Assalamualaikum  dari  kejauhan  buat  semua  kenalan  yang  mengenali  kami .


Walau  jauh  beribu  batu  harap  hubungan  silaturahim  ini  kekal . Perjalanan  dengan  waran  kerajaan  menempatkan  kami  di  seat  1E  dan  1F . Tak  perlu  masuk  ke  dalam  perut  kapal  kena  jaga  line  depan  sambil  mata  tak  lepas  memerhati  sumandak  comey . 


Perjalanan  kami  KL  - Kota  Kinabalu  memakan  masa  2jam  dan  10  minit . Tapi  dek  kerana  kepenatan  kapal  belum  berlepas  dari  landasan  KLIA  2  saya  dah  terlelap . Pecah  rekod  sebab  saya  bukan jenis  penidur . Dek  penat  melampau  terlelap  juga . Mata  terbuka  bila  kapal  berlepas . Tak  syok  sungguh  sebab  lepas  itu  mata  terus  tidak  mahu  lelap . Sekian  nanti  sambung . .

ceritaku.my

Alhamdulillah,salam kembara dari kami. Assalamualaikum,salam sejahtera dan sihat selalu dari kami berdua. Nak berjalan,mengembara mohon pada Allah agar diberi kesihatan tubuh badan. Sejujurnya saya tidak dapat membayangkan dengan mata kasar bagaimana pemandangan udara Abu Dhabi ini. Maklumlah pertama kali jejak kaki di sini,walau sekadar transit nak tukar kapal saja. Tapi bila lihat kali pertama,masyaallah hebatnya kuasaMU YA ALLAH. Satu bumi pelbagai bentuk fizikal bumi yang ALLAH cipta.


ceritaku.my

Sekilas pandang seperti petak sawah bendang di negara kita. Dalam kepala saya terbayang subjek matematik- geometri. Jangan lupa Abu Dhabi sangat kaya dengan minyak. Jangan lupa di sinilah irama padang pasir anda boleh dengar,maklumlah ianya beriklim padang pasir yang mampu mencecah suhu setinggi 38C.


ceritaku.my

Saya sangat bersyukur kerana berpeluang melihat pemandangan udara sekitar Bandar Abu Dhabi ini. Kalian lagi untung kerana boleh juga melihat pemandangan ini. Harap jika berpeluang nak juga menjejak padang pasir suatu hari nanti....bye sehingga ketemu di lain siaran.
www.ceritaku.my


Assalamualaikum,salam kembara dunia. Salam kerinduan kerana lama tidak bercerita pada rakan pembaca sekalian. Bukannya malas tetapi kerana faktor kesukaran nak ke udara menyukarkan kita bertemu di laman sesawang. Banyak yang saya ini kongsi dengan pembaca sekalian. Tetapi kali ini saya paparkan kelainan yang menarik sepasang mata saya untuk laju memetik picu punat kamera.



Seperti mana yang kita sedia maklum, Abu Dhabi merupakan antara bandar terkaya di dunia. Tetapi mereka tetap mementingkan kebersihan dan mengamalkan pengasingan bahan dalam sistem pengumpulan sisa terpakai. Lihat gambar atas. 

Lokasi gambar diambil ialah di Lapangan Terbang Antarabangsa Abu Dhabi. Kejadian berlaku : ketika kami transit untuk perjalanan ke Eropah.


Saya suka tong sampah itu. Satu tong mewakili semua bahan sisa terpakai. Jangan tong pula diambil ambil orang sudah.....
www.ceritaku.my

Assalamualaikum,salam jelajah kembara dari Eropah. Jangan terkejut tetiba pandang gambar Abe Mat. Saja nak bagi kawan-kawan tengok Abe Mat dari dekat.Salam kenal yang baru datang menjenguk dan membaca blog kami. Sekadar penulisan ringkas kisah jelajah kami untuk dikongsi bersama rakan pembaca. Tidaklah sehebat orang lain,kami hanya si pengembara budget yang menjelajah negara asing,serta berkongsi serba-sikit kisah kami bersama rakan pembaca.


www.ceritaku.my

Ini merupakan kisah ziarah kami sebelum menunaikan ibadah umrah. Pengalaman yang menarik kerana kami selalu "travel" ikut gaya kami. Tetapi bila nak menunaikan umrah kali ini,kenalah ambil pakej. Sesuatu yang menyeronokan kerana kami bergerak dalam kumpulan secara tidak langsung kami saling berkenalan antara ahli dan bertukar cerita sepanjang kami bersama.


 www.ceritaku.my

Ikut saja ke mana pihak agensi pelancongan ini bawa kami. Lokasi sejarah selat bosporus kami layari. Memang menakjubkan bila belayar Selat Istanbul. Selat Bosporus atau Selat Istanbul merupakan selat yang sama. Selat inilah yang memisahkan bahagian Eropah dan bahagian Asia negara Turki. Ianya menghubungkan Laut Marmara dengan Laut Hitam. Hebatnya negara Turki sehebat sejarah agong kerajaan othmaniah.


www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Sengaja saya biarkan pembaca ralit seketika dengan pemandangan indah sekitar selat bosphorus ini. Cantiknya pemandangan digambar tetapi lebih menakjubkan pemandangan secara langsung dengan pacaindera kita. Jangan kata kalian jatuh cinta dengan Turki. Kami berdua berkali-kali jatuh cinta dengan negara ini. Jika ada kesempatan lagi insyaallah Turki kami terokai. Jujurnya....melalui pakej ini ianya menepati citarasa kami berdua. Panas bergambar di atas kapal tidak sama sekali menghalang kami memetik laju picu kamera merakamkan saat indah di selat ini. Maaf juga dipohon kerana tidak mencatatkan disini info Selat Bosporus,ianya boleh kalian cari di mana-mana laman sesawang.

Jangan lupa banyak gambar menarik dan terkini dalam INSTA.



Assalamualaikum,salam jelajah eropah dari kami. Edisi coretan cerita kami jelajah ini agak lambat saya siarkan. Maaflah kerana masa membataskan. Jelajah Eropah ini merupakan perjalanan kami sebelum menunaikan umrah tahun 2013. Jadi senang cerita ini merupakan kisah 2 tahun lepas. Betapa lama saya perap cerita ini. Bukan tidak mahu berkongsi pengalaman tetapi saya agak terbatas masa dek kesibukan yang saya lalui sepanjang 2 tahun ini. Berbalik pada kisah kita jelajah eropah ini. Lokasi pilihan Abe Mat ialah ke Turki. Saya memang suka.


www.ceritaku.my

Sedarah saya , kalian boleh refer...kata melayu rujuk pada laman sesawang DKNA. Driver tetap saya untuk lapangan terbang. Kiranya macam balai berlepas utama sebelum kami travel. Lihat saja beg dibelakangnya. Kami menggunakan pakej Andalusia sepanjang ziarah umrah ini. Sila percaya inilah kali pertama kami berjalan ke negara asing dengan pakej lengkap yang bermula dari Malaysia hingga pulang ke Malaysia. Kami selalu travel dan terjah. Senang cerita kami pakej 3 T....apa tu? Travel...tinjau-tinjau,line clear terjah saja!hahaaa...

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my


Alhamdulillah,memang rezeki kami. Jemaah umrah kumpulan saya diketuai oleh Dato' Ustaz Daud. Saya memang minat Dato' Ustaz Daud dan nak jumpa secara berdepan,akhirnya tak sangka pula boleh jelajah eropah dan mengerjakan umrah diketuai oleh beliau. Alhamdulillah.

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Kami sampai Turki dah siang. Celik mata dapat lihat pemandangan bumi Eropah. Kalau kalian nak tahu uniknya Turki ini terbahagi kepada 2 benua. Sebahagian besar Turki yang berlokasi di Semenanjung Anatolia terletak dalam Asia. Manakala bahagian wilayah kecilnya yang berlokasi di wilayah barat laut Balkan terletak dalam benua Eropah.


www.ceritaku.my

Inilah pemandu pelancong kami sepanjang di Turki,namanya Ahmad. Isterinya orang Shah Alam.

www.ceritaku.my

Bila sampai negara orang kita makan ikut selera eropah. Telan saja dan nikmatilah.

www.ceritaku.my

Saya suka roti ini,masih terasa sedapnya ditekak saya.

www.ceritaku.my

Peminat 'cay' atau teh inilah dunia cay Turki,maaf saya peminat sihitam kopi.



Kurang manis tambah gula,tapi jangan berlebihan.

www.ceritaku.my

Ketua rombongan sibuk ambil gambar sampai kita ambil gambar dia pun tak perasan.

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

www.ceritaku.my

Kalau datang ke Turki,tidak singgah masjid ini. Rasanya tidak lengkap perjalanan kalian jelajah sejarah islam Turki. Süleymaniye Mosque - uniknya masjid ini kerana ianya wujud dari empayar Ottoman lagi. Lama sungguh. Sangat utuh,unik dan cantik masjid ini,menurut pandangan mata saya. Seni bina islam diterapkan dalam ciri-ciri pembangunan masjid ini. Masjid ini sangat tersohor di dunia,tambahan pula ianya terletak ditengah bandar Istanbul. Menurut sejarah masjid ini dibina pada tahun 1550-1557. Sangat unik pembinaan masjid ini,kerana ada taman,kubah wudu' air pancut dan ditambah pula dengan 4 menara serta 10 beranda. Ianya melambangkan fakta Sulayman merupakan Sultan ke 4 Osmanli yang memerintah bandar serta Sultan ke 10 selepas penubuhan empayar. Faham tak? Tak faham baca lagi. Sejarah ni... Sejarah lain mengenai Masjid ini boleh baca di SINI dan SINI




BERSAMBUNG.........
                                         www.ceritaku.my

Assalamualaikum. Salam jelajah,salam mengembara,salam melancong dari kami. Kesibukkan membataskan saya untuk mencoretkan cerita dalam blog ini. Tidak mengapa,kali ini saya paparkan siri terjah kami ke Lukut, Negeri Sembilan. Kami ke Alive 3D Art Gallery. Lokasinya terletak di alamat No 38-40 Jalan DS 2/1 Bandar Dataran Segar Lukut. Tak perlu susahkan diri buka aplikasi Waze,anda pasti dapat terus ke lokasi ini. Saya tidak mahu tulis panjang silalah scroll ke bawah untuk lihat gambar. 

                                        www.ceritaku.my

                                        www.ceritaku.my


                                       www.ceritaku.my



                                       www.ceritaku.my



                                      www.ceritaku.my


                                      www.ceritaku.my


Saya menghabiskan masa selama 2 jam di sini. Memang puas hati. Kalau ada kawan yang nak buat video klip pun boleh. Layan saja semua gambar 3D yang seolah hidup dan boleh berlakon pelbagai lagak untuk kenang-kenangan.


Waktu operasi : 11.00 pagi hingga 11.00 malam. Tak mahu cerita dalam tulisan panjang-panjang di sini. Sebabnya saya nak kalian semua ke sana dan rasa sendiri keseronokkan seperti mana yang kami sudah alami. Info tiket klik SINI.



Bye...salam terjah lokasi Malaysia,dekat jer!



Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home