan  setiap  satu  bahagian  ada  2  dapur  yang boleh  digunakan  serentak .

                                     

Kami  berdua  dah  2  kali  ke  sini  dan  bermalam . Tidak  tidur  dalam  bilik . Kami  tidur  luar . Berkhemah . Nampak  khemah  yang  banyak  tu . ....kami  ada  juga  khemah .

                                  

Bahagian  belakang  Hounon . ...tanah  berbukit . Pilih  saja  nak  Berkhemah di  mana . Sewa  tapak  khemah  rm20  dikenakan . Kalau  tidak  bawa  khemah  boleh  menyewa  khemah  mereka . Bantal  dan  selimut  pun  disewakan .

                                 

Taaadaaaaaaa . ...inilah  khemah  kami . Khemah  kami  sewa  sebab  terlupa  bawa  yang  sendiri . Bantal . ..toto  bawa  dari  rumah . ...sejuk  sangat  kalau  tidak  ada  toto  atau  selimut . Rupanya  kerana  penat  sepanjang  hari  sebelum  berkhemah  menyebabkan  kami  lena  diulit  udara  sejuk . Kawan  dari  khemah  sebelah  menyatakan  khemah  kami  diselubungi  awan . Patutlah  sejuk  sangat . Basah  khemah . ..ingatkan  hujan  rupanya  embun.


                                 

Alangkah  indah  ciptaanNYA  inilah  gambar  yang  diambil  dengan  telepon  dari  khemah  kami. Gambar  diambil  sesudah  subuh . ...pemandangan  indah  si  Kinabalu. Tidak  rugi  datang  tidur  kesejukkan  kerana  disajikan  dengan  pemandangan  sebegini  cantik .
Marilah . ...datang  sini . Ala-ala  NZ . ..

Hi..semua! kali ini akak nak kongsi rahsia KUNYAH-KUNYAH DAH CANTIK. Akak makan dan akak alaminya sendiri. Sedap rasa grape! 

LC-LC @gula-gula cinta

Buka saja botol Love candy si hidung dah menghidu bau harum campuran buah dalamnya. Rasanya sedap….memang sedap,seperti chewable tablet. Senang nak bawa travel. Masuk saja dalam beg travel,dan makan ketika perut kosong. Jujur…akak rasa tak cukup 2 biji pagi,2biji malam kunyah-kunyah ni. Kalau boleh nak kunyah sebotol. Pastikan minum air masak secukupnya. Peluh mengalir bagai air paip badan akak ni,tapi kerana refil semula dengan minuman ...badan stabil dan sangat selesa dengan perubahan kini.

Jangan risau gula-gula cinta yang sedap dikunyah ini mendapat kelulusan KKM : 180216/02/053



Love candy LC-LC dapat membantu mencantikkan,mencerahkan serta menganjalkan kulit yang kendur. Kebaikkannya lagi ianya dapat mengawal pengeluaran minyak berlebihan pada permukaan kulit. 

Akak suka sangat sebab muka akak oily sikit,tapi sekarang TIDAK lagi!....suka ,suka..suka. Jerawat pun terkawal,parut-parut jerawat pun hilang. ….makin cantik sudah!

Yang akak perasan pigmentasi dah berkurang. Kalau bermasalah jeragat pun LC-LC ini mampu mencerahkan dengan sekata. Ini memang berbaloi.


Yang best dan akak suka  LC-LC ini boleh mencantikkan kuku,nampak berkilat seperti baru buat manicure dan pedicure. Wah….bestnya sebab akak ni suka berinai…dengan LC-LC kalau dah cantik kuku tak perlulah berinai bagai…


Oleh kerana LC-LC ini dari mixfruit yang mengandungi pelbagai khasiat anda pasti bertenaga sepanjang hari,yang paling penting ianya memulihkan sel-sel kulit mati. Jadi dengan bangganya katakan YA untuk KUNYAH-KUNYAH DAH CANTIK.


Jangan risau ianya tiada kesan sampingan. Kanak-kanak 2 tahun boleh makan,KUNYAH-KUNYAH SIHAT BERTENAGA,jangan marah anak bila anak aktif berlari.



Ibu mengandung dan menyusukan anak boleh amalkan LC-LC sebagai makanan tambahan setiap hari.


MAKAN 2-5 biji ketika perut kosong. 2 biji pagi dan selebihnya makan pada sebelah malam pula.
Pesakit diabetes,sakit sendi, gout,anemia,eczema sangat baik amalkan LC-LC ini sebagai makanan tambahan.

Mixfruit,yang sedap kerana  semuanya ada dalam  LC-LC. Ada Epal,grapefruit,peach,grape,lemon,apricot dan camu-camu. Gabungan sebatian buah-buahan yang terdapat dalam LC-LC @ GULA-GULA CINTA ini boleh bertindak sebagai:

→anti-oksida,
→Mengelakkan darah beku,
→Melindungi kulit dari kesan sinar UVA dan UVB
→Anti-keradangan dan banyak lagi khasiatnya ….


Apa yang penting KUNYAH-KUNYAH DAH CANTIK DAN SIHAT.


Apa tunggu lagi …CALL 012 2140 353 buat tempahan,jangan tengok akak saja cantik,sihat Jom! ! Kita sama-sama KUNYAH-KUNYAH LC-LC.



Salah satu rahsia kecantikan pelakon tersohor Rozita Che Wan inilah….kerana amalan hariannya KUNYAH-KUNYAH LC-LC DAH CANTIK DAN SIHAT.



Jangan lupa terjah FB @diyananadia segalanya di situ.
Feedbacks mengenai LC-LC juga terus ke @by_diyanahnadia
Lupa pula….akak tak cantik dengan kalian…..KUNYAH-KUNYAH DAH CANTIK.

Jangan risau stokis ada di:

Negeri Johor
Negeri Selangor / Kuala Lumpur / Wilayah Persekutuan
Negeri Kelantan:
Negeri Perak:
Negeri Terengganu
Negeri Pulau Pinang 
Negeri Sabah




Testimoni pelanggan LC LC

Banyak lagi testimoni pengguna di IG. Jadi homework buat kalian mencarinya. Jangan marah... nak cantik kena cari KUNYAH-KUNYAH DAH CANTIK.








Hari  ini . ..berlakunya  gerhana  matahari. Hati-hati  kena  pakai  kaca  mata . Tengok  kecantikkan  Allah  yang  tiada  tandingan  moga  ianya  memberi  keinsafan  kepada  kita .

Sebelum  lupa  lokasi  gerhana  matahari  ini  diambil  dari  Taman  Tun  Fuad  Kota  Kinabalu .





Salam  senja , selamat  malam  dari  seberang .  Tak  mahu  cerita  panjang  kali  ini . Saya  belanja  gambar  ikon  ikan  todak . Wajib  datang  dan  bergambar  di  sini . Barulah  sah  trip  jelajah  Kota  Kinabalu  kalian. Sekian  jumpa  lagi . Nanti  saya  cerita  pula  apa  yang  berdekatan  dan  menarik  di  sini.


Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home