Kawah Putih

Kawah putih merupakan gunung berapi yang tidak aktif lagi di sini,bagaimana pun ianya masih mengeluarkan gas yang agak tengit baunya. Anda dilarang duduk,berdiri lama dihadapan pintu gua yang mengeluarkan gas tersebut. Dikhuatiri anda akan terdedah kepada bahaya akibat terhidu gas yang dikeluarkan. Anda juga dilarang sama sekali menyentuh air tasik tersebut ,kalau sentuh juga tak mengapa..segera,secepat mungkin cuci tangan tersebut dengan air bersih. Banyak sangat pantang larangnya kan,merokok pun dilarang kat sini,kalau nak boleh try depan pintu gua yang mengeluarkan gas. Lepas tu cerita pada kita apa jadi pada anda...apa taknya botol air mineral yang dicampak dalam tasik lebur! Sebab itu ditegah sama sekali menyentuh air tasik,tapi suami saya nak gak try sentuh...lepas sentuh apa jadi? Tangannya berasa tidak selesa,agak kesat dan berbau gas...so apa tunggu lagi air!air!air.! ..masa tulah baru cepat-cepat cuci! Kalau tak cuci,tak tau lah apa jadi,sebab tak try pun.Bagaimana kalau anda pula ke sana try celup tangan dalam tasik tu jangan dicuci tangan anda dan cerita pada kita orang apa yang terjadi pada tangan anda. Kat kawah putih ni anda boleh mendaki tepi lereng gunung berapi menuju ke puncaknya . Pendakian anda perlu ditemani tour guide disitu dengan bayaran tertentu. Sorrylah saya tak tau berapa bayarannya kerana tak mendaki,mengapa? Sebabnya pendakian tersebut memerlukan masa 1 1/2 jam keatas dan 1 1/2 turun semula...suami saya awal-awal dah angkat tangan tak sanggup. Apa yang kita nampak jika kita mendaki,mengikut cerita penduduk tempatan apabila sampai di puncak kita akan nampak bentuk kawah yang kosong,ialah kan gunung berapi ini tidak aktif lagi. Pemandangan yang putih,umpama cawan atau mangkuk kosong. Itu saja viewnya,bezanya yang paling ketara ialah gunung berapi kalau kat Malaysia mana ada. Kita patut bersyukur kerana tiada gunung berapi ini,kalau tidak kita sengsara....bayangkan gasnya saja dah menyakitkan hidung,boleh menyesakkan pernafasan belum lagi muntahan gunung berapi ni... Betapa bersyukur saya menjadi rakyat Malaysia yang aman damai.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 rajin tulis:

Post a Comment

Terima kasih,kerana sudi meninggalkan komen