Fort Cornwallis, Penang@Pulau Pinang

www.ceritaku.my

Masa sampai saya memang tertarik rekacipta ini. Ada juga beberapa orang pelancong yang ambil kesempatan mengambil gambar kenang-kenangan bergambar di sini. memang unik,daya tarikan di lokasi sejarah Fort Cornwallis ini.Kalau anda datang,bolehlah bergambar ....di sini.

www.ceritaku.my

Sempatlah juga saya menjenguk lokasi pameran di sekitar lokasi sejarah ini.Dapat mengetahui sejarah lampau kedatangan Perancis ke Tanah Melayu. Hanya saya tak sempat nak pikul bawa balik rempah-ratus dalam guni tu je...hihii...

www.ceritaku.my

Sejarah Francis Light bermula di sini,kalian baca lah sendiri....

www.ceritaku.my

Francis Light dan Kerajaan Kedah dahulu....ada juga kaitan sejarahnya.Saya belajar sejarah hari ini. Uppsss..teringat zaman sekolah menengah pula.

www.ceritaku.my

Suka ....paparan unik sejarah ini.

www.ceritaku.my

Uniknya paparan sejarah ini membuat saya leka membacanya. Abe Mat dah hilang....ermmm

www.ceritaku.my

Mencari Abe Mat....di sini tak kelihatan.

www.ceritaku.my

Itu Abe Mat mendahului saya nak ke kubu.

www.ceritaku.my

Abe Mat dah nampak meriam ni....

www.ceritaku.my

Abe Mat nak tuju meriam ke mana tu? Kalian kena hati-hati,sembunyi di kubu berdekatan.Bye ...! saya nak lari dulu takut kena bedil "kato ore KelatE".
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

10 comments:

  1. wah...citer pasal francis light, tapi geram jugak dengan mamat ni, kalau tak, penang masih dalam area kedah kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah sejarah...kalau tidak tak cukuplah bilangan negeri dalam Malaysia ni....hihii

      Delete
  2. Salam Cikgu,
    Akak kalau bab-bab sejarah Tanah Melayu ni, selalu buat hangat ati sbb penjajah asyik nipu jer. Yg Sultan dan pembesar Melayu ni pun ada yg sengal, sbb nak pencen atau habuan, sanggup gadai tanah atau mudah percaya pd omputih!
    Errr boleh ke akak pos brooch tu ke sekolah sekarang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah sejarah,harap tak berulang kembali.

      Delete
  3. Sesenang shj claim buka penang..bukankah nelayan ( org laut ..Melayu dah lama sampai berteduh kat Pulau Pinang) dah sampai PP sejak awal2 lagi..
    Itulah sejarah kan... Written by the winner (or the stronger)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam hak cipta,lambat mengaku terus tukar menjadi milik orang lain. Sejarah ....lama,jangan diulang.

      Delete
  4. mmm bila bab sejarah msia ni mmg jadi geram sbb rasa senang2 je dulu sultan dan pembesar bagi kuasa pada penjajah, contohnya lepas orang putih tu berjaya selesaikan apa2 konflik ke..huhuh...sejarah sekolah menengah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah buktinya betapa baiknya orang Tanah Melayu hingga tidak menyedari kebaikkan mereka telah disalahgunakan.

      Delete
  5. Aduh, lama giler tak pi sini. Nampaknya meriam kat sana masih segak lagi dan dijaga dgn baik.

    ReplyDelete
  6. first pic plg menarik..hee...pernah pergi pinang..tp xpernah jejak ke tmpt ni lg..

    ReplyDelete

Terima kasih,kerana sudi meninggalkan komen