Tanjung Piai,Penghujung Selatan Tanah Besar Asia

www.ceritaku.my

Tanjung Piai...Tanjung Piai

www.ceritaku.my

Alang-alang sudah ada di sini,kami tidak akan melepaskan peluang untuk ke Tanjung Piai. Tahukah anda bahawa Tanjung Piai ini dikenali sebagai Penghujung Selatan Tanah Besar Asia. Ianya terletak di mukim Kukup,berhampiran dengan terminal feri antarabangsa ke Pulau Karimun. Sebab itulah kami terus menuju ke sini. Inilah tarikan utama pelancong di sekitar Pontian ,Johor dan negara jiran kita Singapura.

www.ceritaku.my

Tanjung Piai terletak dalam kawasan Parlimen Pontian,nama yang diguna-pakai untuk pilihan raya.

www.ceritaku.my

Tanjung Piai juga terkenal dengan kelazatan restauran makanan laut.Turut dikenali dengan keindahan alam hutan paya bakau yang masih belum tercemar. Setibanya kami disini,sudah sedia menyambut kami si penyambut tetamu ini. Nasib baik kami tak diterkamnya.

www.ceritaku.my

Bagusnya disini turut disediakan ruangan khas untuk parkir motorsikal dan basikal. Unik bukan basikal...satu daya tarikan  budaya menjaga kesihatan dengan mengayuh basikal.

www.ceritaku.my

Inilah mercu tanda "Tanah Selatan Benua Asia" ianya dibina pada tahun 2001. Dibuat dari gentian konkrit mesra alam oleh Kerajaan Johor dengan kadar ketinggian 20m dan 10m kelebarannya. Pastikan bila ke sini,ambillah gambar kenangan. Kalau nak tahu kisah Mercu Tanda ini bacalah di sini.

www.ceritaku.my

Jom! jangan buang masa lagi,kita teroka alam ini.

www.ceritaku.my

Salah satu sudut yang menarik perhatian saya mengenai Tanjung Piai.

www.ceritaku.my

Inilah paya bakau yang menarik perhatian saya. Sungguh semulajadi!

www.ceritaku.my

Abe Mat dah ajak kita ke jeti tu...Apa tunggu lagi,cepatlah langkah tu kita kejar Abe Mat.

www.ceritaku.my

Apa pendapat anda? Begitu sempurna ciptaan Allah...berani tak turun ke bawah ni?

www.ceritaku.my

Inilah jeti Tanjung Piai yang tersohor.

www.ceritaku.my

Sememangnya disediakan ruang santai untuk para pelancong/pengunjung di jeti ini. Bolehlah jika nak berehat sambil makan kuaci atau jangan sesekali lepaskan peluang bergambar di lokasi ini.

www.ceritaku.my

Bacalah sendiri papan atas tu...Abe Mat sedang fikir nak pergi ikut arah mana pula lepas ni?

www.ceritaku.my

Baiklah lokasi seterusnya...mana satu pilihan anda?

www.ceritaku.my

Tak tahu nak pilih pergi mana...? Baiklah kita rehat dulu disini,best juga teduh dari panahan sang mentari petang,sejuk dek rimbunan pepohon kayu...Bestnya!

www.ceritaku.my

Oleh kerana semua tak tahu nak kemana? Puan blogger kita tolong pilihkan...lihat jarinya tunjuk arah atas tu...Jom! kita ke sana.

www.ceritaku.my

Sila baca ini.

www.ceritaku.my

Inilah Selat Johor,yang sibuk dengan laluan kapal. Tanjung Piai dipisahkan dengan Singapura oleh Selat Johor.

www.ceritaku.my

Antara pelancongan tempatan yang telah berada disini. Sanggup berpanas!

www.ceritaku.my

Tahniah! Abe Mat dah sampai. Anda bila lagi?

www.ceritaku.my

Akhirnya jejak juga kaki kami disini.Maka dengan ini berakhirnya ride kami yang dimulakan perjalanannya menuju ke Pulau Karimun ,Indonesia dan berakhir di Tanjung Piai,Kukup Johor. Bye-bye sehingga bertemu lagi. Kami nak balik KL dah ni.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

33 comments:

  1. Dah lama tak pergi sini. Last pun tahun 2008

    Ada keluarga angkat disini.. tetapi ayah angkat dah meninggal.

    Mas abro pergi dulu banyak bahagian belum siap lagi. kera2 situ nakal sangat.

    Jeti yang dekat tengah2 tue,bro pernah lelap kejab sambil memancing.

    Rindu nak ke sana,

    Ada awek comel disana yang buat bro jatuh hati, malangnya dia berkahwin dengan orang lain sebelum ayahnya meninggal.

    Fuuhhhh kenangan tue

    ReplyDelete
  2. tempat cantik gak untuk photoshot...hohoho

    ReplyDelete
  3. lama aku tak singgah ke sini
    dah sampai tg piai rupanya

    selamat hari raya

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah.. Akan sampai juga..

    ReplyDelete
  5. Mudah2an satu hari nani kakcik akan sampai ke sana. :)

    ReplyDelete
  6. wah...kat Hujung Benua Asia rajin meronda...

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Terhibur baca perjalanan Kak Mah! Ni rasa nak kumpul duit untuk cuti-cuit Malaysia. Terima kasih!

    ReplyDelete
  9. Dah lama tak ke sini rinduuu... Salam lebaran kak mah dn abe mat

    ReplyDelete
  10. wah....saya Johor pun tak pernah masuk lagi...memang kena suba jejakkan kat tanah paling selatan benua Asia ni hehe...mesti menarik!

    ReplyDelete
  11. 1st timedengar ttg kisah tempat ni

    ReplyDelete
  12. Simpati dgn nasib Tg Piau...
    Yang semakin lama ditenggelami air laut...

    ReplyDelete
  13. Kami pernah nmpk Tg Piai ni dari Pontian tapi tak jejak lagi sebab kesuntukan masa. Macam teringin juga jelajah kampung halaman sendiri. Entah bila....naik motor, sakit pinggang..kakmah takpe ler, dia gagah...hehe..

    ReplyDelete
  14. Bestnya jalan-jalan..takpernah tahu pon tempat mcm ni ada di Johor...

    ReplyDelete
  15. Oh patut la rasa mcm pernah pergi, tapi waktu pergi dulu Globe tu lain rasanya..

    ReplyDelete
  16. wow indahnya ciptaan Allah....SubhanaAllah

    ReplyDelete
  17. As-Salam. Satu lagi tempat yang nak pergi tapi tak terpergi lagi ... ada lalu jalan sipi-sipi je...


    www.hasrulhassan.com

    ReplyDelete
  18. Salam Kak Mah..terimakasih lah tolong buat coverage kampong Nekcik ni..rumah pusaka nekcik kat kg serkat sebatu jer dari tg piai tu...jom snggah..

    ReplyDelete
  19. Whats up! I just wish to give a huge thumbs up for the good
    data you have got right here on this post.
    I might be coming again to your weblog for extra soon.


    Here is my web page :: SEO

    ReplyDelete
  20. Good day! I simply would like to give an enormous thumbs
    up for the nice data you have right here on this post. I will be
    coming back to your weblog for more soon.



    Feel free to surf to my web-site how many semesters are there in high school

    ReplyDelete
  21. Hey! I simply would like to give a huge thumbs up for the great information you’ve got right here
    on this post. I shall be coming again to your weblog for more soon.


    Also visit my homepage - seo wikipedia article

    ReplyDelete
  22. Good day! I simply want to give a huge thumbs up for the great information you’ve
    gotten here on this post. I will be coming
    back to your weblog for more soon.

    Also visit my blog - seoul train station lockers

    ReplyDelete
  23. Hello! I just want to give a huge thumbs up for the
    good info you have here on this post. I shall be coming again to your weblog for more soon.


    Also visit my blog post; seo in guk love again mp3 dl

    ReplyDelete
  24. Hiya! I just want to give an enormous thumbs up for
    the good information you’ve gotten here on this post.
    I shall be coming again to your blog for extra soon.


    Feel free to surf to my weblog: semper fi web design durham nc

    ReplyDelete
  25. Hey! I simply want to give an enormous thumbs up for the nice data you have got here on this post.
    I will probably be coming back to your weblog for extra soon.


    Feel free to surf to my web-site ... semo portals

    ReplyDelete
  26. Whats up! I just would like to give an enormous thumbs up for the
    nice info you will have here on this post. I will likely be coming back to your blog for
    more soon.

    Feel free to surf to my blog post - kyuhyun talks about seohyun strong heart

    ReplyDelete
  27. Hi there! I simply want to give an enormous thumbs up
    for the great information you’ve right here on this post.
    I will be coming back to your blog for extra soon.



    Here is my blog post how to remove semi permanent hair color fast

    ReplyDelete
  28. Hello! I simply wish to give a huge thumbs up for the nice data you’ve gotten right here on this post.
    I will be coming back to your weblog for more soon.

    Here is my website doughboy semi inground pools

    ReplyDelete
  29. Saya baru pergi tempat ni,...memang menarik! Apabila memandang lautan luas memang terasa berada di HUJUNG BENUA. Buat Kak Mah dan Abang Mat teruskan mengembara dan updatelah selalu dalam blog ini.

    ReplyDelete
  30. Tak pernah lagi sampai lagi tempat ni. hanya lalu ketika naik kapal dulu...

    ReplyDelete

Terima kasih,kerana sudi meninggalkan komen